onsdag, januari 22

22. Kolla! Här är en favoritbok från min bokhylla.

Hade det funnits en gräns för hur mycket det egentligen är lagligt att tipsa om en och samma bok, så hade jag för länge sedan passerat den gränsen när det gäller Anna d'Arc av Mårten Sandén, och suttit fängslad vid det här laget. Men nu finns det ju ingen sådan gränsdragning i lagen, vad jag vet, så here we go again. Herregud, vad jag tycker om den här boken! Eller kanske ännu mer egentligen, vad jag tycker om Oskar, som boken handlar om! Anna d'Arc gavs ut 2007, med primär målgrupp: ungdomar, men många vuxna jag känner som läst den tycker också himla mycket om den. (Och så tycker de om Oskar. Herregud, Oskar! Sa jag att jag avgudar honom? Har väl aldrig ömmat så mycket för en påhittad människa som jag ömmar för denna Oskar, kan fortfarande inte prata om scenen där han provar kostymer utan att det stockar sig i halsen.)

Berättelsen utspelar sig på en liten, sömnig bruksort någonstans i Sverige, där de som en gång var anställda på det numera näst intill nedlagda bruket på sin höjd går stavgång i elljussåpåren. Där går bokens alla huvudpersoner i en och samma nia på högstadiet: den tjocka, mobbade Oskar, klassens drottning Elisabeth, den nyinflyttade Fredrik och den yviga Anna, som definitivt har någon slags bokstavskombination, "välj den som är mest inne just nu", och inte kan sitta still en enda sekund. Det handlar mycket om klyftorna mellan rika och fattiga, mycket om att bo på en liten ort i skogen, mycket om föräldrar/barn, mycket om kärlek och mycket om vänskap. Eller bristen på den.

Egentligen skulle trådarna och personerna i den här boken hålla för en hel serie böcker (kan du please fixa det, lite snabbt, Mårten?) men så länge den serien inte finns kan jag läsa om kostymscenen i den här några gånger till och tänka det jag alltid tänker: Mårten Sandén är nog kanske min absoluta favoritförfattare från detta land? Han skriver för olika åldrar (yngre barn och äldre barn och ja, mig som vuxen då, uppenbarligen), och i olika genrer, och allt jag läst av honom har jag gillat. Till och med de gånger då jag tänkt från början: "Amen näe? Actionfantasy och vättar?!?" så har det slutat med att jag har tyckt om boken.

Mina tre favoriter av de jag läst (och jag har läst långt ifrån allt, karln är ju produktiv så man blir rädd) är Anna d'Arc, En plats de kallar lyckan, och Ett hus utan speglar.

Varsågoda för tre fantastiska boktips.

(Det här är en del av den där listan jag knåpade ihop, en rubrik för varje dag i januari.)

9 kommentarer:

Björn Lindgren sa...

Kul! tycker en gammal smålänning som också råkar vara far till Mårten.

Lisa sa...

Åh, men hej Mårtens far! Vad stolt du kan vara över din avkomma.

Björn sa...

Klart jag är! Varifrån i Småland kommer du? Jag är född och uppvuxen i Skeppshult.

Lisa sa...

Skeppshult! Det är ju halvvägs till Göteborg från min uppväxtort! Som är Ingelstad, 2 mil söder om Växjö.

Karin sa...

Jamen lite provision borde ju vara mer på sin plats än ett straff kan man tycka, för jag blev då sugen av det här tipset i alla fall, väldans faktiskt, tack!

Björn sa...

Ingelstad tror jag tyvärr inte att jag har varit, men det låter fint! Ville bara tacka för det fina du skrev om Mårtens böcker. Har du sett böckerna om Mitzi? En mycket speciell och älskansvärd liten flicka. Andra boken i trilogin kommer ut när som helst, och jag har läst manus till trean. Jag tycker den serien är något av det bästa och viktigaste Mårten har skrivit.

Lisa sa...

Karin: :) Ja, läs! Hoppas du gillar.

Björn: Nej, jag har inte läst Mitziböckerna än, oklart varför. Ska göra det!

Björn sa...

Kollade lite närmare på bloggen och upptäckte att du inte är så oäven som författare, du heller. Grattis till Nils Holgersson-plaketten!

Nu ska jag ta mig en tupplur.

Lisa sa...

Haha, tack!