torsdag, oktober 17

Om det här med att köpa färg

Brukar ni göra det? Köpa färg i färgbutiker? Alltså, ni borde i alla fall, köpa färg är det trevligaste som finns. Jag jobbar mycket hårt på att bli bästis med en färgfarbror i Gnesta nu. Det går ganska bra, måste jag säga. Hittills har jag varit inne två gånger och fått hjälp i en halv evighet varje gång, och snart ska jag dit igen.

"Jamen, jag vill ju att det ska se grått ut. Ganska ljust fortfarande, men tydligt grått, inte bara en nyans av vitt. Den som jag köpte i fredags känns lite för tanig."

"Då bryter jag om den åt dig. Vad tror du om den här nyansen istället? Den tror jag skulle bli fin."

Det bästa med färgfarbrorn är att han kan allt, men inte idiotförklarar en det allra minsta om man händelsevis inte skulle kunna det själv, han bara guidar en pedagogiskt genom köpets alla delar tills man är klar och nöjd och har allt man behöver.

"Måla på papperstapet, säger du. Då är det säkert lite spikhål och sånt i den som du behöver ta hand om först. Har du spackel? Och sandpapper?"
"Jepp, det har jag. Och sen målartvätt, va? Det behöver jag."

Mmmm, jag freaking älskar att handla färg.

Vilket ju är bra, med tanke på att jag tydligen tänkt måla halva världen de kommande månaderna.

Hittills: mint, vitt, grått. Nästa gång tänker jag ge mig på grågrönt. Och sen lite väggmålningar! Då kommer färgfarbrorn att få det livat, för då ska jag ha rosa, gult, kanske lite orange, blått och rött.

Kommer eventuellt dela upp det i fem separata köptillfällen just for the fun of it.

11 kommentarer:

Cecilia i Hillsjöstrand sa...

Färgfarbröder är nog en av världens bästa sorters farbröder. Sådana ska man vara rädd om - och handla hos, så mycket man bara kan.

mor Lena sa...

Det låter ju helt underbart. Tror jag ska surfa runt lite bland kök- och badrumsrenoveringar nu. Längtar dit!

Anonym sa...

Fåse fåse fåse,

EN MÖLNBOBOS LIV - MAMMA TILL MELVIN OCH FELIX sa...

Är det den gråhåriga farbrorn du försöker bli bundis med? Han är bra. Sen är det alltid bra att vara bundis med honom med tanke på att de också har leksaker... du blir glad av färg, barnen av leksaker :-)

Jessica sa...

Du råkar inte minnas färgkoden på den gråa färgen, är nämligen själv ute efter just en sådan nyans?

Johanna sa...

Att se bilder från ert nya hus är en av de saker jag längtar efter mest den här hösten :) Det kommer att bli mighty fine, och bra inspo eftersom jag snart har ny lägenhet som jag ska pimpa till max.

emma sa...

Tips för väggmålningen - köp provburkar. Räcker längre än man tror. Jag målade en hel vägg som ett landskap med dinosaurier (väggklistermärken) och det räckte fint även om den gröna burken nästan tog slut.

Fröken Fräken sa...

Aha, det är alltså i Gnesta som jag borde köpa all färg! Alla färgfarbröder och -tanter här är liksom "Nä, DET går INTE!" så fort man försöker få färghjälp.

Lisa sa...

Jaaaa, Mölnbomamman till Melvin och Felix, exakt han! Skitsnäll! Har inte vågat ta med mig barnen än pga de där leksakerna, men det är väl en tidsfråga.

Jessica: Kan kolla färgkoden nästa gång jag är i huset. Jag köpte först nyansen "fjäder" ur Alcros inredningskollektion, men den var alldeles för ljus, så färgfarbrorn bröt om den till två nyanser mörkare. Återkommer!

Johanna: Det längtar jag själv efter också. :) Tänk. När allt är uppackat och färdigmålat och piffat. Men "i höst"? Risken finns väl att du får vänta några år innan allt är klart.

Emma: Provburkar - check! Mycket bra tips.

Och jupp, Fröken Fräken, åk till Gnesta. Hittills har färgfarbrorn inte kommit med jobbiga invändningar en enda gång.

Lisa sa...

Sant Cecilia!

Och mor Lena: surfa på! Fast du har väl redan bestämt dig vill jag minnas?

Anonym: Du ska få se! Sen. När jag målat klart. Givetvis.

Jessica sa...

Tusen tack! Twittra t.ex., när det kommer en kryptisk kod från dig fattar jag :) (Och jag går också under namnet Bokbabbel alltså!)