onsdag, september 18

Om det här med en "herrig brouge"

Jag fick så klart googla.

En människa som inte vet vad folk har på fötterna på hösten om de inte har sneakers vet heller inte vad "brouge" betyder, förstår ni. Men nu har wikipedia lärt mig! Vi kan alla andas ut.

"Brogues är skor med perforerad tåhätta i form av ett W. På amerikansk engelska kallas detta för 'wingtips'. Perforeringen är ofta utformad som ett bockhuvud eller spegelvända svanhuvuden. Historiskt sett ansågs brogues vara landsortsskor och mindre formella än Oxfordskor, men modet har utvecklats och många Oxfordskor har nu brogues eller så kallade halvbrogues, med perforering i tån men utan den traditionella W-tåhättan."

Läste visserligen först "många Oxfords-kor har nu brouges eller så kallade halvbrouges" och bara "WHAT!?! Det är till att ha fancy kor där borta i England, alltså", men aja. Nu är jag med.

Och jag har köpt skor! "En nätt men herrig brouge" visade sig nämligen vara exakt det jag hade visualiserat i mitt huvud innan jag ens visste vad de kallades.

Nu ska jag bara gå in dem innan bokmässan också.

Jag önskar mig själv lycka till med det projektet, och tackar för alla skotips.

Puss på er!

7 kommentarer:

Malin sa...

Där sa du något! Jag måste också köpa nya skor till Bokmässan. Vill inte göra om förra årets misstag med för platta skor.

Ska försöka hinna in och lyssna på inspelningen av er podcast också!

Johanna sa...

Såna har jag också, en urbra look!

Anonym sa...

Lycka till med nya skorna. Det låter som ett utmärkt val.

liten sa...

Yey!

Frida sa...

Yey, hurra!

Jenny sa...

Det blev Vagabond! Bra smak du har :)

Linda Heftler-Louiche sa...

Snygga!