onsdag, december 11

Om det här med städning

Jaha, här sitter jag i Gnesta när jag borde varit i Umeå. DAMN YOU, SJUKDOM! Jag är mycket, mycket sur. Men jag har i alla fall städat (as in dammsugit, dammtorkat och moppat golv) för första gången sedan vi flyttade in. Vilket alltså är en månad sedan. Är det äckligt? Att vi inte städat på en månad? Lite, va?

Tänkte vi kunde göra en gallup här.

Kanske inte om huruvida vi är äckliga eller ej, för det skulle kunna bli obehagligt, utan om hur ofta ni städar.

Varje vecka? Varannan? Var tredje? Aldrig?

I vanliga fall plockar vi undan det mest akuta varje dag.
Och gör rent köket varje kväll.
Och dammsuger kök och hall åtminstone en gång i veckan, kanske två.
Och sen vill jag att vi ska göra resten: plocka undan på allvar, dammsuga, städa toaletter, dammtorka grejer och moppa golven en gång i veckan också, men det gör vi aldrig, vi gör det högst varannan.

Jag skulle säga att städning lätt är med på topp 5 över dåliga stämningsskapare i det här hemmet. Det är inte direkt som att vi bråkar över det (längre), men vi vill olika, är olika, gör olika och tycker tjurskalligt att den andra är dum i huvudet som vägrar ändra sig.

Men, men.

Jag tycker det går rätt bra ändå.

Och nu är det ju rent, så det är synd att klaga.

24 kommentarer:

Fröken Blund sa...

vi har städhjälp och fastän det är det bästa vi gjort så skäms jag fortfarande för att erkänna det.
men, vi ffår hjälp en gång varannan vecka och effter det så plockar vi och städar efter behov.
vi jobbar så mycket och intensivt så vi ville hänga hela helgerna med barnen istället för att städa och det var helt klart en prioriteringsfråga, och styra om i ekonomin för att få till det...du ser, nu försvarar jag mig...
för att jag skäms. sjukt.
jaja, så var det med den saken...

felicia sa...

okej, jag bor ensam i en liten tvåa. jag dammsuger MAX en gång i månaden. alltså jag hinner aldrig till dammsugningen när jag väl plockat undan/diskat/vattnat blommor/vikt kläder etc.

det där plocket gör jag några gånger i veckan, varje kväll jag är hemma iaf. men bor ju typ hälften av tiden hos min kille, så blir inte så ofta (stökar ju iofs inte ner lika mycket då).

diskar nästan alltid när det finns disk, men pallar sällan direkt efter maten. gör det när jag kommer hem dagen efter istället.

toaletten städar jag kanske varannan vecka.

grejen är att jag typ aldrig städar som i NU STÄDAR JAG I TVÅ TIMMAR utan duttar här och där då och då. det funkar ganska bra. ja, förutom att jag aldrig kommer till dammsugning/våttorkning då, eh.

intressant detta!

lisakristin sa...

Dammsuger varannan vecka, torkar golv en-två ggr i månaden, förutom de mest akuta fläckarna. Städar toa lite oftare. Hade gärna städat ihop, mer, oftare, men nej. Plockar varje dag, försöker diska varje dag.

henrietta sa...

jag bor med tre katter i en stor tvåa och jag måste dammsuga en till två gånger i veckan för att lyckas med att mota bort den lilla armén av katthårstussar som ständigt hotar att ta över min lägenhet.

annars brukar jag ta toaletten max en gång i veckan och göra en ordentlig dammtorkning varannan vecka. disk och sånt brukar jag ta undan varje kväll och så plockar jag bort prylar och annat så fort jag är klar med det.

Lisa sa...

Vi bor två i en trea och vi dammsuger och våttorkar golven... jag vill säga var tredje vecka, men var fjärde är nog mera sant. Då plockar vi också. Plockar lite, men väldigt lite mellan varven och kör diskmaskinen varje dag. Skurar toan typ varannan vecka. Lever ganska smutsigt helt enkelt, men nu när man inte behöver bråka om disken längre, pga köpt diskmaskin, är det helt ok.

Johanna sa...

Minns ej när det senast hände. Eh. Och jag vet inte om det beror på mitt minne eller om det beror på att det var så länge sedan att det faktiskt är omöjligt att minnas. Varje dag sker väl någon form av städning iofs som disk tex. Och det tvättas varje vecka. Och man sopar något hörn. Men att kalla hemmet städat, dit har vi inte nått länge. Några snabba andetag i en påse så orkar man en stund till i stöket ;)

Mirijam sa...

I vanliga fall plockar vi undan det mest akuta varje dag.
Och gör rent köket varje kväll.
Och dammsuger kök och hall åtminstone en gång i veckan, kanske två.
Och sen vill jag att vi ska göra resten: plocka undan på allvar, dammsuga, städa toaletter, dammtorka grejer och moppa golven en gång i veckan också, men det gör vi aldrig, vi gör det högst varannan.

