fredag, januari 10

Smarta ställen vi minns

PLÅNBOKEN ÄR FUNNEN! PRISAD VARE PLÅNBOKEN!

Vill ni veta var det så kallade "smarta stället" var?

I ett lerigt dike i Småland, ganska nära mitt föräldrarhem.

Alltså, hjärnan? Jag vet verkligen inte.

Jag gissar att jag har lagt plånboken på biltaket när jag spänt fast något barn i någon bilbarnstol efter att ha köpt lördagsgodis, glömt den där och åkt iväg. Och så har den flugit av och bosatt sig i ett dike i två veckor, tills två snälla smålänningar hittade ett bortblåst kort från den idag och ringde hem till mina föräldrar och frågade varför jag lagt mitt kontokort på deras ägor. Och så travade mamma och pappa dit, finkammade åkern, och samlade ihop mina tusen utspridda pinaler (inkl fyra ospärrade kontokort), och nu ligger allt på tork hemma på deras arbetsbänk.

Herregud, ändå. Vad sjukt.

Det tyder ju verkligen på ett visst mått av jullov och pyjamasleverne att jag inte ens känt behov av min plånbok på två hela veckor, och börjat de här efterforskningarna liiite tidigare. Jag vet inte om jag ska tycka att det är skönt eller tycka att det är förtappat.

Men plånboken är i alla fall hittad.

Det är härligt.

Jag vill tacka de snälla smålänningarna, mina föräldrar och det milda vintervädret med ett zigga-zagga-zigga-zagga-hej-hej-hej!

4 kommentarer:

Jenny L sa...

Tappade min plånbok på Storgatan i Växjö när jag var liten. Ett foto på mig och mitt namn inskrivet nånstans gjorde att några snälla typer la ihop ett och ett... för visst hette han väl så i efternamn, han som då hade butik i stan. Och en tös i den åldern... Ja jo...
Vips var plånboken tillbaka i rätt händer. Med innehållet kvar.

Spader Madame sa...

hej hej hej!

mor Lena sa...

En annan positiv sak med hela denna lyckliga upplösning är ju att inget brott finns med i bilden. Ingen har stulit något, ingen har brutit sig in någonstan, ingen har förstört något. Bara underbara vandrare som undrar varför det ligger kontokort i diket. Världen är full av ärliga människor!

Colombialiv sa...

Heja alla ärliga människor! <3