fredag, februari 21

3. Jag började kalla mig feminist när jag var...

... rätt gammal ändå. Kanske 27?

Jag tänker på det som olika steg fram till punkten där jag står och stampar nu. Först var jag liten och visste inte vad feminism var alls. Sedan var jag äldre och visste vad feminism var, men hade jättemånga helt ogrundade åsikter om feminister (vi återkommer till dem i nästa inlägg) och tänkte att jag nog inte kunde tänka mig att vara en sådan själv. Sedan blev jag ännu äldre och insåg att jag inte visste vad jag pratade om, och att jag visst kunde tänka mig att vara feminist själv också, herregud, vad hade varit mitt problem?

Jag har lärt mig nästan allt jag kan om feminism genom coola svenska serietecknare (ja, jag tittar främst på dig, Liv Strömqvist), samt genom bloggar och diskussioner på sociala medier.

Jag skäms lite över att jag inte fattade grejen tidigare.

Det hade ju varit mycket tuffare att vara som nioåringen jag träffade i en skolklass en gång, som kom fram till mig efter lektionen och sa: "Jag har en viktig fråga kvar." (Utöver de om husdjur och favoritfärger som hon redan ställt.) "Och den är: Är du feminist?" Sedan drog hon upp sin luvtröja och visade sin t-shirt som det stod FEMNIST? JAVISST! på och sa: "För det är jag."

Men, nä.

Jag var långt ifrån den nioåringen.

Det här är en av rubrikerna i 10 x feminism, som består av tio blogginlägg kring temat feminism. Häng på du också! I tio olika inlägg, eller genom att svara på alla frågor i samma inlägg. Du hittar alla rubrikerna här!

7 kommentarer:

uppochhoppa sa...

Phu! Tur att jag läste fittstim på högstadiet och har varit upplyst sedan dess. Men också tur att det går att ändra sig - och komma till insikt - det ger himla mycket hopp för mänskligheten känner jag. Och att det finns pojkmammor (speciellt!) som har fattat grejen!

och angående föregående inlägg: yay, klart ni ska göra upphopp. Men variera situpsen, de blir trista i längden!

Fatima sa...

Älskar den här listan och tänker mig att det är den som kommer att få mig att börja blogga igen. Hur skulle jag kunna låta bli liksom?

Hanna Lans sa...

Jag har hoppat på utmaningen och här är mitt bidrag: http://morranovarlden.blogspot.se/2014/02/jag-borjade-kalla-mig-feminist-nar-jag.html

emmeliehardenborg sa...

Vilken cool 9-åring!

Susanne sa...

Kloka ord som vanligt! Tack för att du väckte mig och fick mig att inse vad jag är!!!
http://josjos.se/blog/2014/02/22/3-jag-borjade-kalla-mig-feminist-nar-jag-var/

Åsa sa...

Jätteintressanta frågor! Jag besvarade den i enkätform
http://andthentherewasbeatrix.blogspot.se/2014/02/10-fragor-om-feminism.html

alwa sa...

Jag är 16 år och försöker för allt i världen lära alla jag känner omkring mig vad feminism är: 10-åriga systerdottern, 13-åriga kompisen, 50-åriga läraren och 80-åriga mormorn. Jag tror att vi kan övertala hela världen. De ska FATTA.