fredag, januari 24

24. En grej jag borde ta tag i


Det här är två lastpallar med pellets, som just levererades hit. De ska bäras, säck för säck, ner för källartrappan där till vänster och in i pannrummet. Där ska de staplas på hög igen, och sedan ska de undan för undan tömmas i pelletsbehållaren som förser pelletspannan med bränsle, så att vi får det varmt i huset. Varje säck väger 16 kilo. Tillammans väger de ungefär ett ton. Så till exempel det! Borde jag ta tag i.

(Det här är en del av den där listan jag knåpade ihop, en rubrik för varje dag i januari.)

4 kommentarer:

Ett stenkast från Fyndet sa...

Vilken flashback till vinter 09/10 jag fick. Första vintern ensam. Fick 4 pall och jag bönade och bad barnens pappa om hjälp. Förgäves.
10 meter utomhus, ner för brant trapp, rakt fram och höger. Jag bar, grät och svor. 3,2 ton.
Hare så kul :)

Emelie sa...

Ah, luft-vatten-pump. Det väger nada. Glad vi inte valde pellets när det var dags att byta. Lycka till!

Kristin sa...

Det där nöjet hade vi första åren i huset också, innan vi installerade ett bulkförråd. Nu kommer det en förtjusande pelletsbil en gång om året och blåser in 4 ton i ett stort förråd och sen är det klart. Rekommenderas varmt om plats finns!

AnnaB sa...

Vi har gjort en liten plywoodkanasom man kan låta säckarna glida ner på. jag låter 8 säckar åt gången glida ner, sedan går jag ner och staplar dem och så upp igen och lägger på 8 nya.

Kanske kan förenkla för er också?