torsdag, oktober 3

Alltså, jag fattar inte, inne i mitt huvud låter det ju så bra?

Detta att det flyttat in en engelsman på vårt kontor (eller, ja. Han bor ju naturligtvis inte här. Men han sitter och jobbar här på dagarna vid skrivbordet mitt emot mitt), det är:

1. Väldigt, väldigt bra för mina öron, för jag ÄLSKAR att lyssna på brittisk engelska, det är eventuellt det finaste jag vet i hela världen. Blir genuint lycklig varje gång hans telefon ringer, så jag kan få tjuvlyssna på honom när han babblar.

2. Väldigt, väldigt bra för min engelska.

och

3. Väldigt, väldigt dåligt för mitt självförtroende.

Alltså, jag låter lite, lite full och väldigt, väldigt dum i huvudet så fort jag försöker prata engelska? Om jag ens låter, det vill säga. Mestadels sitter jag naturligtvis stum med munnen lite halvöppen och stirrar förvirrat ut i luften och letar efter ord jag inte kommer på, och ser tillfället att säga något (eller till exempel svara på tilltal) fladdra förbi. Men när jag väl försöker mig på att säga något? Uhhhh, my ears! MY EARS!

Så himla trist, detta.

Lite, lite full och väldigt, väldigt dum i huvudet och/eller stum är vanligtvis inte mitt förstahandsval när det kommer till hur jag helst vill att nytt folk ska uppfatta mig, meeeen, meeeen, jaaaaa, jaaaaa, jag kämpar väl vidare här då, hej!

7 kommentarer:

brysselkakan sa...

Prata på! Det är enda sättet att komma över spärren, skit i hur du låter utan var glad för att du gör dig förstådd. Vi har ju bott utomlands i 3,5 år och jag var tvungen och det gick bra! Sonen, som gick på internationell HS och talade engelska dagligen och hade all sin undervisning på samma språk, ja han talar och skriver bättre engelska än svenska numera. Och, håll i dig, med en mycket trevlig brittisk accent!

olivia sa...

Min språklärare på högskolan säger att vi är 30% tråkigare och dummare på vårt andraspråk då det är svårare att uttrycka fakta, åsikter och humor

Johanna sa...

Ja, jag tycker det är ursvårt att småprata på engelska, man har som inte di där småorden/uttrycken...

Pernilla sa...

fast om du går dit och är full på riktigt, då kommer du säkert vara jättejättebra på engelska! (kommer ditt fulla jag att tro iaf, och då kommer du våga babbla massor och kunna ALLA ord.)

Etta sa...

Åå, det där är så jobbigt! Man känner sig verkligen så trög.

Fröken Stök sa...

Ramlade in här idag och så himla fint. Att inte vara ensam...

morLena sa...

Släpp kontrollbehovet och snacka på. Jag håller med om att han bara blir glad över att du försöker. Lite,lite full eller inte.