söndag, augusti 11, 2013

Den berömda t-fasen

Ni vet hur barn är, med sina faser menar jag? Vad man än berättar om sina telningar (till exempel: "Min yngsta börjar varje morgon med att ställa sig på huvudet och rapa hela Copacabanana medan han vickar på öronen i takt med texten.") så är reaktionen i 99% av fallen: "Yeah, yeah. Det är bara en fas. Typ alla barn går igenom den."

Inbillar mig alltså inte för en sekund att Svantes nuvarande t-fas är på något sätt unik. Men rätt rolig att lyssna på är den, icke desto mindre.

T-fasen går i korthet ut på att han byter ut cirka alla ändelser, på alla ord, till ett "t". Vi snackar "tröjet" och "bilet" och "bananet" och "blöjet" och the whole shebang.

Men han tar sig på andra språkliga områden! Till exempel har han lärt sig säga "shit".

Häromkvällen när jag trodde att han hade somnat kunde man således först höra ljudet av en napp som ramlade från spjälsängen och ner i golvet inne hos Svante, och sedan kort därefter hans uppgivna röst: "SHIT! NAPPET."

Det var en rolig stund i livet.

11 kommentarer:

Olga sa...

Haha!
Kaja körde plusaländelsen -or. En pasta, massa pastor, ett hjärta, massa hjärtor.

maddiis sa...

HAHAHAHAHA!! Jag döööör så roligt!

Ett barn på jobbet fastnade i -na pluraländelserna "jag ska ta skornananana". Det var också roligt.

Lo sa...

Känner igen t-fasen. Lilla kusinen Ellet, tex.
Annars var den tydligaste fasen förledet el-, typ ellefären, elikea, ellinnea.

Maria sa...

Vår äldsta hade en ix-fas. Det var till exempel matix, sovix och Jennix istället för mat, sova och Jenny. Ganska underhållande och inte alltför långvarigt.

femochtvå sa...

Haha åååh, älskar att Svante har blivit så pass stor nu så vi kan få ta del av alla hans verbala roligheter

T-anna sa...

Hyperkorrektion :) Han ser att -et är applicerbart på ett område, och så applicerar han det på allt.

Christin sa...

Själv har jag fortfarande inte kommit ur min d-fas. Bara i offentliga sammanhang. Annars är det madt, kydss, fredagsmyds.

morfar sa...

Detta härliga unget!!
Jag blir alldeles T mig!

Johanna sa...

Hahaha

Etta sa...

Hahaha! Vad gulligT!

Malin sa...

Haha, det här skrattade jag jättemycket åt! (samt åt morfars kommentar) Jag tycker att språkexperiment av det här slaget tyder på att ert barn är synnerligen intelligent. Och roligt.