Och ja, jag kopierade ditt svar rakt av. Kan lägga till "putsa fönster, endast i slutskede av graviditet".

Singelmamman sa...

När jag själv städade kunde det gå minst en månad innan jag städade. Nej det är inte äckligt.

Erika sa...

Vi städar som i dammsuger hela lägenheten kanske.. varannan månad? Så hittills är jag nog äckligast i ditt kommentarsfält. Men trivs bra ändå!

Hanna Lans sa...

Jag bor med 10-årig son och 4-årig hund i ett litet trevåningsradhus. Hunden gör att jag måste dammsuga en gång i veckan och sonen gör att jag måste plocka undan ungefär en gång varannan vecka. Däremellan plockar han ganska bra själv. Ganska. Diska måste jag göra varje dag, men hur jag än fixar med disk, så är det aldrig tomt på diskbänken. Jag fattar inte?

Jenny / Ekomamma i stan sa...

Om jag ska börja med att säga vad som funkar bra så är det dammsugningen - där kör jag en "snabbvariant" (dvs utan att flytta fram möbler och ta lister) varje vecka. Det känns helt klart som en minimumnivå med en krypbebis i hushållet.

Sen skulle jag egentligen vilja våttorka efter men det blir inte av, och en mer noggrannare omgång varannan vecka, dammtorka och ha storstädning i alla fall en gång i halvåret. Just nu är det tyvärr noll på den fronten. Funderar helt ärligt på städhjälp, vilket känns helt galet eftersom jag faktiskt är föräldraledig. Men de där två små tar ju all tid...

S.W sa...

Alltså svaren här ovan blir ju olika rimliga huruvida man har små barn och/eller djur och hur stort man bor, samt hur många vuxna man är.

Jag bor ensam med mina två barn (sex månader och tre år), en katt och ganska ofta en hund och en kompis på 75 kvm.

Jag plockar undan ordentligt varje kväll. Diskar minst en gång om dagen, har ej diskmaskin. Rensar och flyttar om bland ytterkläder och barnkläder varje vecka. Låter aldrig skräp eller disk stå någonstans mer än några timmar. Dammsuger två-tre gånger i veckan. Våttorkar varannan vecka.

Är mycket bra på, iaf nu som föräldraledig, att hålla fin ordning till vardags. Dock kass på saker som att ta ut att mattor och skaka, dammtorka, skura lister osv. Det händer kanske två till fyra gånger på ett år.

För mig är städning ett enkelt sätt att skapa lugn på, nu när jag bor själv. Jag ska ju ändå göra allt själv, då kan jag ju likagärna göra det ofta och känna glädjen över att mitt hem är så fint - varje kväll!

PS. Läser Vi måste sluta ses...nu. Underbar!

Pernilla sa...

vi bor i trea med en 1-åring, så det plockar undan och diskar gör vi varje dag (kör samma regel som personalen på förskolan: den som inte nattar städar), dammsuger, dammtorkar (lite slarvigt) och städar toaletten en gång i veckan. moppar alldeles för sällan. tvättar fönstren... två gånger om året? gör rent ugnen/fläkten... ehm, aldrig?

Anna sa...

Ok, nu städar jag inte själv (så mycket), för vi har delat upp det så att jag tvättar och min man städar. Vilket är bra, för jag tycker att städning är fasansfullt tråkigt och dammsög kanske en gång i kvartalet när jag bodde själv. Men vi röjer köket varje kväll (turas om), min man tvättar toaletten varje vecka och dammsuger nog varannan. Däremot är vi sämre på den stora röjningen (allt undanplockat och dammat etc). Den sker nog mer varannan månad.
/Anna

Jenny Palm sa...

Alltså, ni måste ju vara de renligaste människorna på planeten om det räcker att dammsuga en gång i månaden. Herregud, jag tycker inte jag gör nåt annat än dammsuger och här är ALDRIG rent.
Måste skaffa städhjälp. Så värt.

Anonym sa...

Å, jag måste få tipsa alla barnfamiljer: inför städdag. En dag varje vecka städar man. Olika mycket, på olika sätt, men alla hjälps åt på något sätt. När barnen somnar fortsätter vi vuxna, ibland bara röjer vi på ytan för att det ska se snyggt ut, ibland städar vi på riktigt. Och det som har hjälpt mig med motivationen är att se det som en viktig politisk handling. Barnen lär sig att vi tar hand om vårt eget stök, vi bidrar inte till ökade samhällsklyftor i form av städhjälp. Präktigt, men det funkar bra för oss. Jag som förut alltid väntat till dammråttorna bokstavligen tar över ser numera städningen som ett viktigt ställningstagande (nåja, ibland iaf).
/elin

Lina sa...

Vi bor två vuxna och två barn (2 och 4) i en trea på 70 kvardat. Innan barnen kom städades och diskades det mycket sporadiskt. Moppen togs endast fram i samband med flyttstädning eller liknande storsatsningar.
Men, fler i familjen = mer röra och mer frustration för mig som är den som anser mig vara mest ordningsam, och därmed med bråk och gnäll.

