fredag, januari 17

17. Den bästa osten är ju som vi alla vet…

Ja, inte är det Västerbottenost i alla fall, som resten av världen verkar tycka. Jag tycker Västerbottenosten är extremt överskattad som livsmedel.

Över lag har jag haft ett väldigt kyligt förhållande till ost i stora delar av mitt liv. Länge gillade jag bara en: Mild Herrgård, för den smakade bara milt och inget annat. Och färskost! Som ju inte heller smakar något. Resten - uäääk. Det värsta jag kunde tänka mig var getost, det räckte med en smula getost i maten så kunde jag inte äta den. Strödde någon parmesan över min pasta så åt jag den inte. Och jag bodde ett helt år i Paris som tjugoåring utan att äta ost en enda gång.

Det tog ungefär 28 år innan jag tinade upp och började fatta grejen. Inkörsporten var parmesan (i bitar, från Bologna, det är mycket riktigt, Cecilia) och sen vet jag inte vad som hände. Jag är inte så knusslig nu längre. De flesta ostar är goda.

(Utom Grevé. Som är direkt äcklig fortfarande.)

Men den allra, allra godaste?

Jag tror kanske att det är Saint Agur på ett kex, med portvin till.

En mögelost? Mitt 20-åriga jag står med hakan nere i golvet och stammar av förvåning inför detta val. Å andra sidan hade mitt 20-åriga jag även glitterspray i urringningen ibland, så vi får helt enkelt strunta i henne, tror jag.

(Det här är en del av den där listan jag knåpade ihop, en rubrik för varje dag i januari.)

12 kommentarer:

@enga sa...

Saint Agur är även min favorit. Mmmmm... måste köpa en sån till helgen tror jag...

Frida sa...

Mmm, glittersprej! Glitter var verkligen 90-talets största hit. Jag hade alltid glitter på minst två ställen på kroppen (axlar, urringning, hår, ögonlock) när jag festade back in the days.

Barbafjant sa...

Jag är snart 34 och har fortfarande inte lärt mig gilla mögelost. Eller alltså inte gilla är en underdrift. Mer så att jag får lite kväljningar nu när jag skriver det. (Och med mögelost menar jag såklart ALL mögelost, inklusive brie. Sjukt svårt för folk att fatta tydligen.) Känns väldigt vuxet att äta kex med vindruvor på, när resten av sällskapet sitter med sin mögliga efterrätt och ba "mums, smask, glufs, skaruinteha, de ä jättegott! smask smask".

Jag fattar inte riktigt skillnaden på herrgård och grevé faktiskt. Typ lite smaklösa med fina hål.

Anna sa...

Jag hade på den tiden glittrig grön hårmascara (ja, det hette så). Men allvarligt talat tror jag aldrig att jag använde den. Det var trots allt över glittergränsen.
/Anna

Nina sa...

Jag är helt såld på brie...
Och getost, provat hårdostvarianten? Den på nybakt baguette med smör och svartvinbärsmarmelad.
Mmm...

smile sa...

Haha, gud vad jag känner igen mig! Framför allt om parmesanosten. Som jag numera älskar.

Förresten, tips på supergod pasta: saint agur, creme fraiche/matlagningsgrädde, vitlök och bacon. Och valnötter!

Helena sa...

Modigt med Saint Agur, den tycker jag är lite stark i smaken. Jag tipsar om Castello Marquis som är en rödkittost. Gå in och läs nu. Mmmm ost!

ida sa...

Åhhh glittersprayen - förtvivlat lätt att överdosera... Jag var i Grekland veckan efter jag tagit studenten utan att äta fetaost en enda gång, jag upprepar UTAN ATT äta fetaost! Jag måste ju varit dum i huvudet

Singelbloggaren sa...

Haha, glittersprejen som jag alltid lyckades få i ansiktet, så att det såg ut som om jag gick runt ständigt genomsvett. Sexigt, verkligen. :)

Anonym sa...

Åh, ost! Åh, glitterspray!

/Erica

Clara sa...

Kan man möjligtvis, please, snälla få tigga till sig ett inlägg om vad du gjorde i Paris som tjugoåring och hur det var och tusen detaljer på det? Förutom att inte äta ost, då. Jag tänker att Paris = dricka rödvin, sitta/titta på snirkliga balkonger, skriva roman på café och se djup ut. Men den här lilla grejen med att det är superdyrt att bo där? Den är lite jobbig. Kan du berätta om hur du löste det?
//18-åring som vill dit i höst

Johanna sa...

Förstår inte att det går att ogilla ost. Jag har nog i snitt två eller tre sorters ost till allt jag äter. Allt.