söndag, oktober 6

Samtidigt en söndag

Alltså att en människa (läs: jag) kan känna stress över att hen ligger efter med sina tv-serier, och inte har hunnit se ett enda avsnitt på säkert två veckor: gud, vad det är löjligt. Som om min lilla värld skulle gå under bara för att jag inte var i fas med "Bron", vänligen skärp mig.

Jag försöker baka kardemummabullar.

Ett himla tjat om kanelbullar i fredags, när det egentligen är kardemummabullar som är de godaste?

Jag tänkte således att jag var tvungen att göra mitt bästa för att kompensera så här några dagar i efterhand. Bara det att degen inte jäser som den ska (eller ens alls).

Ska stämma jästen, tror jag.

Fatta hur många avsnitt "Bron" jag hade hunnit se istället för att misslyckas med ett bullbak idag om jag bara prioriterat lite annorlunda i livet.

11 kommentarer:

Lo sa...

En tolvåring som älskade Allt jag säger är sant (till den grad att hon som sagt klädde ut sig till Alicia på världsbokdagen) och även böcker som The fault in our stars (som jag inte minns det svenska namnet på) -skulle du säga att hon också kan gilla din/er nya?

Lisa sa...

Ja, Lo, det skulle hon absolut kunna göra. Det är lite samma stil, så klart. Men risken finns också att hon tycker den är för vuxen - huvudpersonerna är 18 och 24, och 24-åringen har barn. Det handlar således en del om vuxna grejer som: dagislämningar, vardagspussel, separation. Kanske att hon är för ung? Men den är å andra sidan inte det minsta svårläst eller berättartekniskt avancerad, så på så vis: inga problem. Min andra böcker (Allt jag säger är sant tex) gavs ut för åldern 12-15. Den här är för 15 och uppåt, dvs i gränslandet mellan ung och vuxen-bok.

Linnea sa...

Hej Lisa,

jag försökte kommentera på din och Johannas blogg men det var hilma bökigt (? Jag lyckades iaf inte) så jag provar här.

Jag är så himla sugen på er bok men har inte köpte den än.
Vilken skillnad gör det för er som författare i vart jag köper den negåonstans? Dvs bokhandel vs. internet. Prisskillnaden är typ 45 kr, ganska mycket pengar för en student, men om dom extra pengarna går till något specifikt vore det ju värt! Förutom det uppenbara faktum att bokhandlar är fantastiska och behöver allt stöd som finns (jag ska bli bättre på att handla där när jag har ett jobb!)

Vore tacksamt med ett svar! :)
Din blogg är för härlig!

/Linnéa

Lena sa...

Själv bakade jag vaniljbullar i ren protest. :)

Lo sa...

Tack för svar! Det är lite besvärligt, hon har helt hoppat över "mellanstadieböcker", älskar vissa ung-vuxen-böcker, men inte andra (förstås). En intressant balansgång mellan barn och stor, inte minst när det gäller sex... Det är kort väg mellan spännande och pinsamt jobbigt...

Hillevi sa...

Men.. va?! Är inte kanelbullar och kardemummabullar samma sak? Eller rättare sagt: finns det alltså människor som bakar kanelbullar UTAN kardemumma?!? Min värld blev plötsligt lite mörkare.

Lisa sa...

Hej Linnéa!

Det gör faktiskt ingen skillnad för oss författare om du köper boken på nätet eller om du köper den i bokhandel, vi får samma summa pengar ändå per köp ändå. Så satsa du på det du har råd med! (Även om jag också älskar bokhandlar och hejar på dem.)

Hoppas du gillar boken!

Lisa sa...

Lo: Ja, jag förstår att det är lite knivigt! Ju äldre huvupersonerna blir i en bok, desto vuxnare tenderar ju ofta handlingen att bli. Men det behöver ju inte betyda att en tolvåring inte kan gilla att läsa - det finns ju MASSOR av unga som hoppar direkt till vuxenbokshyllan.

I vår nya bok förekommer (förutom dagislämningar och separationer som jag redan nämnt) "vuxna" saker som sex & sprit till exempel, men jag tycker ändå den är hyfsat snäll i jämförelse med mycket annat i samma genre. Vad jag nu ens menar med snäll? Kanske: Det är inget blod! Inga övergrepp! Ingen som far illa! Alla är rätt vettiga personer och hyfsade förebilder och till exempel sexet sker på lika villkor. Övervikt åt: mysigt/roligt/härligt, helt enkelt. Om än lite vuxet.

Vore kul att höra vad hon tyckte om hon testade att läsa!

Lisa sa...

Lena: UPP TILL KAMP! Bra gjort.
Hillevi: Jamen, eller hur? Visst är det SJUKT?

Erika sa...

Bron blir ändå bäst när man kan se många avsnitt i rad. Avsnitt ett finns kvar på SVT Play ända till julafton, så det är ingen stress!

Lo sa...

Har nu (efter att ha varit på biblan med din bokhög som lista) läst Dash och Lily. Den ska jag definitivt sätta i händerna på henne!