Som första åtgärd infördes städdag. Det är bra för då vet alla vad som gäller. Vi städar på torsdagar för att kunna njuta ordentligt av ledighet och slapp under helgen i ett då någorlunda rent hem. Problemet är bara att man ska få till städningen i vardagsstressen, men det problemet löste sig när vi utökade familjen med en robot-dammsugare.

Dammsugaren är programmerade till att köra varannan dag medan vi är på jobbet. För att underlätta dess framfart har hela familjen blivit jättebra på att plocka under efter sig. Det sker löpande och känns inte särskilt jobbigt eftersom det aldrig hinner bli särskilt mycket att plocka undan.
Sen på våra städ-torsdagar dammar vi av efter hemkomst och sen när barnen lagt sig städar en köket, den andra badrummet och så lite våttorkning av golv på det.

Mitt tips är alltså att skaffa en robot-dammsugare. För oss har det funkat toppen!

jenniekatarina sa...

Vi städar (nästan) en gång i veckan, jag städar kök och toalett/badrum, mannen dammar och dammsuger. Plockar undran grejer gör vi lite hela tiden (men eftersom vi inte har barn så är det inte så mycket att plocka), tvättar gör vi när tvättkorgen är full. Torkar golv gör vi nästan aldrig, bara när det behövs (t.ex. när det svart-vit-rutiga golvet i köket ser alltför smutsigt ut).

Väldigt intressant undersökning!

PS Jag bor i Arlöv (nästan Malmö)! I ett radhus med 50-talscharmen kvar, och med möjlighet att sätta egen prägel (dvs i visst behov av uppfräschning).

Anonym sa...

Familj på 5 + hund (som ej hårar... hunden alltså) här. Dammsuger 1 gg pr vecka, våttorkar golven öh.... (någon som sett vår mopp?), badrum och WC får sig en omgång varje vecka. Tycker dessa utrymmen och köket är viktigast att hålla rent. Köket försöker vi hålla efter varje dag. Torkar golven i kök och badrum varje vecka. Övriga rum... eh... alltså... (moppen fortfarande borta)

Ett experiment vi gjorde för några år sedan, var att vi två vuxna hade varannan städ- och matvecka. Den som hade städvecka bar ansvaret för att hålla ordning i hemmet samt tvätta. När man hade matvecka var det hens ansvar att planera mat, handla, göra mat samt plocka undan i köket. Himla bra grej faktiskt! Vi körde så ett tag och det gav följande effekt:

1) man kunde ligga på soffan och pilla naveln när den andra kokade mat (för att man hade sitt/städningen gjort eller bara ville skjuta på den

2) vi upptäckte att mannen i huset var en fena på att agera kock

3) det kändes jämställt

4) inget bråk om vem som skulle göra vad

Givetvis lämnade man över till nästa vecka enligt principen "som man skulle vilja ha det själv" dvs inget stök.

Värt att prova, om inte annat för en kortare period.

Apropå hur ofta man städer och on topic städa :-)

/Gry

Eva sa...

Fattar inte hur en normal barnfamilj kan klara sig på att dammsuga en gång i veckan? Övergår mitt förstånd :) Jag dammsuger åtminstone en gång varje dag - oftast två (hall, vardagsrum, kök) och ändå tycker jag det är rörigt mest hela tiden. Vet inte vad vi är för skithögar...

Jenny S sa...

Vi är en familj på två vuxna och ett (snart två) barn + hund. I perioder när hunden fäller dammsuger vi två gånger om dagen (!) för att hålla de enorma mängderna hår borta, och när hon inte fäller dammsuger vi två-tre gånger i veckan. Moppar gör vi kanske en gång i månaden. Toaletterna och dammtorkning tas vid behov, vad nu det innebär.. :)

familjenlalloo sa...

Vad kul att se hur olika det städas i olika familjer!

Jag dammsuger en gång i veckan, fast slarvar i vissa rum ibland. Toalett och handfat varje vecka, dammtorkning varannan vecka (planerar varje, men det händer sällan) våttorkning alldeles för sällan. Ingen jämlik uppdelning eftersom vi bor i USA och kör amerikansk stil - maken jobbar och jag sköter hemmet - men fönstertvätt är hans ansvar.

Ulrika sa...

Kan tänka mig att ni behöver städa mer sällan nu efter flytten? Brukar bli mindre smutsigt "på landet" och gamla trägolv med breda springor är inte bara fint och charmigt, det brukar oxå ha den förtjusande egenskapen att låta smulor, damm och annat jox "försvinna" ner i mellanrummen. Vi fick börja dammsuga mycket oftare när vi flyttade från gamla brädgolv till nylagda!

Lisa sa...

Väldigt roligt detta! Vad olika vi städar. Fint, på något vis, tycker jag.