tisdag, april 23, 2013

Titta, han snackar!

I helgen lärde sig Svante prata.

Han är rolig på det viset, den ungen. Att han inte testar grejer förrän han behärskar dem någorlunda väl. Det var samma när han skulle lära sig gå, han tog några steg när han var ett år, men sedan vägrade han. Tills han en dag bara klev ner från sin stol och travade iväg genom hela lägenheten, som om han aldrig gjort något annat.

Med pratet har han gjort ungefär samma sak, tycker jag. Förutom några enstaka ord som han lärde sig förra våren så har han inte pratat. Alls. Bara pekat och vrålat och skakat/nickat övertydligt på huvudet. Men nu? Alltså jag skojar inte, jag tror han tiodubblat sitt ordförråd bara den senaste veckan.

Mitt favoritord i hans vokabulär just ikväll: DOSHA.

Nyss stod vi och trängdes två barn och en vuxen i duschen och Svante var så sabla lycklig över att kunna sätta ord på det han höll på med att han dansade en liten dans runt, runt i duschen och trummade sig på magen och sjöng DOSHA, DOSHA, DOSHA! i cirka tjugo minuter.

Det var roligt, tyckte samtliga duschare.

Ska bli spännande att se vad han snackar om imorgon.

Förutspår att han inte tänker vara tyst i alla fall.

Tyst är så himla... en vecka sedan, liksom.

2 kommentarer:

mormor Lena sa...

Jag visste det! Han bara är sån, den ungen. Allt eller inget. Vad månde det bliva i tonåren?

Lisa sa...

Hahahaa!