tisdag, december 17

Ett korggeni anropar

Vi bor i ett hus med två våningar nu för tiden. Det är fantastiskt. Men förutom fantastiskt, vet ni vad det bland annat också betyder? Att man skulle kunna ägna en freaking heltidstjänst åt att gå upp och ner för den där helvetestrappan med små pryttlar som hamnat på fel våning. Jag förutspår en ljus framtid för mina vadmuskler, emedan det  är post som ska upp till kontoret, kläder som ska ner till tvättmaskinen, legobitar som hamnat under soffan och som ska upp till legolådan, vattenglas som ska ner till köket, ett mjukdjur i vardagsrummet där nere som egentligen bor i sovrummet där uppe och så vidare i all evighet, amen.

Man orkar naturligtvis inte med det.

Så man samlar naturligtvis ett berg av pryttlar i trappan istället som man ska ta sen.

"Sen."

Ja, och så kommer det så småningom naturligtvis nån och snubblar på det berget så att pryttlarna sprids över hela hallen och i hela trappan och man får en liten, liten hjärnblödning när man fem sekunder senare trampar på nån liten, liten legogubbe och får lego instansat i fotvalvet.

Och det är ju lite trist, det är det ju.

MEN NU HAR JAG KOMMIT PÅ DET!

Fellow trappinnehavare, lyssna nu: Ni måste skaffa er två korgar. En att ha uppe vid trappan, där man kan samla all jävulskap som ska ner. Och en att ha nere vid trappan där man kan samla all jävulskap som ska upp. Och när "sen" plötsligt kommer, och ni får ett anfall av lite energi, då tar ni bara korgen på armen och lajvar rödluvan en stund och går upp/ner för trappan och struttar omkring och lägger alla prylarna på rätt plats.

JAG ÄR ETT GENI!

Ni bara: Eh, vi kom på det här för hundra år sedan, korg är så sjukt 2012, kvinna, sluta malla dig.
Jag bara: Hör er lite dåligt nu, pga filar högt på mitt tacktal inför utdelningen av nobelpriset i kategorin "allmänt skitsmarta personer".

Talet kommer att ha rubriken "Korgmetoden som förändrade mitt liv."

Herregud, vem kunde ana.

17 kommentarer:

Jenny sa...

Du ÄR ett geni!

/carina sa...

Den geniala korgmetoden tillämpas även i detta hushåll, ungefär sedan 2006, skulle jag tro. Vi har en korg till övervåningen och en till källaren. Problemet med dessa är dock, att de bara kan bäras upp eller ner av en enda person av de fyra som bor i detta hus. Nämligen av MIG. Mannen och de två barnen kliver bara över dem eller skuffar dem åt sidan och den enda gång de tittar närmare på innehållet i dem är om de letar efter någon försvunnen pryttel. Chanserna ÄR goda att de då återfinns i någon av korgarna för där landar allt som inte har sin omedelbara hemvist på markplanet. Lycka till med att uppfostra din familj! ;-)

Ylva sa...

Ibland får jag energi och tar tvätthögen som ligger på golvet i vardagsrummet på nedervåningen och lägger i makens säng på övervåningen.

Vi har en korg för pappersinsamling som ska ned i källaren (har tre våningar, tänk dig!)men liksom Carina här ovanför (i bloggen, inte våningen) är det bara jag som ser den.

Johanna sa...

Kanske vore nåt! Vi brukar mest lägga allt i trappan, och sen låtsas man inte se skiten när man kliver över den. Funkar sådär faktiskt, ingenting försvinner av sig själv.

Maria sa...

PREACH SISTA! Mvh, känner igen mig mycket, mycket i ditt inlägg

Sara sa...

Jag trodde du skulle komma till att ni hissar korgen upp och ner i trappan, som från kojor när nan var liten :-)

Lo sa...

Har haft korg. Den blir full. Allting läggs i trappan likt f-bannat.

Maria sa...

Inte ofta jag är glad över att vi bor tre personer i en tvåa, men just nu - jo, kanske lite. Åtminstone ett problem vi inte behöver fundera över.

Lisa sa...

Men korgen kommer alltid vara på fel ställe - liksom två korgar uppe eller två där nere för vem orkar springa upp/ner igen bara för att dumpa av en tom korg?

Johanna sa...

Haha jag trodde som Sara, att du gjort en liten linbana. Det hade varit festligt. Men ändå, genialiskt med korgar helt klart.

Sara sa...

Smart! Får prova detta. Har dessutom två trappor och tre våningar (med datarum, badrum m.m så det är inte bara en källare) så här blir det i så fall fyra korgar. Huu! Men det kan vara värt att prova! :-)
(läste om linbana bland kommentarerna och jo, jag fick en idé om att borra ett hål i dotterns rum, rakt nedanför i köket och sedan ner i tvättstugan så kan vi slänga ner kläderna i en slags påshiss (såna som finns vid byggarbetsplatser). Men det fick inte gehör från min make... ;-P

K sa...

Mina föräldrar har den fantastiska lösningen med ett hål i golvet i en av garderoberna i sovrummet, ner till tvättstugan. Mycket praktisk lösning. Dock så kunde det slängas ner lite oönskade saker vid tex barnkalas när jag och mina syskon var små

C sa...

Gillar att du använder ordet "emedan". Snyggt!
Om trappor vet jag inget...

mor Lena sa...

I ditt föräldrahem ligger det i trappan bara till dess jag går upp nästa gång. Då tar jag med mig sakerna. Din far lägger inte saker i trappan, han går upp direkt antagligen, för sån är han. Men korgar verkar smart. Dock inte den på bilden. Då trillar Legot igenom och gör lika ont i alla fall.

Sofia sa...

Men, som Lisa sa, hade det varit i mitt hushåll hade det ALLTID varit två korgar på övervåningen, för att jag skulle komma ihåg den ENA vägen, och då faller ju systemet.. :(

Trodde dock också att du skulle komma fram till ett linbanesystem, fiffig som du är! :)

Lo sa...

Tvättnedkast är ett starkt önskemål i många av de hus jag ritar!

Anonym sa...

Bor i hus med trappa och tack vare den trappan håller jag vikten! En kompis med tre våningsplan fick frågan om han var elitidrottsman vid läkarkontrollen…. så var glad för all gratismotion du kommer att få!!
(men behåll korgarna för guds skull)