fredag, november 8

Kära dagbok!

Idag har jag burit in ett ton pellets i källaren. Alltså på riktigt. Ett ton! (Observera dock att jag tog det i omgångar. Är tyvärr ej Hulken. Än.) Jag firade det med att muttra något i stil med min pappas standardfras om att husägare minsann inte behöver några himla gymkort, och svepa ett glas vatten.

FREDAGSMYS!

Jag har också provat att fritera avokado. Jag hörde talas om det för första gången för någon vecka sedan och har inte kunnat sluta tänka på det. Älskar ju friterat! Älskar ju avokado! Så jag testade. Eller ja, egentligen kanske jag inte friterade direkt, men jag pankopanerade avokado och stekte i rikligt med olja. Det var asgott. Ni bara: Men varm avokado, är du från vettet, kvinna? Men det är jag inte. Det var smarr. Så nu ska jag tvinga Sara att vi ska ha med avokado fries på ett hörn i kokboken.

Vill ni veta hur man gör? Klart ni vill!

Man tar en ganska fast avokado. (Alltså snäppet omognare än man vill ha den i vanliga fall.)
Sedan klyftar man den.
Sedan vänder man den i mjöl som man blandat med salt (rätt mycket!) och peppar.
Sedan vänder man den mjölade avokadon i uppvispat ägg.
Sedan vänder man den mjölade och äggade avokadon i panko (som är asiatiskt ströbröd som ser ut som kokos).
Sedan steker man avokadoklyftorna i massor med rapsolja tills de blivit gyllene och krispiga.
Sedan doppar man dem i till exempel limeaioli och tänker: gott.

Hej då.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tror att allt det där gör man bäst och helst i ett eget hus med brädgolv.

Mirijam sa...

JAG HAR ÄTIT DET!!!
I HOLLYWOOD!!! (så klart att det var i USA)

och när jag pratar om det så säger alla samma, att det måste vara äckligt med varmt, men det är ju gott!

Lisa sa...

EXAKT, MIRIJAM!!! Det är ju skitgott!!! Och om de säger så i Hollywood, så eh... är det ju sant. Det är ju sen gammalt.

När du flyttat in i vårt hus kan vi äta det på regelbunden basis, alltså?

Bra.

Josefine sa...

Aha! Jag brukar grilla avocado. Sjukt gott det också. Men det här ska jag testa.

Johanna sa...

Alltså när kommer boken? Vill köpa till in kille i julklapp, kan man göra det kanske? :) (Gissar på inte pga det verkar ta rätt lång tid att göra en bok. Men ändå!)