fredag, februari 14

10 inlägg om feminism, någon?

Jag fick en kommentar från Amy på inlägget om hur uppgiven jag blir av alla som glatt meddelar omvärlden att de aldrig i livet skulle kalla sig feminister:
"Blondinbella är 23 år och har berättat i intervjuer att hon medvetet orsakar rabalder med provocerande inlägg för att dra till sig fler läsare. Jag tror att bästa sättet att bemöta det (och att hjälpa henne förstå) är att inte förmedla fler läsare till bloggen utan hellre att redovisa vad feminsism egentligen står för på sin egen sida."
Och det var klokt, tycker jag.

Så, vad sägs om en blogglista med 10 rubriker att blogga om, med tema "feminism för mig", så kan alla som vill hoppa på och blogga om samma? Det tycker jag vore en kul bloggutmaning. Utan press, utan krav på en massa förkunskaper, bara ur ditt huvud, hur du tänker. My oh my, vad jag skulle älska att läsa era versioner!

Till exempel skulle listan med rubriker kunna se ut så här:

1. Det här är feminism för mig…
2. Det här är feminism inte för mig…
3. Jag började kalla mig feminist när jag var…
4. Det här tänkte jag om feminismen innan jag själv började inse att jag nog var en del av den…
5. De vanligaste motargumenten jag stöter på som feminist är…
6. Det svåraste med att vara feminist tycker jag är…
7. Här är en lista på fem av mina främsta feministiska förebilder
8. Den viktigaste feministiska frågan för mig är…
9. Så syns feminismen i min vardag
10. Här är tre skitbra boktips som på ett eller annat sätt handlar om feminism


Med fritt fram att ändra som man vill så klart. Jag tänker inte göra den här listan tidsbestämd, utan portionera ut inläggen lite då och då när jag har tid, men hey! Luften är fri. Ni gör som ni vill.

Säg att ni är sugna?

P.S Och har man ingen blogg, så kanske man har instagram, och vill vara med på ett hörn där? Vad sägs om #10xfeminism ?

33 kommentarer:

Emelie sa...

Idag bloggade jag lite om matte och i förlängningen om feminism på min jobblogg (biblioteksbubbel.blogspot)... Läs gärna!

Lisa sa...

Sugen!

Hanna Lans sa...

Jamen det verkar vara en kul grej att vara med på!

Knut och kofta sa...

Jag har bara tre inlägg kvar på din januarilista, men jag antar snabbt även denna utmaning. Heja dig!

Christin sa...

Jag är på!

Elinen sa...

Ser verkligen fram emot att få läsa de inläggen. :) Heja!

Spader Madame sa...

Svår lista. Ska försöka. För att dina listor bara är bäst. Och för att det är så vi jobbar.

Boktjuven Ingerun sa...

Ok. När?

Boktjuven Ingerun sa...

Oj du menar 10 olika inlägg. Det blir lite mycket för min blogg, men jag kan skriva ett som en feminist-enkät.

Lustigt att det verkar vara Valentine-inspirerade "Bevisa att du inte är en robot". Jag har fått chocolates och romance. :)

Susanne Hultman sa...

Bra initiativ!
Som "gammal" feminist tror jag att jag ska försöka få ihop några feministiska fotoinlägg på min fotoblogg. Fast det blir nog inte förrän #blogg100 sätter igång den 1 mars.

Susanne sa...

Låter skoj, kan man dela upp det under en längre tid så sprids det kanske ännu mer? Som boktjuven sa så kan det bli mycket för en blogg med tio inlägg - men det är samtidigt så roliga titlar att vart och en förtjänar lite fokus :)

Måna sa...

Ja! Är med! Kul!

Amanda sa...

Jag nappar som en mört.

Rebecka sa...

1. Det här är feminism för mig… Lika rättigheter och skyldigheter.
2. Det här är feminism inte för mig… Hat mot individer som är män.
3. Jag började kalla mig feminist när jag var… 14 år, och jag blev hånad och nedtryckt.
4. Det här tänkte jag om feminismen innan jag själv började inse att jag nog var en del av den… Jag hann inte tänka så mycket, jag gillade det jag läste/hörde.
5. De vanligaste motargumenten jag stöter på som feminist är… "MÄH! Okej, men JAG kan ju inte göra något åt det."
6. Det svåraste med att vara feminist tycker jag är… att vita män inte är intresserade.
7. Här är en lista på fem av mina främsta feministiska förebilder Kvinnor som säger saker obekvämt och högt.
8. Den viktigaste feministiska frågan för mig är… rättvisa. Det finns en anledning varför mäns stressnivå går ner när de kommer hem och kvinnors stressnivå går upp.
9. Så syns feminismen i min vardag. I min utbildning ingår bland annat patriarkal teori och vi kvinnor (givetvis) diskuterar det mycket.
10. Här är tre skitbra boktips som på ett eller annat sätt handlar om feminism. Tyvärr :(

Jag har ingen blogg eller instagram dessvärre men jag skriver det här istället.

The Marie sa...

Oh ja, gärna det - jag är på! Gillar att fokusera på det som jag vill åstadkomma snarare än det som inte funkar - så fram för att belysa feminismen :-).

MiaESa sa...

Vi är med. Det känns viktigt att formulera egna tankar kring feminism.

Anonym sa...

Jag är med!

Tröttheten sa...

Haha, menåååh. Det var jag som var anonym, och jag är med!

Malin sa...

Jag är på!

Fifi sa...

Kul! Jag är på!

inger sa...

Jag vill också vara med!

Camilla D sa...

I'm in!

Camilla sa...

Det här känns för viktigt för att låta bli. Ja, jag är på.

Fröken Blund sa...

Så fantastisk jäkla superbra lista!!!
så viktig så att jag får dåndimpen!
ett supersätt att få upp vardagsblicken för det, för såna (som jag) som sitter hemma och blir alldeles stissig av feminismdebatten och att folk tycker hit o dit och kunskapen hos mig är för liten så jag vågar inte säga nåt...
så kommer du med en uberbra lista.
jag är fett på. när kör vi?
Typ nu direkt?

Huvudpersonen sa...

tsJag är också med - så peppigt!

yllet sa...

Jag är nog på. ish. :)

Sofie sa...

Jag är på!

Freja sa...

Jag såg din lista inne hos Susanne Hultman, och eftersom jag tänkt att jag i mars ska ha med feminism varje dag på min blogg så tar jag gärna och betar av dna punkter allt eftersom!

zethie sa...

Jag är på! Skriver dock på engelska och översatte därför alla frågor :) kul initiativ!

Sandra sa...

Jag hakar på nu! Första inlägget uppe på bloggen!

Linda på Markbladet sa...

Bästaste listan ju. Den haffar jag i farten. Tack <3

ett ritstift i din rumpa sa...

kul! det här ska jag försöka mig på!

K R sa...


"F!s politik handlar om att sätta mänskliga rättigheter, jämställdhet, ekologisk och social hållbarhet först – inte vinstintresse."

Varför har F! då en styrelse med 15 kvinnor och 1 man?

Varför är det inte intressant med jämställdhet när kvinnor är i majoritet?