onsdag, januari 29

29. Hepp! Dagens middagstips

Ja, inte f-n blir det samma som LRF kör med i alla fall: "Det är viktigt för tjejer att äta kött så att de kan bli snygga" för det är ju ungefär det dummaste jag hört sedan... sist jag hörde något urbota dumt.

Alltså, låt oss bara bena ut det här nu, va. Det har alltså poppat upp en (1) skola i Nyköping som bestämt sig för att (på prov) införa en (1) köttfri dag i veckan i skolmatsalen, bland annat med tanke på klimat och miljö. På den köttfria dagen ska eleverna få vegetarisk mat. (Vegetarisk mat, kan man ju förresten tänka sig, är till exempel pannkakor. Som alldeles säkert serverats redan innan, bara det att skolan inte nämnt "köttfri" i samband med serveringen.) Nåväl. Det här gillar inte LRF. No no. Så idag när det vankades vegetarisk mat i den där skolan åkte LRF dit. Och delade ut hamburgare utanför skolan. För att... (och nu citerar jag LRF från en intervju i Dagens Media): "Vi vill bara att ungarna ska få ordentligt med näring alla dagar. Det är särskilt viktigt för tjejer som växer, idrottar och ska bli snygga." Samt också lite för att det verkade föreligga fisrisk. "Korna har kommit i skottgluggen bara för att de släpper ut så mycket gaser. Korna de fiser men det kanske vi också gör om vi äter bönor istället för kött. De siffrorna har vi inte."

Alltså...

*gapar stumt*

Var det där de bästa argumenten ni kunde hitta? KÄMPA LRF!!!

Nä, men på riktigt. Jag har många frågor om det här. Mest undrar jag nog egentligen hur det kan vara så provocerande att skolan tänker servera vegetarisk mat en (1) gång i veckan. (Och lite varför man så sällan ser vegetariska intressegrupper stå och dela ut baljväxter utanför skolor som serverar kött i matsalen). Sedan undrar jag också kring det här med att det är viktigt att äta näringsmässigt: hamburgare? Hamburgare? Och framförallt undrar jag varför ingen sagt något tidigare. Här har jag gått omkring och varit vegetarian i flera år, utan att veta att man blir snygg av kött, och av kött enbart? Så himla tyyyypiskt min otur.

Aja.

Här kan man läsa en uppföljning i Aftonbladet om man vill. Den ger i och för sig inte heller några vidare svar.

Och så vill jag middagstipsa om den här maträtten! (Igen.)


Den är verkligen himla god.

(Det här är en del av den där listan jag knåpade ihop, en rubrik för varje dag i januari.)

11 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig till 100%. Lågvattenmärke. De borde skämmas! Och får man verkligen ställa sig utanför en skola och dela ut mat på det där sättet? Vad skulle hända om ungarna av någon anledning blev sjuka av maten? Vems ansvar, liksom. Dåligt dåligt.

Ann Margret

Fia sa...

När jag först hörde om det där på nyheterna trodde jag att det var ett skämt. Det är otroligt förvånande att en sån organisation genomför en kampanj på det viset. Pinsamma argument och taffligt genomfört. Det blir nog mer kontraproduktivt än framgångsrikt för deras del.

Helena sa...

Så jäkla dåligt LRF! Jag undrar också hur det går för killarna, blir de också snygga av kött? Eller vänta det kanske bara är viktigt att tjejer är snygga? Hur som helst, skitdåligt LRF! Jag tipsar också om veggo idag, bara för det. Ha LRF och ert sabla kött-tjat.

Ika sa...

Som jordbrukardotter blir jag dessutom provocerad av att LRF tycker att vegetarisk mat i skolorna är något de behöver lägga tid på att bekämpa. Tror de att alla deras medlemmar enbart odlar foder till köttboskap och aldrig någonsin spannmål, baljväxter eller grönsaker som blir vegetarisk mat? Det här är så urbota dumt att jag om jag hörde till LRF skulle kräva att initiativtagaren avgick till förmån för intelligentare förmågor.

Uppochhoppa sa...

OJ! Det där har jag helt missat, men hörde om kofisarna på radio idag (poäng) men vadå, "för att bli snygga"? Skämskudde deluxe, det är ju så man tror att det inte är sant. April i januari?

Emelie sa...

Ja herregud! Mycket ska man höra innan örona trillar av. Men tack för middagstips! Det tar vi på fredag.

Olga sa...

Jag tycker att det bevisar att en blir korkad av kött. Jag har aldrig ätit kött men är rätt snygg. Lite tjock kanske. Men skönhet, är inte det subjektivt?

Erika sa...

Jag äter kött, men tycker att detta var riktigt korkat på många sätt.
1. LRF har väl massor av medlemmar som odlar spannmål och grönsaker?
2. Varför kallar skolan det ens för en "köttfri" dag. Servera bara potatisbullar, pannkakor och fisk tre dagar en vecka och vips har man fått tre köttfria dagar, utan att uppröra en enda töntig LRF-människa.

Vänliga hälsningar
Köttätare som också (va, är det sant?!) äter grönsaker ;)

Spader Madame sa...

Otroligt puckat!

Anonym sa...

Oj vad jag gillar detta inlägget. Det var bara det. /Sara, semi-vegetarian (vad det nu är, typ en köttig dag per vecka, om jag måste)

Curt sa...

God och bra vegetarisk/vegan mat som är både ekologisk, allergenfri och näringsriktig är ju svårt att hitta. Green n Lean är svensk KRAV-märkt kvalitetslivsmedel med verkligt unika näringsegenskaper som baseras på spannmål som förädlats enligt speciella naturliga metoder som därmed anpassats för mänsklig konsumtion. Innehåller inga tillsatser av något slag – lågt GI med mycket kost fibrer – finns som 5 olika sorter; burgare, morot- rödbets- broccolibullar och falafel – passar också utmärkt som ingrediens i olika rätter – smulas bara ner den i t.ex. en tomatsås och så har man en vegan ”köttfärs/sås” för lasagne, kålpudding m.m. Tror inte att den finns i alla butiker ännu men man kan fråga efter produkten så brukar butikerna ta hem mot beställning.
www.green-n-lean.se
Axfoods pris Garant Ekostjärna gick i år till Green n’ Lean, ett företag som utvecklar vegetarisk ekologisk, näringsrik färdigmat. Vinnaren utsågs på Ekogalan som arrangerades av Ekoweb den 30 januari på Grand Hôtel i Stockholm. http://news.cision.com/se/axfood/r/garant-ekostjarna-2014-till-green-n-lean,c9528262