torsdag, januari 2

2. Om jag blev tvingad (under pistolhot) att tatuera in ett citat från en låttext i svanken…

Oh lord.

Eftersom jag på sistone dessvärre har utvecklat någon slags märklig allergi mot tryckt text som prydnad (på väggar, affischer, möbler, what have you, jag klarar knappt inte ens av den här fina, fina bokstavsbannern längre, det är skitkonstigt, men allting skriker bara CARPE DIEM i shabby chic-stil på köksväggen i mina ögon, jag pallar inte. Jag brukade älska bokstäver och små fina texter som prydnad på grejer för bara en liten stund sedan, men nu känner jag istället bara WTF? Vaaaaad är grejen med att man måste skriva på allt vad sakerna innehåller? En skål med tryckt text POPCORN på, det ser jag väl för i hundan själv att skålen innehåller popcorn?!? Nä. En gång såg jag en bild på ett kök där någon skrivit CAFFE LATTE på sin (caffelattefärgade) köksvägg över hyllan där kaffebryggaren stod. Det var kanske då jag kände att måttet var rågat. Himla underligt ändå, med tanke på hur mycket jag älskar text i övrigt) så känns det här mycket, mycket svårt.

I nuläget skulle jag aldrig tatuera in ett freaking citat från en låttext i svanken.

Men nu sa jag pistolhot, va?

Då är det ju en annan femma.

Det måste naturligtvis bli något som Annika Norlin (Säkert!) har skrivit, för hon är (som vi alla vet) den bästa låttextskrivaren som finns i detta land. Hur mycket får man plats med i en svank?

"Elle, när ska det bli inne att vara som jag
Blek och feg och sävlig och lat
Jag har köpt varje nummer Elle sen 96
Men det som fortfarande gäller är
Vacker och lycklig
Och just nu kjol med särskilda veck"
För långt, va?

Och "Nej, jag vill inte gå på återträff och återträffa dig" känns väl lite väl... aggressivt? Och den fina, fina "Dåliga bandet, jag tycker inte om er, men ni täcker över ljudet av sms som aldrig kommer" känns ju bara så himla sorglig, vem vill ha så mycket sorg i svanken?


Åh, NÄE, jag vet inte, vad jobbigt det här blev. Varför i hela helvetet kom jag på den här frågan?

Jag tar: "Oh boy! Vilket vackert väder." med Peps Persson, pga vackert väder är ju ändå himla härligt, och jag tänker mig att det nog ändå skulle vara rätt fint väder om jag gick omkring och visade upp min svank till allmän beskådan, och det skulle ju kännas fyndigt. Right? Och lite också för att det känns för konstigt att välja "Varm korv boogie" när man aldrig äter varmkorv.

Så.

Det var det.

*svettas ymnigt*

Kan vi enas om att ni tar bort pistolen nu?

(Det här är en del av den där listan jag knåpade ihop, en rubrik för varje dag i januari.)

14 kommentarer:

C sa...

Håller med. Om allt. Gott nytt år! (Kunde man kanske tatuera någonstans...)

Johanna sa...

Jag med, älskar samtliga dessa (och många fler) av Annikas briljanta textrader. Men skulle inte heller vilja ha dem på kroppen. Eller på väggen.

Även jag har utarbetat denna allergi mot text i inredningen på sistone, vilket till exempel fått mig att inte sätta upp ett litet print av en fågel och texten "i get by with a little help from my friends" som jag köpte i London för några år sedan.

Då fin. Nu... shabby chic kitchen feeling.

Singelbloggaren sa...

Jag skulle ta: "Vi går mot ljusa tider, säger dom, men vi längtar mest hem."
Fast det skulle kanske bli lite långt... Men då har jag en ursäkt att stoppa in ännu mer choklad i mina kärlekshandtag! Perfekt!

mor Lena sa...

Hm, var det inte jag som köpte dig (eller syrran) en skylt med just caffe latte på till förra julen? För jag tyckte den var fin och för att du DÅ gillade bokstäver mer än allt annat. Synd på den skylten.

Tinnan sa...

Åh vad jag är glad att jag hittade till dig, för oj, vad jag skrattade igenkännande av ditt inlägg! Nu gäller det bara för mig att fundera ut vilken låttext jag ska tatuera in i svanken (under pistolhot!)...

Heidi sa...

En text om väder passar ju bra där vid svanken, eftersom man ibland släpper väder. Fint om det är vackert. ;)

Anonym sa...

Håller med ang text på vägg och saker :-) Köpte bokstäver för ca tre år sen som ligger kvar, oöppnade, i asken... Jag har en tendens att tröttna på allt som det går inflation i. Sååå tråkigt att vi alla hämtar inspiration från samma källor och inte bara låter oss inspireras en smula, utan kopierar hejdlöst tills allt det vakra, genuina och ursprungliga blivit trist och färglöst. Erkänner mig skyldig i att delta i kopierandet, men visst är det lite synd att det blir så med alla fina och braiga ideer?

O'boy vilket bra val ;)

Gry

Malin sa...

Valde ändå, sjuder av sms som inte kommer. Kan inte låta bli att älska den textrader.

Alternativ två var
"Jag ska lägga mig i tid för dig
Börja gå i terapi för dig"
Maggio for president

mind the book sa...

delar din textaversion och som allmän ordnörd begråter jag samtidigt känslan

Marie-Louise sa...

Kan bara hålla med dig om alla ord och citat. Det räcker nu va... Det har gått till överdrift.

Fröken Blund sa...

hahaha, väldigt bra textrad och väldigt bra förklaring av vald textrad...
jag tror inte ens att jag skulle behöva va under pistolhot för den faktiskt...

Monnah sa...

Hehe. Det sorgliga för många är att "no tattoo is the new tattoo". Vilken tur att jag är så himla inne. Äntligen! För övrigt vill jag delvis hålla med dig (det där med skrivet hitan och ditan kan man bli väldigt trött på), men vackert skriven kalligrafi blir helt enkelt aldrig fel. Gott nytt år!

Peppe sa...

Jag visste att du skulle nämna just det Norlin-citatet!

Sofia sa...

Mkt bra citat! Och nä, olika typer av peppiga tillrop och uppmaningar i hemmet sådär funkar inte! Med ett undantag: "Du behöver inte vara rädd"-postern. Och när A's kompisar köpt typiska vita Carpe Diem-bokstäver och skrivit "Ond bråd död". Det var vackert.