onsdag, februari 19

2. Det här är feminism INTE för mig...

Det finns en liten lista med åsikter som många verkar förknippa med feminism, som i alla fall jag inte identifierar mig med. Jag tänker mig att listan ser ut ungefär så här (om man ska döma av kommentarsfält på internet i alla fall):

- Alla feminister hatar män. (Nej.)
- Alla feminister vill att kvinnorna ska ta över makten, och att männen ska kuvas istället, men är det så jävla jämställt, då, det är väl lika illa att kvinnorna har makten som att män har det? (Ja, det kan jag hålla med om. Så något matriarkat istället för patriarkat är jag verkligen inte ute efter.)
- Alla feminister vill avköna sina barn, och kalla dem för hen och tvinga sina pojkar att ha klänning och göra dem förvirrade. (Nej. Jag har verkligen ingenting emot om mina söner identifierar sig som killar och har killiga kläder och gör killiga grejer. Och jag har verkligen inte något emot om mina söner har har tjejiga kläder eller gör tjejiga grejer heller. Men jag vill inte avköna dem. Vad det nu ens innebär. Det tror jag väldigt, väldigt få människor vill.)
- Alla feminister är a) arga och b) fula. (Nej. Eller förresten, det beror väl helt på vad feministen har för dagsform, och vad du har för smak? Men jag vet skitmånga feminister som är glada och roliga och snygga. Vad det nu har med något att göra.)

(På tal om utseende, förresten! Idag skrev författaren Amanda Hellberg ett blogginlägg som svar på en kommentar hon fått. Typ: "Kan en feminist bära läppstift med gott samvete?" Intressant!)

Det här är en av rubrikerna i 10 x feminism, som består av tio blogginlägg kring temat feminism. Häng på du också! I tio olika inlägg, eller genom att svara på alla frågor i samma inlägg. Du hittar alla rubrikerna här!

4 kommentarer:

Emma | Tillvaron sa...

Håller med dig i allt här. Är så less på den när stereotypa bilden.

Ps. Jag önskar att det var lättare att kommentera hos dig, då skulle jag göra det mycket oftare. Dom (satans) siffrorna och bokstäverna som ska fyllas i är långa och krångliga och syns dåligt. Buhu.

Emelie sa...

Tips till Emma: när man kommenterar i telefonen så är det bara siffror - mycket enklare att se!

Susanne sa...

Bra punkter! Jag har börjat skriva mina innan du publicerar (försöker) så jag ska tänka själv och inte kopiera :)
Här är vad det inte är för mig: http://josjos.se/blog/2014/02/20/2-det-har-ar-feminism-inte-for-mig/

Anonym sa...

Jag tycker alla som vill fundera vidare kan lyssna på avsnittet om smink i den fantastiska podden Fan Vad Fittigt. Många kloka tankar. http://fanvadfittigt.wordpress.com/2013/10/22/fan-vad-fittigt-med-smink/