söndag, november 10

Växter, växter i fönstret där

Krukväxter, krukväxter, det var värst vad jag hittar mig själv tänkandes på krukväxter ikväll, då. Till exempel tänker jag: vad har folk i allmänhet för krukväxter egentligen? Och: Vad borde jag i synnerhet ha för krukväxter? Jag kommer på pelargoner (som jag älskar) och orkidéer (som jag tar död på) och kryddor (som jag käkar upp). Men rimligtvis borde det finnas fler, eller? Som signalerar lite lagom mycket tant och är gröna och passar i ett hus i Gnesta?

Aja.

Min mamma kommer hit om en vecka.

Hon kan mycket väl sitta inne med svaret, känner jag.

Vi går väl kanske vidare, och kollar på Bron istället?

Ja, det gör vi.

26 kommentarer:

Maria sa...

Jag tänker på samma! Jag kan inget om krukväxter, men jag vill ha dem överallt. Vilka ska man ha? De bör vara överlevare, alltså riktiga fighters, och gärna lummiga och fluffigt gröna.

Mirijam sa...

Elefantöra!

Lisa sa...

Exakt, Maria, exakt. Jag är inte så mycket ute efter blommor, bara gröna survivors.

Lisa sa...

*bildgooglar* Ja, Mirijam! Just, ja! Dom är ju fina.

Lo sa...

Myrten. Lever i evighet om de får stå i ett osoligt fönster och få vatten precis hela tiden (gärma från vattenbubbla, typ jellybeans fina)!

lisakristin sa...

Hibiscus! Mycket snygga, och man kan ha dem som "vattningsindikator", när den börjar sloka är det dags att vattna alla växterna! Så smart, så länge man har växter med ungefär samma preferenser.

Koko sa...

jag älskar grönväxter, men är inte speciellt noggrann med att vattna och ansa, så här är några tips:

Ampellilja. Växer så det knakar, tål både övervattning och torka. Behöver inte så mycket ljus, men tål det gansa bra. Sen är faktiskt St Paulia oväntat tålig också, den blommar bättre om den torkar ut emellanåt. En annan av mina favoriter är Skvätt-i-väg (Euphorbia leuconeura), som på finska kallas "ungkarlsblomma" för sin tendens att sprätta iväg frön åt alla håll - det är inte ovanligt att hitta små versioner i alla krukor i närheten...

Anonym sa...

Murgröna såklart :-)

Charlotte sa...

Är det en direktöversättning som har smugit sig in i texten idag? Jag tänker på "hittar mig själv tänkandes på", som låter som en direktöversättning från engelskan. Eller är det ett lokalt uttryck, möjligen? Jag är lite fascinerad över dialekter och lokala uttryck, därav min fråga :)

Lisa sa...

Säkert en direktöversättning, Charlotte! Eller jag vet inte, jag tror inte jag tänkte på hur jag formulerade mig, riktigt...

S sa...

Det finns en jättemysig handelsträdgård i Gnesta, typ längst bort på den stora gatan som går genom centrum. Gå dit och inspireras, vetja! (Vet dock inte om de har öppet så här års - har aldrig besökt Gnesta utom vid enstaka tillfällen på somrarna.)

Cecilia i Hillsjöstrand sa...

Svärmorstunga! Både fin, upprätt och ger höjd OCH känns lite 70-talsretro. Jag har mest sådana och pelargoner.

kajo sa...

Ampellilja, svärmorstunga, paraplyaralia och fönsterfikus är snudd på odödliga, om man är den glömska vattnartypen.

Linda sa...

Förutom svärmors tunga (den helgröna varianten) är olika typer av aloe och peperomia rotundifolia favoriter! Grymt lätta att ta skott av hela bunten dessutom.

Lisan sa...

Ge inte upp på orkideér vill jag bara påpeka! Trodde jag var en notorisk orkidédödare, men sedan flyttade vi och nu är frodas mina orkidéer något helt galet. De får inte ha det för soligt helt enkelt (eller dragigt, eller blött, eller torrt - vete sjutton vad de vill ha, men de älskar mitt sovrumsfönster)

HannaA sa...

Porslinsblommor och plättar på tråd i olika varianter är mina favoriter utöver pelargoner.

Markattan sa...

Orkidéer är lätta, behandla dem som ovälkomna gäster, mörkt och en äggkopp vatten i veckan...
Länge. Sen en dusch så blir det praktfullt tacksamma.
Hibiskus är fint, vill ha ljus och vatten i mängder.
Siccusar är fina, kräver dock ansning.

Backstugefis för den som gillar pelargoner, luktar gott, grönskar fint och är tåliga som tusan

Markattan, har visst lärt sig något

Anonym sa...

Så egna! Jag har ett citronträd som jag sådde 1997. Passionsfrukt kan ta lite tid att komma upp men sen växer det så knakar (du har ju ett helt hus de kan breda ut sig i...) och en började till och med att blomma.

Annat tips är Bougainvillea (Trillingblomma) som tål typ vad som helst.

/Tant Grön

Anonym sa...

Ampellilja!

Tröttheten sa...

Jag gillar paradisträd, men lite olika sorters krassula kanske? Apsvans är ju också lite festlig.

Mina sa...

En gullranka kan inte ens jag ta död på. Och så slipper man gardiner om man är den typen. Bara att nästa upp den runt fönstret allt eftersom den klättrar och växer.

Alvars mamma sa...

Synd att jag inte visste att du i framtiden skulle vilja ha blommor. Här finns paradisträd, paraplyaralia och määängder med vita pelargoner, som jag inte vet riktigt vad jag ska göra med. Det hade ju varit kanon att bara kunnat lämna några på förskolehyllan. (Jag halkade förresten hit efter höstens utvecklingssamtal, där Karin nämnde att du skrivit en bok om att få syskon.)

mariasbokliv sa...

Poeslinsblommor! eller Hoyor då... finns en hel uppsjö o jag samlade flitigt ett tag men efter barnen har inte tiden att pyssla med dem funnits, de som klarat sig klarar dock riktig fönsterdarwinism... Hoya Carnossa är ju en typisk mormorsblomma... Ampelliljor, svärmorstunga, bladkaktusar, begonior...

Jenny S sa...

Jag säger också porslinsblommor! Otroliga survivors. Jag brukar ta död på det mesta, men mina porslinsblommor har hängt med mig i många år! De klarar av att få vatten jättesällan, eller ofta, stå i sol eller helt i skugga. Det enda jag märker skillnad på är att om de inte trivs i ett visst läge så kommer det aldrig några blommor. De gillar inte att bli omplanterade, så jag låter dem bara vara. Jobbigt ;-)

Sara sa...

Fredskallor tycker jag om. De hänger och ser ledsna ut när det är dags att vattna dem. När de väl fått sina behov tilfredsställda "blommar de upp". En vacker, vit blomma får de också om de står lite ljust sådär. Ett tips :)

calici sa...

jag röstar på anthurium, eller flamingo som den kallas ibland. de är så sjuuuhuhuuukt tåliga. och lätta att rensa när man väl har behandlat dem illa (dvs inte vattnat på några veckor) och så blommar de! alltid! jättevackert!