måndag, januari 06, 2014

Sju stycken, and counting.

Ja, du käre värld. Jag jobbar så hårt just nu på att inte visa min panik över att vi har möss i huset öppet, så att barnen ska ärva samma hang-up. Således sa jag bara nyss helt coolt, "nee-ej, nu springer det faktiskt en mus på vardagsrumsgolvet också, har ni sett?" och sen gick jag smidigt och lugnt upp på övervåningen och satte mig i sängen och hyperventilerade tills Rufus och Gustav lyckats få ut musen ur huset, och då gick jag ner och fortsatte laga mat som om inget hänt.

Vi är uppe i sju mördade möss under diskbänken nu, och en utsläppt.

Fy fan, fy fan, fy fan, fy fan.

Nå.

IMORGON BÖRJAR VARDAGEN!

Jag tycker det ska bli skönt. Vi har visserligen varit förhållandevis bra på att vara lediga det här lovet, och bara bråkat lite lagom mycket, men ändå. Det ska bli skönt. Och roligt att jobba ju? Tycker jag. Kanske inte exakt lika roligt som vår kompis Per tycker, som var här i fredags och sträckte armarna i luften och skrek "PÅ TISDAG FÅR JAG GÅ TILL JOBBET!" och sedan körde en liten untz-untz-untz-dans i köket, helt utan att vara ett enda uns ironisk, men snudd på.

Ska bara ta en sväng förbi Granngården först och köpa allt de har mot möss, och bygga ett litet fort runt kontoret av råttfällor/gift/enris/katter/svinto/aluminiumfolie/silikon/muspipare och allt vad det nu är ni tipsat om, så jag kan känna mig säker där inne.

Fy fan, fy fan, fy fan, fy fan.

Hej på er!

10 kommentarer:

Anonym sa...

åååå hemskt!!Q! hade också möss ett litet tag och flyttademer eller mindre hem till mina föräldrar...

nästan alla hemförsäkringar har anticimex-försäkring - ring och få dit en expert!!! de kommer kostnadsfritt (iallafall på min försäkring)

/pippigull

Colombialiv sa...

Men HJÄLP! Hoppas ni får bukt med mössen snart! Kanske kan de frysa ihjäl nu när kylan ska komma?

Katarina sa...

Katt tror jag.

På flera stycken.

Mysigt ju.

Ni bor väl på landet nu och kan släppa ut dem och slipper kattlådor?

För övrigt skulle jag själv ha tagit in på hotell redan efter första musen.

Och stannat där tills Anticimex garanterat att huset var och skulle förbli musfritt.

Så jag är full av beundran. Hyperventilering eller inte.

HemkäraHanna sa...

Jag kan meddela att man vänjer sig med tiden. Såpass att jag vaknade en morgon och insåg att det troligen var en mus i fällan i sovrummet. Jag hade nämligen en förnimmelse av att det smält till under natten, att jag noterat det, vänt mig om och somnat om. Och precis så visade det sig vara.

Det är tämligen långt ifrån att hoppa i gummistövlarna i samma språng som slutar uppe på kökssoffan där jag stod och flaxade och tjoade i början av min huskarriär.

Lisa sa...

Åh, Hemkära Hanna, jag hoppas SÅ att du har rätt. Men jag tycker också att min uppväxt på landet och mitt torp i skogen borde härdat mig redan, HUR LÅNGSAM ÄR JAG PÅ ATT VÄNJA MIG EGENTLIGEN, varför tycker jag inte att de är okej snart?

Aja.

Jag kanske är på väg dit jag också.

Hoppashoppashoppas.

Carolina sa...

Vant mig har jag inte riktigt gjort fast jag har bott på landet i tretton år nu. Det ÄR läskigt när det springer i väggarna.
Men, ett handfast tips som inte är av slaget "utrota" utan mer av slaget "stå ut med": köp doftljus. De behövs när det är något musfanskap som dör inne i väggen, eller i trossbotten eller nåt, så att man inte kommer åt dem. Då ska de ligga där i någon vecka eller så och ruttna bort. Och det luktar så hemskt så det är inte klokt.
Doftljus. Och möjligen en hel del whisky.

Anonym sa...

Tips: BERÄTTA inte för dina barn senare (typ i tonåren) att du hela tiden låtsades och att du egentligen är livrädd för möss... Det gjorde nämligen min mamma - som spelat orädd så bra hela barndomen! - och VIPS tog jag igen all missad tandläkarskräck på en och samma gång vid nästa besök :P

Ellen sa...

Vi som ska flytta till stan har en superjägare till katt som behöver byta familj då han inte kan bo i lägenhet. Bara att hojta!

amlagerman sa...

Åh, men bästa, bästa, bästa! sättet att skrämma iväg mössen är med kattdoft. Vi tar med lite katthår till sommarstugan (när katterna absolut vill stanna hemma hos husvakten) och placerar ut tussarna på mössens favoritplatser. Sedan försvinner de till minsta lilla lort och vi får ha huset i fred. Det är väldigt skönt, för jag är tveksam till om jag hade fixat musliken. :/

Sara sa...

Nougat eller nåt annat sött och kladdigt gillar dem. Vi hann knappt ställa ner fällan efter en tömning förrän det smällde till igen.
Hoppas iaf ni får bukt på det!