tisdag, december 17

Vem vet mina värden?

Här är en sak jag undrar över: Kollar ni era värden, typ blodtryck och järnvärden och allmän hälsostatus hos läkare någon gång? Jag gjorde det med jämna mellanrum back in the days när jag var anställd på ett företag, för det ingick en hälsokontroll var tredje år eller vad det var (olika beroende på hur gammal den anställda var).

Som egenföretagare? Eh... jag vet inte ens vart jag ska vända mig. Förutom möjligen den här lösningen: bli gravid och gå till mödravården, för där hade de väldigt bra koll, vill jag minnas. Men det känns ärligt talat inte riktigt som ett alternativ. Alls.

Måste man hitta något privat ställe, eller? Jag gillar annars helt vanliga vårdcentraler, men det får man väl inte säga i det här jä... förlåt, kunde inte låta bli.

Vet inte om det är någon slags medelålderskris jag drabbats av här, men plötsligt tycker jag att det känns nervöst att sväva omkring helt i min egen bubbla utan att någon ens har koll på mitt lelle blodtryck. Jag menar, vem vet vad det kan hitta på när ingen ser? 

Önskar mig en OK-stämpel i pannan i julklapp.

7 kommentarer:

H-lena sa...

Bli blodgivare, då får du en koll på såväl värden som tryck tre gånger per år. Plus att du hjälper någon annan. Sen får man en liten present som tack alt ger pengar till välgörenhet. Win-win-win alltså! www.geblod.nu

Stella sa...

Jag gick till vårdcentralen! Eller jag bokade ett besök och de gjorde en hälsokoll med värden och lite så. Jag mådde prima! Är det inget avancerat du vill tror jag inte det är så svårt att få komma.

Mirijam sa...

Du är väl listad på en vårdcentral? Ring dit. Eller kolla här: http://www.1177.se/Stockholm/Hitta-vard/#showstartview

Lisa sa...

Så man FÅR går till en helt vanlig vårdcentral, fast man inte ens är sjuk? PRISA GUDARNA! Jag är inte listad än, pga precis nyinflyttad, men så fort jag fixat det ska jag kuta dit på direkten.

Tack för tips!

(Och också, ja, blodgivare, will definitivt do. Har tänkt i hundra år, men... ja. Will definitivt do.)

Karin sa...

Fast säg att det är en hälsokontroll du vill ha, och att du mår bra (om du gör det) och bli inte upprörd om du får tid om en månad eller två, hälsar hon som jobbar på vårdcentral. Och blodgivning är en förträfflig idé, det behövs alltid blod!

Vitnos sa...

Jag säger också blodgivare. Min mor fick reda på sitt höga blodtryck pga att hon var blodgivare. Annars får jag hålla med om att MVC håller koll.

Mvh ett preggo

S.W sa...

På min lelle vårdcentral (prisa by-livet) så har dom ett eget litet provtagningsrum med en provtagningstant. Så går man bara dit och säger Hej och så suger hon blodet ur en.
Efter helgerna ska jag gå och testa sköldkörtelvärderna. Tex.