tisdag, september 10

Dagens pryl: Cirkelstansen

Låt oss hädanefter minnas den här dagen som Dagen. Dagen då jag köpte en cirkelstans och provade att göra en pappersgirlang för första gången. Alltså!!! Ska aldrig göra något annat nu, bara stansa, stansa, stansa hela dagarna. Hur många pappersgirlanger kan en människa behöva, tror ni? Rätt många va? KANSKE TUSEN?

Jag tänker kanske att vårt nya hem så småningom kommer bli känt som "det där med alla pappersgirlangerna" bland resten av befolkningen i Gnesta. Det gör mig absolut inget.

(Gör så här: Stansa ut cirklar från färgade papper. Bunta ihop cirklarna i buntar med sex stycken cirklar i varje. Sy tvärs över buntarna med symaskin. Vik ut papprena. Klart! Tog mig högst 25 minuter att göra en som var en dryg meter lång. Prova! Skitlätt.)

10 kommentarer:

Amanda sa...

Åh. ÅH!

brysselkakan sa...

Haha! Kan meddela att även stansen som gör hjärtan funkar bra till girlanger!
Om du tröttnar på cirklar ;-)

EvaP sa...

Det där vill jag göra - men vad för papper använder du?

Det måste jag bara få veta! Är det papper du köper på panduro?

mor Lena sa...

Är den bra på annat än att stansa i papper? Jag menar inte att den ska kunna spela eller nåt. Men går det att stansa i tyg, eller nåt annat.

EvaP sa...

Förlåt...men en fråga till.

Hur fäster du ihop varje "cirkelboll"? Eller syr du bara över alla på en gång?

NIna sa...

Mor Lena, det finns en del som är bra till tyg, t.ex. om du vill skära ut konstiga former till ett lapptäcke. Cricut är ett exempel, men en mer avancerad maskin.

Lisa sa...

Eva P - fråga på du! Jag använde vanligt simpelt tunt färgat papper till den här, billigaste möjliga, köpt på Clas Olssons leksaksavdelning. Men jag tror girlangen blir bättre och stadigare om man har lite tjockare papper, och det finns definitivt till exempel på Panduro.

Och jag syr över alla buntarna på en gång! Så här: Sy tvärs över en bunt, mata in nästa, sy över den, mata in nästa, sy över den ... etc.

Mamma - jag skulle inte stansa i tyg med den här. Papper och möjligen kartong, men inget annat. Tänk att den är som ett stort hålslag, liksom. Men det finns säkert, precis som Nina tipsar om, maskiner som stansar i tyg också.

Hanna sa...

Men nä, nu tror jag att jag måste hata dig lite! Jag hade ingen aning om att jag behövde en cirkelstans, men det där verkar ju vara det bästa pysslet någonsin! I kombination med att jag hittade en hög med färgat papper här hemma och tänkte "vad fanken ska jag göra med allt detta" så är ju svaret givet. Cirkelstans blir det!

Jessica sa...

Jag älskar verkligen cirkelstansen! Gjorde girlanger till julgranen i julas och nu ska det nog göras lite girlanger till dottern rum.

Jenny / Ekomamma i stan sa...

Attans. Ytterligare en pryl jag inte visste att jag behövde...