söndag, mars 10, 2013

Söndag

Grejer vi gjort idag: Matat ankor. Pärlat halsband. Sett på melodifestivalen på SVT Play. Tjafsat (ej på bild). Slutat tjafsa. Stökat till (vissa av oss). Städat upp (andra av oss). Kollapsat i våra sängar. Nu är det bara jag kvar vaken och jag gör... inget. Jo, lite väntar jag som vanligt på helspänn för att se om någon i familjen tänker vakna till och börja kräkas snart. Det gör jag varje kväll hela vinterhalvåret, men speciellt när jag ska åka bort. Då oroar jag mig inbillningsillamående varje gång och målar upp kräkscenarion i huvudet som gör mig gråtfärdig. Denna rädsla jag när för magsjuka? Ej okej.

Jag tycker det vore på tiden att någon uppfann ett kräksjukevaccin.

Hej på er.

8 kommentarer:

JoVi sa...

Ett bra tips är att ställa såna här gb-glass-lådor lite här och där. Har man riktig bonntur så kan barnet få tag på en sån och kräkas I den. Istället för i säng, på golv och allehanda ställen. Ett tips från en kräk-rädd till en annan :) Pssst. Sen blir det bättre när barnen blir äldre, jag lovar! :)

Lisa sa...

Hahaha, JoVi, "lite här och var", ser framför mig ett helt hem fyllt med gb-glasslådor.

Vi brukar (peppar peppar, knack, knack) inte ens bli speciellt sjuka, faktiskt. Eller jo, mannen i hushållet blir kräksjuk några gånger om året och blir helt däckad i flera dygn. Men vi andra brukar klara oss rätt lindrigt undan. Så jag borde ju bara... släppa det. Ändå inget man kan göra ju. Men det är ju så svårt att släppa det när man väl börjat tänka på det?

Och med "svårt" menar jag omöjligt.

Åsa sa...

Har inga barn, men är likadan. Halva året går år till att ha ångest över detta fast jag inte varit magsjuk sen mellanstadiet (vilket är ca 150 år sedan) -peppar peppar ta i trä. I fredags träffade jag i tio minuter ett barn som 1,5 dygn senare blev magsjuk. Så idag har jag alltså väntat på att bli sjuk. Fast det skedde inte denna gång heller.
Jag är för en utrotning av all magsjuka NU!

Malinka sa...

Ha! Jag är precis lika magsjukefobisk, så jag var tvungen att kommentera. Fast det har blivit lite bättre nu, efter kbt – som iofs handlade om andra saker, men det var en bra bieffekt.

Men om folk bara kunde sluta snacka så mycket om magsjukor! Förra veckan fick vi ett mejl från fsk-klassens lärare där de hejsanhoppsan-meddelade att två barn blivit magsjuka under dagen. JaHA?! *Vad* ska jag göra med den infon förutom att ligga vaken på nätterna och lyssna efter kräkljud från barnrummet? VA?!

Jojjo sa...

Jag är för det vaccinet, vart skriver jag på?!

Emelie sa...

Vill också ha vaccin! NU!!! Tänker på detta oavbrutet hela vintern känns det som. Inte sunt!

Lotta sa...

Skönt att höra att jag inte är ensam med mina tvångstankar! Kidsen är 6 och 9 nu och jag anar tyvärr ingen bättring för min fobi.

Danielle sa...

Kan glädja dig genom att meddela att det faktiskt finns ett vaccin mot magsjuka!
Vaccinet är mot rotavirus som är den absolut vanligaste anledningen till magsjuka hos små barn, men det ingår inte i "grundpaketet" av vaccin av någon himla anledning. Däremot ingår det i grundpaketet i flera andra länder som USA, Australien och Finland, så vi får väl hoppas att det läggs till i Sverige också.
Men är man villig att betala en slant så kan man få sina barn vaccinerade här i Sverige också.