onsdag, mars 27, 2013

För harar som skriver brev och ritar kartor? Det köper jag utan problem.

PLING!

Och där gick det officiella startskottet för Hets Kring Påskhare. Möjligheterna är oändliga. Vad ska vi lura i de arma barnen i år, tros? Förra året lämnade påskharen brev i brevlådan på torpet när han varit där. Det var effektfullt. Det här året tänker jag mig eventuellt en skattkarta? Eller kanske kvarglömda spår, som leder fram till äggen? Bara det att "kvarglömda spår" känns så himla diffust när det kommer till påskharen pga helt urflippat djur. Hare -> Ägg. Makes no sense. Har ni tänkt på det?

Fram tills för cirka tre påskar sedan hade jag inte tänkt på det. Alls. Då var påskäggen bara någonting som haren värpte fram lagom till påskafton. Eller alltså, jag visste att påskharen egentligen var ett påhitt. Men i det påhittet? Då värpte haren ägg, ungefär som en höna. Inget konstigt alls. Nu när jag kommit på att det är helt orimligt med harar som värper ägg känns allt kring påsken lite vingligare på något vis.

Så kanske skattkarta ändå?

Det känns ändå som ett beprövat kort mitt i all vinglighet.

Eller?

10 kommentarer:

liten sa...

Klart man kan lita på wiki när ngt undras; http://sv.wikipedia.org/wiki/Påskhare

Anonym sa...

Jag har aldrig förstått det här med påskharen. I min familj var det alltid påskhönan som varit framme och lämnat ägg. Mer logiskt, både då och nu tycker jag allt. Och så är påskharen lite lite läskig, har ni tänkt på att hen oftast ritas med ganska stirrig blick?

Anonym sa...

Påskharen kanske är en skvader?

(Hälsar en som just i detta nu håller på att lura i en ettåetthalvtåring att det kommer en påskhare med ägg.)

Mia sa...

Aaah. Jag har aldrig ens tänkt att haren skulle lägga ägg. Jag tänker mig mer att han är en (lite virrig) budbärare som tappar ägg här och där. Typ en riktigt opålitlig brevbärare.

Sara sa...

Nej han lägger ju inte äggen själv, han bara delar ut dem. Jag tänkte alltid att han plockar påskägg så som bullerbybarnen plockade hönsägg, och sen gömmer han dem i barnens trädgårdar, för påslkäggen finns i ett annat land och barnen får dem bara på påsk. En glimt in i godislandet tack vare en snäll hare :-)

Lisa W sa...

Jag ska be din mamma berätta historien om påskharen för mina barn på påskafton. Undra just hur han har kommit till Öland i år? Kommer du ihåg när han hade grävt en tunnel under Östersjön för att ta sig till Öland från Polen. Din mamma är fantastisk på att berätta om påskharen och jag har många fina minnen från hennes historier på påskaftontexlnva.

Bokbuse sa...

En skattjack brukar alltid uppskattas! :)

mor Lena sa...

Jag är på, Lisa W.

Colombialiv sa...

Jag har också tänkt mig det mer som i Mias version...

S. sa...

Men hallå, påskharen är ju bara budbäraren som kommer med ägget. Det är ju påsktuppen som värper! ;)