onsdag, december 4

Ibland petar jag näsan också

På tal om att "råka" gå förbi utanför sitt eget fönster och titta in i sitt egna hus - jag tänker en del på det. Att man kan gå förbi här utanför och titta in. Och se oss. Det är ovant. Och nej, det är inte mer insyn in i det här huset än i gemene villa i ett annat villaområde, men det är definitivt mer insyn än vi har haft i våra senaste lägenheter, och jag märker att jag tänker på det multipla gånger om dagen.

Jaha, nu äter jag hela nävar med chips åt gången. NÄR ALLA SER.
Jaha, nu har jag på mig morgonrock och mitt hår står åt alla håll och kanter. HELT ÖPPET.
Jaha, nu bråkar vi vid köksbordet. PÅ DISPLAY.
Jaha, nu ser det ut som kriget på diskbänken. GRATTIS, GNESTA!
Jaha, nu står Svante naken i vardagsrumsfönstret och äter muffins. YEAH!

Vänjer man sig?

Eller måste jag skärpa till mig och som genom ett mirakel lyckas vara lycklig, snygg och harmonisk tjugofyra timmar om dygnet och aldrig, aldrig mer stå böjd över slasken och äta överblivna halva köttbullar från barnens tallrikar medan jag skrapar resterna ner i komposthinken?

Fan också i så fall.

Kommer bli knivigt.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Haha vi springer runt och är allmänt osmickrande hela dagarna med. För att förskona stackars medborgare satte vi upp plastfilm på fönsterna så nu är bilden suddig för alla som går förbi ;-)

Malin sa...

Ack och ve så man vänjer sig. Eller: man slutar bry sig. Tänker att ingen kanske ändå råkar gå förbi just när man gör pinsamheter. Som att springa hukande, naken, från badrummet till sovrummet för att man har glömt kläderna eller så.

Vi bor bredvid en väg där det kryllar av motionärer. Av folk som går förbi och tittar in i vårt hus, det ligger lite lägre än själva vägen, vilket gör insynen optimal. Ibland när jag själv går förbi här (och i likhet med dig tänker "åh så mysigt vi har det") inser jag hur extremt bra allt vi gör syns ut. Men genast jag kommer hem igen glömmer jag bort det. Mycket behändigt.

Och kanske ganska dumt.

medankaffetkallnar sa...

Jo, man vänjer sig till viss del tror jag. Fast just nu har de smällt upp ett nytt hus i skogen precis bakom vår tomt och det är full insyn in i vårt sovrum där jag i lugn och ro brukar stå rätt naken när jag klär på mig. Och det har jag gjort ostört i snart fem år nu. Så det vet i 17 om jag kommer vänja mig vid.

Ylva sa...

Så länge man inte springer omkring naken tror jag inte att man blir dömd. Det var ju ett sånt fall för lite sen. Men jag tror inte att det gäller små barn. Skulle tycka att det var ganska kul att gå förbi ett fönster och se en naken unge äta muffins.

annapanna sa...

Man kan väl för guds skull inte bli dömd för att man går näck i sitt eget hem? Det är väl snarast den som tittar in som begår ett brott.

Cecilia i Hillsjöstrand sa...

Tips: insynsskydd, i stil med fönsterfilm, fixar biffen.

Sofia sa...

Man slutar tänka på det, iallafall jag. Eller så tänker jag att de allra flesta häromkring har ju fullt sjå att skyffla i sig sina egna barns halvätna köttbullar och bryr sig nog sjukt mycket mindre än vad jag tror. Alla måste ju bo och leva liksom, det fattar säkert fler än jag. Dock blir jag fortfarande generad om det är en sexscen i filmen jag ser eftersom tv'n syns från vägen.

Fru Björk sa...

Jag förstår verkligen om du inte vill bli smötsedd när du skyfflar i dig barnens halvätna KÖTTBULLAR ;).

Fru Björk sa...

Smötsedd!?
Undrar vad det är? Smygsedd kan jag däremot föreställa mig :).

Markattan sa...

Jag köpte spaljéer och satte upp inne i våra fönster. Där får våra klätterväxter härja fritt, vi slipper insyn och kan dessutom njuta av hur solen silas i grönskan.

Markattan

Monnah sa...

Det är sällan jag går och direkt tittar in i folks hus och jag inbillar mig att de flesta andra också har fullt upp med sitt. :)

Anonym sa...

Vi har världens insyn. Jag försöker tänka på att dämpa belysningen lite på kvällen för att minska känslan av att leva i ett skyltfönster. I kväll var jag och min granne ute och gick. Vi konstaterade att vi älskar att glo in hos andra.Kommentera folks kakel i kök och olika möbleringar. Jahaaaa, har de tvn dääääär...osv osv. Vad annars ska man annars göra när man bor på en liten ort?

VAD?

Kram från en som tycker att lite lagom insyn bara är trevligt!

/Erica

Emelie sa...

Jag gillar inte heller insyn och tycker det är synd att träd växer så långsamt. Annars hade jag planterat en skog framför huset. Men vad hjälper det när jag får tokspel på ungen tio meter från vår uppfart på väg hem från fsk och vrålskriker som en annan idiot. Samtidigt som nästan alla våra grannar cyklar eller går förbi. Bra jobbat, liksom...

Lisa sa...

Ja, nej, gud nej, Fru Björk, jag menar naturligtvis vegetariska "kött"bullar, HRREGUUUUD, hur skulle det ANNARS ha sett ut?!?

:)

Platsfilm kanske vore något, som ni säger? Eller bara se till att vänja sig snabbt.

Jenny L sa...

Apropå det här med att traska runt naken i egna hemmet http://www.dn.se/nyheter/sverige/atalades-for-att-ha-varit-naken-i-hemmet/