måndag, november 25

Utvecklingssprång vi minns

Nedan följer en liten lista över saker jag har för vana att arbeta upp sån oro inför/motstånd kring att det vanligtvis slutar med att jag gråter otröstligt och skäller ut någon som råkar vara i närheten för att hen inte bara fixar grejen åt mig så jag kan få frid i själen. (Och ja, let's face it. "Hen" i det här fallet är Gustav.)

1. Allt som har med bilen att göra. (Speciellt om den går sönder och ska fixas med. Men det räcker rätt långt bara med att jag får veta att jag behöver köra den i en hyfsat stor stad, säg centrala Stockholm i rusningstrafik, på gator där jag inte kört förut.) 

2. Allt som har med bokföring att göra. (Speciellt om den går sönder och ska fixas med. Men det räcker rätt långt med att jag får en enkel fråga från nån om typ moms eller något annat som jag bara låtsas att jag har koll på.)

3. Allt som har med teknik att göra. (Fast bara om den går sönder och ska fixas med och jag måste ringa nån himla support och få råd i stil med "har du testat att starta om datorn?" och känna mig dum.)

4. Allt som har med andra språk att göra. (Speciellt eftersom jag tydligen gått sönder och måste fixas med när det kommer till uttal och ordförråd och allt annat på andra språk och låter som en I-DI-OT varje gång jag öppnar munnen och försöker prata något annat än svenska.)

Bubblare: Allt som har med allehanda telefonsamtal att göra. Allt som har med värmepannan i huset att göra. Allt som har med banken att göra.

Och det jag egentligen vill komma till här: Idag har jag bett om hjälp (!!!) på engelska (!!!) i ett supportforum (!!!) kring teknik (!!!) som inte funkar (!!!) och klarat av att lösa problemet (!!!) helt själv (!!!) efter fyra timmars jox (!!!) utan att gråta (!!!) eller ens skälla det minsta på Gustav (!!!).

Är så himla stolt nu.

Den här 33-åringen! Plötsligt händer det.

(Och nu tror jag - gud, hoppas! Fånigt det här inlägget blir annars - att det ska gå att lyssna på alla avsnitt av podcasten, både i iTunes och i telefonen via appen Podcaster utan större problem. Ni som inte kunnat ladda hem avsnittet om och med David Levithan, till exempel. Det kan ni förhoppningsvis nu! Och ni borde göra det också, för han är rolig.)

5 kommentarer:

Uppochhoppa sa...

GU va du är rolig. Jag döööör!!! (och känner igen mig)

HemkäraHanna sa...

Känslan när det går!
Och annars är det skönt med någon som kan.

Bokbabbel sa...

Sjukt impad, känner igen det där med teknik och telefonsamtal! Samt blir rädd när det kommer hem kuvert från Viktiga Instanser, är övertygad om att jag gjort något fel. Hmm. Sunt?

Johanna sa...

Känner igen mig sjukt mycket ang bokföring och grejer man ska göra med bilen. Riktigt trökiga grejer faktiskt.

Men förstår lyckan när det löser sig! Lite som när man bokfört ikapp och känner sig som någon form av superstar (tills nästa bokföringsfråga dyker upp dagen efter. Traktamente? Moms på fakturor från utländsk kund? Moms på flyg från Sverige till annat land? Allt bara hopar sig)

Emelie sa...

Det där med att bo ensam härdar ganska mycket i alla de där kategorierna. Finns ingen att skälla på, ingen som löser problemen. Gråter och skriker händer det dock att jag gör ändå av frustration ;-)