tisdag, januari 28

Spänningsmoment vi minns

Det har diskuterats stearinbilder på Twitter ikväll. Ni vet, såna man gjorde när man var liten. Jo, men man satt med en serietidning, doppade smält stearin över en bild man valt ut, lät stelna och tog försiktigt bort, och så hade det bildats en kopia av bilden i serietidningen på det stelnade stearinet, och hela livet kändes magiskt och härligt?

Jag tyckte det var så sju-hu-hu-ukt spännande med stearinbilder.

Andra saker jag tyckte var skitspännande (alltså på nivån att jag typ blev lite, lite kissnödig för att det var så exalterande) var:
- att marmorera papper
- att stöpa ljus
- att laminera grejer

Samt: att få stå en stund i materialrummet på mammas skola och bara titta på alla pennor, papper, anteckningsböcker, sudd och limstift som låg där inne i drivor.

Ja, du käre värld.

Jag får fortfarande hög puls när jag tänker på det.

11 kommentarer:

Åsa sa...

När jag gick i lågstadiet ville jag bli fröken pga alla pennor och sånt som man fick ha då! Bara en sån sak som en färgpenna som var röd i ena änden och blå i andra!!! :)

HemkäraHanna sa...

Stöpa ljus är lite magiskt. :)

Emelie sa...

Det här med att laminera grejer alltså... Jag är verksamhetschef numera, vuxen och så, kunde man tro... Men när jag får laminera ett papper blir jag som barn på nytt. Mitt kungarike för en lamineringsmaskin!

Karin sa...

Ja, herregud vad stearinbilder det producerades av mig och min syster back in the days, det var grejer det! Visste inte att det var en "grej" liksom som andra än vi också pysslade med, intressant!

Malin sa...

Ja på allt men jag tror jag bara fantiserade om marmorering av papper. Och nu gör jag det igen.

hedgehog-sara sa...

Jag får fortfarande den känslan när jag går till förrådet på jobbet. Pennor, postit, block - kontorsporr på högsta :)

kollijox sa...

å jag får hög puls när jag läser det här. Pen heaven, låter underbart som barndomsminne, skulle vilja vara där nu.Ikväll skall jag lära 5-åringen sterainbildsmakeing.

Camelliss B sa...

Åh, jag minns att vi tog ut själva "färgpinnen" inuti tuschpennor, tvättade och torkade dem, sedan kunde man kamma dem så att det blev som hårtestar i fina pastellfärger. Minns inte riktigt vad vi gjorde med dem, men de var himla fina.

Och så tog vi garn och doppade i målarfärg, la som en kringelikrok mitt på ett A4 som man sedan vek ihop på mitten (med snöret i) och så drog man försiktigt ut snöret. Blev ju hur magiska konstverk som helst!

Emily sa...

Jag älskade att göra dockakåpsmöbler! Små stolar av kartonger och krukväxter av locket till tandkrämstuben och silkespapper. Oh my!

Hade faktiskt en fråga också. Har ni hittat nåt bra (och inte jättedyrt, och centralt...) boende i Köpenhamn? Och skulle man i så fall kunna få ett tips? Vore snällt. Ska dit med mannen min, också jag. Sans kids! Halleluja!

Tack för härligaste bloggen!

Ylva sa...

Jag har aldrig gjort stearinbilder, känner att jag missat något här. Däremot hade jag praktik på folktandvården i åttan och fick sterilisera instrument och plasta in i påsar, himla roligt!

Omentjej sa...

Åh herregud, nu blev jag helt pysselgalen. Minns rundvandring inför att vår Fia skulle börja på dagis och jag blev sjukt avis på största avdelningens pysselavdelning. Haha.