måndag, februari 17

1. Det här är feminism för mig...

- Att vilja att alla människor (oavsett kön) ska ha lika villkor, lika rättigheter, och vara jämställda inom alla områden.

- Att inse att det inte är så idag, (Nej! Inte ens i Sverige! Världens mest jämställda land!) för att männen fortfarande har övertaget inom (inte alla, men) de flesta områden. (Det är skitlätt att se om man till exempel tittar på lönestatistik eller typ vilken annan statistik som helst.)


- Att tro att ovanstående inte beror vare sig på slumpen, eller olika individers val, utan på strukturer och systematiska orsaker i samhället. Patriarkatet, brukar det också kallas, och så här säger wikipedia om det: "Patriarkat (av grekiskans πατριάρχης, patriarkhēs, fadersvälde), patrikarkal och patriarkalisk (oinskränkt fadervälde) är gamla begrepp för samhällen som kännetecknas av fäders inflytande inom familjen, manliga ledares envälde och övervikt för männens inflytande i samhället." Alltså att män och manlighet generellt smäller lite högre än kvinnor och kvinnlighet, och att det inte är någon enskild individs "fel" att det är så här. Vi är alla matade och uppväxta med denna världsbild sedan...jämt, och både män och kvinnor bidrar dagligen till att bibehålla dessa strukturer. Jag med, och alldeles säkert du med, även om du inte tänker på det eller gör det medvetet.

 Och jag tycker att det är ruttet att det är så. För både män och kvinnor. Jag skulle gärna vilja att det ändrades. Att vi kunde se på människor och bedöma dem (i de situtationer där man behöver bedöma, t ex arbetssituationer) efter deras kompetens och deras prestationer istället för att bedöma dem efter hurvida de har en snopp eller en snippa mellan benen. Att alla ska ha samma möjligheter. Att alla barn som växer upp ska få välja fritt hur de vill klä sig, vad de vill syssla med för intressen, vilka yrken de vill ha i framtiden, vem de vill vara, allt allt allt ska de få välja fritt, utan att bli styrda av några himla normer eller strukturer eller gamla vanor som placerar in dem i små snäva fack, att alla flickor och pojkar och kvinnor och män ska ha samma möjligheter, ATT ALLA SKA HA SAMMA MÖJLIGHETER OAVSETT KÖN, och vilja kämpa för att det ska bli så!

 Det är feminism för mig.

 (Det här är en av rubrikerna i 10 x feminism, som består av tio blogginlägg kring temat feminism. Häng på du också! I tio olika inlägg, eller genom att svara på alla frågor i samma inlägg. Du hittar alla rubrikerna här!)

11 kommentarer:

uppochhoppa sa...

På pricken och exakt så ja.

Malin sa...

Ja. Just precis så där tänker också jag (fast mindre snyggt formulerat, antagligen)

Jess sa...

Bra, jag håller med om att feminism är en självklarhet så länge ordningen ser ut som den gör. Jag tycker dock att man ska vara försiktig med formuleringar som: "Att vi kunde se på människor och bedöma dem efter deras kompetens och deras prestationer..." Jag antar att du utgår från en arbetssituation där män och kvinnor som är lika kompetenta bör ha lika hög lön. Jag tycker dock att det är viktigt att trycka på att alla har lika stort värde OAVSETT om de är kompetenta och presterar mycket eller ej. Den politiska debatten och mycket av debatten när det handlar om rasism utgår från prestationer och inte människovärde och det är en farlig väg att vandra.

Jag tycker du har en bra syn på feminism och verkar ha sunda värderingar, det är därför jag känner att jag kan anmärka på småmeningar.

Lisa sa...

Det har du så klart helt rätt i, Jess. Och jag menar ju precis som du säger: I de lägen där (tex en anställningsintervju) där en man och en kvinna står mot varandra, och man MÅSTE göra någon slags bedömning av dem - då vill jag att den bedömningen ska ha väldigt lite med kön att göra, och väldigt mycket mer med prestation/kompetens att göra.

I övrigt håller jag helt med dig.

Lisa sa...

(Och nu lägger jag till en parantes om det i texten.)

Erika sa...

Läste precis det här länkade inlägget och vill sprida det lite vidare... http://iloapp.lisatofft.se/blog/klokbabbel?NewComment&post=187#comments :)

Hanna Lans sa...

Och jag tycker att feminism bland många saker är att inte kvinnan ska jämföras med männen, att inte det manliga ska ses som rättesnöre. Därför är jag allergisk mot ordet "snippa" som härstammar från ordet "snopp". Ett nytt ord skapades från Adams revben (eh ... nä, inte riktigt men nästan) för att det var så många som inte tyckte att det fanns ett bra ord för kvinnans underliv. Que? Vad är det för fel på vulva eller slida?

Mvh, Hanna som annars tycker att du är en mycket fin förebild för feminismen.

Lisa sa...

Jag vet, jag vet, jag vet, Hanna. Men jag gillar ordet snippa! Jag kan inte hjälpa't.

Susanne sa...

Kloka du!
Jag har skrivit mitt inlägg nu:
http://josjos.se/blog/?p=31000

Nadja sa...

Hanna Lans: Bade Slida och Vulva ar specifika delar av kvinnans konsorgan, sa det blir ju valdigt missvisande att anvanda. Slida osynliggor ju exempelvis klitoris, som ju kan anses vara en ganska sa viktig del av kvinnans konsorgan! ;)

Jag tyckte ocksa det var trakigt att snippa ar ett ord som "harstammar" fran det manliga konsorganet, men nu nar snippa blivit ett vedertaget ord for kvinnans konsorgan har jag valt att anamma det. Jag tycker det ar jatteviktigt att kvinnor (och framforallt FLICKOR) antligen far ett sjalvklart ord som alla forstar och ar nagorlunda bekvama med att anvanda, (larare, lakare, foraldrar, kompisar etc.) istallet for en massa olika "metaforer" som springa/framstjart/puppa/mus/blomma etc.

AnnakajsaL sa...

http://annakajsal.blogg.se/2014/may/det-har-ar-feminism-for-mig.html