söndag, november 24

Okej, Oskarshamn!

Sladdade (aka körde lugnt och ansvarsfullt) just in på parkeringen utanför hotellet där jag nu ska bo i fem nätter, och installerar mig as we speak på rummet. Jag ska besöka alla åttor på Rödsleskolan, Kristinebergskolan och Valhallaskolan i Oskarshamn den här veckan, och prata skrivande, böcker och göra skrivövningar så det står härliga till.

Så länge familjen där hemma håller sig friska (eller egentligen: utan magsjuka) så känner jag mig peppad och redo för denna uppgift. Om de inte gör det... oh, well. Låt oss inte tänka på det.

Eller jo, låt oss, förresten.

Hur mycket tid och energi ägnar ni åt att tänka på och oroa er för magsjuka?

Jag viker sedan några år tillbaka en ganska stor del av varje dag hela vinterhalvåret åt denna viktiga sysselsättning. I synnerhet om jag ska bort någonstans. Antalet timmar och mängden energi jag ägnar åt att oroa mig för att min familj ska bli kräksjuk när jag inte är hemma är bortom all rimlighet, I tell you. Det är hemskt tråkigt. Finns ju skitmånga andra saker att tänka på som är mycket roligare.

Till exempel kan jag ju tänka på att jag verkar ha kört hit i en bil med ett batteri (eller generator?) som funkar lite sisådär? Och att jag lagt startkablarna redo i bagaget, och är nästan säker på att jag kommer få användning av dem åtminstone någon gång under veckan som kommer?

Ja-a, jag säger då det, livet.

Roligt nästan jämt.

(P.S Snälla berätta inga hemska historier om kräk eller kräksjuka familjer i kommentarerna? Jag tyar inte. D.S)

14 kommentarer:

Anna sa...

Hej.
Jag oroar mig inte. Du vet, ta ut elände i förskott, finns bara förluster i det. Enjoy oskarshamn!

Lisa sa...

Sant, Anna, väldigt, väldigt sant. Men säg det till mitt huvud! :)

Malinka sa...

Jag oroar mig för magsjuka, typ hela tiden. Har haft vintrar när jag varit så obsessed att jag knappt tänkt på något annat. Och det sjukast är att vi aldrig haft vinterkräket (ta i trä) ens, så det har varit helt i onödan. Några vanliga magsjukor javisst, men de är inte sådär galna som la grande kräk.

Sedan två år tillbaka är min kräksjukefixering lite svagare, men helt är den inte borta nu. HATAR rapporterna i tidningen: Nu är vinterkräksjukan här! Dö, bara dö!

Anonym sa...

Tips: Flytta till Hamburg! Jag har adrig hört talas om vare sig vinter- eller sommarkräksjuka här. Minns inte ens när något av våra barn kräktes sist.

Emma - hörselresan sa...

Maken och jag får kräksjuka ungefär vart tionde år och barnen, 4,5 och 2 år har ännu aldrig haft det. Kan villigt erkänna att kräksjuka inte är något jag funderar så mycket över. (och bara för att jag präntat dessa ord här kommer hela familjen att drabbas av vintekräksjuka delux. Garanterat)

Ann-Charlotte sa...

Vad skönt att du skrev det här ;-) Då kan jag också "komma ut". Jag lägger alldeles för mycket energi på att oroa mig för just detta. Speciellt när någon i familjen ska resa bort ...

Lisa sa...

1. Imponerande att du oroar dig när du ska åka bort! Jag skulle hålla tummarna för att vara borta just när det hände. *Egoist*
2. Är det bara jag eller är du ganska ofta i just Oskarshamn? Hur kommer det sig? Är det hubben för Lisa Bjärbos fandom?

Anna sa...

Lägger en betydande del av min vakna tid att oroa mig över detta under vintertid. Mardrömmen är den förhatliga skylten på förskolan. Kräkfobi delux alltså. Både för barnens del men oxå för min egen del.Så himla frustrerande/onödigt/panikångestframkallande.

John sa...

Tänker inget alls på vinterkräkis. Kan inte minnas att jag nånsin haft det. Lyckans mig.

Emelie sa...

Åh, jag vet precis. Tänker på det jämt på vintern. Jobbar på skola och så fort jag hör "mår illa" duschar jag i handsprit. Och nu är första vintern med barn på förskola. Hjälp! Vågar knappt boka in nåt vare sig på jobbet eller fritiden, för tänk om vi blir sjuka. Ve och fasa, om nån av oss skulle bli sjuk när vi är iväg... Så mycket energi jag lägger på detta!

lovisa sa...

åh min gamla barndomsstad! gick på vallhallaskolan i tre år. hoppas du får det alla tiders! ser fram emot recension av staden :)

Anonym sa...

Jag undrar vad det beror på att svenskar alltid ska prata om magsjuka? Vid alla tillfällen när man träffas, så är det alltid någon som ska berätta om familjens senaste magsjuka, med alla detaljer om vem som var, och när och hur mycket! SLUTA med det! Det är ju helt sjukt (!) att hålla på med detta!
Inte blir det väl bättre av att andra också ska höra eländet!

Mia sa...

Alltså, jag tycker att du verkar väldigt ädel som oroar dig för att de ska bli sjuka när du är borta. Jag skulle oroa mig mer för att JAG blir sjuk när jag är borta - och lite i smyg hoppas på att övriga familjen stökar undan det medan jag roar mig. ;) Allvarligt, tidvis har jag haft sån spysjukefobi/bacillskräck så det varit helt osunt, men efter några år som småbarnsförälder tror jag att jag är nere på en lite mer rimlig nivå - det går ju ändå inte att undvika, så lika bra att ta det med jämnmod, typ. Det är iaf mitt mål!

Anonym sa...

Flytta till Frankrike! Känner ingen som har haft vinterkräksjuka här. mina barn, 8 och 12, har kräkts 3 ggr totalt ihop.... så nej, jag oroar mig inte...