tisdag, oktober 22

Kapitelböcker. KAPITELBÖCKER!

Jag läser "Kalle och chokladfabriken" för Rufus (snart fem) nu. Är så himla excite över detta att jag knappt kan sitta still, en kapitelbok!!! Det är vår första. Han har inte varit så sugen på att testa kapitelböcker innan, för "det ska vara vanliga, riktiga böcker, med riktiga bilder i", tydligen. Riktiga bilder har jag förstått = färgbilder. Så vi läser oftast bilderböcker. Men den här rackarn sålde jag in som att den handlar om godis, och då gick det plötsligt bra.

Det är oerhört roligt. För mig och för Rufus, hoppas jag, men kanske nästan mest för mig. En kapitelbok!!! Som räcker i flera dagar!!! Alltså verkligen inget ont om bilderböcker, jag älskar bilderböcker hett och innerligt, men det är ju också väldigt, väldigt kul med lite längre historier som omväxling. 

Egentligen är Rufus lite för liten för Roald Dahl, tror jag, men hittills funkar det ändå fint. Vi har kommit till kapitlet där Kalle hittar sin gyllene biljett nu. Iiiiiiih! Detta hav av skitbra kapitelböcker som ligger framför oss när han blir lite äldre, be still my beating heart, herregud! 

Vad vi ska läsa.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Mina två är snart 13 och jag fortsätter att ha högläsning för dem. Ingen av oss vill sluta med det någonsin!

Eva

liten sa...

Tips! Vi läser Tilde Tideli och kärntrollet just nu, jag och min sexåring. Kapitelbok med bilder (roliga illustrationer och underfundiga vuxenskämt insmugna). Författaren heter Hans Forsell.

Akan-Kakan sa...

Åh, milstolpe i livet!! När min Lillfia började med Det blåser på månen (min egen barndomsfavvo) blev jag så rörd att jag fick gå undan och lipa lite i smyg.

Nickan sa...

Underbart! Ha så kul med Loranga sen! Love Loranga...

Kristina sa...

Och Matilda av Roald Dahl! Mmmm!

Emelie sa...

Och fina, fina Edward Tulane!

Anonym sa...

Och stora boken om Sandvargen!!! Den hade vi som sommarbok, jag och mina barn! Femåringen var helt såld på idéen och treåringen som har femåringen som idol ville oxå lyssna, jag trodde kanske inte på det från början om jag ska vara ärlig, men det funkade! Han var lika noga med att vara med och lyssna som storebror! Att det blev just Sandvargen kan vi tacka dig för, du tipsade om den i bloggen för längesen... Och här passade den suveränt, lagom poetisk och så fanns det ett fint budskap till mammor och pappor oxå! Många utropstecken blir det! /P.

Anonym sa...

och Danny bäst i världen...
/Erica

Susanne sa...

Visst är det underbart när man kan börja med kapitelböcker!! Vi läser oxå Stora boken om Sandvargen nu och är ständigt på jakt efter passande kapitelböcker.
http://josjos.se/blog/tag/kapitelbok/

Mikaela sa...

Sandvargen har varit en favorit för oss med den äldre (han är 8 nu, men vill fortfarande läsa om den). Läs också Dunderlunds bästa bokstav!

Andra kapitelböcker som fungerar bra för lite yngre tycker jag är
Lillebror och Nalle (Wieslander), Tygtigern Lukas (Andersson), Piggor och Suggor (Landström) och Ost till alla Möss (Nilsson).

Mikaela

Vitnos sa...

Lillebror och Nalle läste min mamma för mig när jag var liten. Så bra!

Bella och Gustav var och är fortfarande en favorit! Minns inte om den är en kapitelbok dock.

mormor Lena sa...

Åh, vad mycket härligt ni har framför er. Sluta aldrig.

anna sa...

Åhh. Det är definitivt några av mina bästa barndomsminnen när mamma och jag ligger och läser på kvällarna. När jag blev lite äldre läste vi vartannat kapitel för varandra. Det var verkligen lyxtid tillsammans med mamma och så sjukt mysigt.
Strax efter att jag tagit studenten var jag deprimerad en kortare period och blev som mest ledsen på kvällarna. Jag bodde fortfarande hemma då, och då tog mamma och jag tillfälligt upp traditionen igen och högläste en bok ihop :)

The Missy Cissy sa...

Lisa, vore det inte trevligt med en liten lista över de bästa kapitelböckerna. Min dotter är sex år och vi har läst kapitelböcker i något år nu men jakten på den bästa boken slutar aldrig.

Colombialiv sa...

Åh vad jag längtar! Ronja Rövardotter står i bokhyllan och väntar.

Cattis sa...

Vi har precis börjat med Harry Potter (sonen är 7 år) och jag har upptäckt att det är i kapitel 4 som det händer nåt spännande, det är dagens kapitel! Wiiii!!! Än så länge tycker han mest att det har varit trist men ok, medan jag varit helt exalterad :)