söndag, januari 5

Min puls just nu: helt orimligt hög

Jaha.

Nu har jag gillrat en musfälla under diskbänken tre gånger de senaste tre timmarna.

Och fångat lika många möss.

I MITT KÖK!!!!!

De mössen har jag tappert lirkat loss från fällan och slängt ut ur huset (okej, inte den första, den fick Gustav hantera, emedan det dramat utspelade sig på den gamla goda tiden då Gustav fortfarande var hemma och inte borta, som han är nu) och sedan har jag upprepat proceduren.

ALLTSÅ!!!!!

JAG TYCKER ATT JAG ÄR SÅ HIMLA MODIG JUST NU!!!!!

Mitt trackrecord när det gäller hantering av möss hittills i livet: skrattretande uselt, trots uppväxt i hus på landet. Det brukar vara ungefär så här: Det kommer en mus ---> Jag skriker och springer in i ett rum och låser dörren om mig och vrålar åt någon annan att "TA BORT DEN! TA BORT DEN!" och stannar där inne med pulsen sprutande ut ut öronen tills jag lugnat ner mig (och musen inte syns längre). Och så gråter jag också! Och vill helst aldrig mer vara i det rummet där musen syntes sen.

Det är varken värdigt eller rimligt på något sätt.

Och alltså, min hjärna fattar ju att små (ganska söta, faktiskt) möss inte är det minsta lilla farliga. Men det är ju min hjärna det. Resten av kroppen ligger i fosterställning i soffan just nu och försöker låta bli att gråta while blogging, för resten av kroppen är asrädd för små (ganska söta, faktiskt) möss och kommer att tänka på detta trauma nu varje gång jag är i köket, och öppnar luckorna till vasken.

Förbenat också.

Vi hade det ju så fint, huset? VAR DU TVUNGEN?!?

18 kommentarer:

Drottningen sa...

Ni behöver en katt. Antingen en egen eller låna en. Min kusin brukar låna en av oss när mössen (och råttorna! huvva) krafsar för mycket, då håller de sig undan ett tag.

Carin sa...

Jag förstår dig helt! Jag blir helt tokig av att bara se dom. Bra jobbat som lyckats göra det du gjort!!! Skaffa katt, bygg igen alla springor under diskbänken med trämaterial, lämna inte en mm! Lycka till!

Zoo keeper sa...

Ju flera möss, desto effektivare terapi! Snart är du inte rädd längre! :-))))

egoistiska egon sa...

Vill inte vara den negativa här, men att bara släppa ut dem = de kommer in igen. De måste tyvärr bort, dvs dö.

Lisa sa...

Men alltså, Egoistiska egon, de har varit väldigt döda när jag slängt ut dem ur huset. No mercy.

EN MÖLNBOBOS LIV - MAMMA TILL MELVIN OCH FELIX sa...

Vi hade problem att det var springor kring avloppsröret i det huset vi hade. Silikon gjorde susen.

Anonym sa...

Hej! Låter inte kul alls. Hoppas ni får bukt med mössen! Ett tips från min pappa: köp många fällor så slipper man lirka bort kvarlevorna -utan slänger allt utan att titta ;-)! Kanske inte helt miljövänligt, men lite mindre äckligt. Annars verkar alternativen vara 1) köp katt, 2) ring anticimex 3) vänj dig...
Kram! Marie

Fröken Blund sa...

men alltså att lirka bort mössen är ju värst...och jag minns när jag var liten och låg vägg i vägg med kattvinden där det fanns möss, och fällan slog igen och innan musen dog... hur den liksom slogs för sitt liv i tre sekunder...det gör ont i hjärtat än idag att tänka på, fast det handlade om möss...

Colombialiv sa...

Å fy fan. Blev med ens lite mindre sugen på att köpa hus i framtiden.

Anonym sa...

Tydligen, enligt min granne som har mycket erfarenhet kring kök + möss, så ska man trycka in svinto i alla små glipor och hål. Mössen gillar tydligen inte att tugga svinto. Fast vem gör det?
/Maria

Svärmor sa...

Alltså,fällor med Tomcat från Granngården. Utomhus. Finns nog ingen annan lösning. Efter 38 döda möss i fällor inomhus, och fasa för att kliva ur sängen och sätta ner fötterna, insåg jag det. Nu är det musfritt. Men visst är de söta...

egoistiska egon sa...

Lisa - aha, men dåså. Sorry! Uppfattade helt fel.

Cecilia i Hillsjöstrand sa...

SKAFFA KATT! Det är mitt enda råd.

Anonym sa...

Min svärmor ville inte döda de små liven så hon gick långt in i skogen och släppte ut dem. Tills den dag hon började fatta misstankar och målade dem på svansen - och jo då, det var samma möss som kom tillbaka..

S. sa...

Alltså det är inte alls säkert att katter är så intresserade av möss. Inte så pass intresserade att de har lust att ha ihjäl dem varje dag. Dessutom tar det sån jäkla tid och kan bli sånt jäkla rejsande runt i huset om katt får leka med mus. Tror på fällor och tätning jag.

Anonym sa...

köp
http://www.bygghemma.se/utomhus/tradgard/skadedjursbekampning/skadedjur/mus-och-rattfritt-silverline-400-100/p-195307

det ger ut högfrekvent ljud och elektromagnetiska pulser som skrämmer möss och råttor ur huset!

Jenny F sa...

Jo, jag skulle lägga mina pengar på en såndär elektrisk muspipare (ja, det är så vi kallar den. Muspiparen.) alt. en del av mitt hjärta på en katt. Men det är ju inte alltid det funkar med katt, men OM det gör det, fy tusan vad mysigt det är.
Min pappa som bor i ett hus med very mycket självdrag om en säger så, hade en mus inne (visade det sig efter många väldigt konstiga händelser involverande hundmat) som hade utvecklat en mycket gullig vänskap med hunden. Som lämnade mat i skålen till musen. (Okej, han kanske hade lämnat mat de 14 åren före Musars inträde också, men ändå.) Han viftade faktiskt på svansen när musen tittade fram runt hörnet! Så det kändes inte riktigt okej att ta ihjäl musen/mössen när det ju faktiskt kunde vara EN enda mus, Musar. Så pappi köpte en muspipare som han pluggade in, och började lägga ut hundmat i carporten istället. Efter det syntes ingen Musar till nåt mer, och det dök inte upp nån hundmat i skorna heller. Vänligt men effektivt.

Markattan sa...

Katt skulle ju kunna ordna saken om det inte vore för det faktum att katter är vänliga och gärna bjuder på frukost, helst sådan man samlas kring och jagar ihop....
Misslyckas jakten så är det rätt kört en stund, sen smäller fällan förhoppningsvis igen....

Bläk

Markattan, luttrad