lördag, mars 23, 2013

Det håller inte ens på att hända, det har ju redan hänt

Okej, paus i myset här inne, vi måste prata.

Den senaste tidens (veckans?) nyheter från detta land, alltså? ÄRLIGT TALAT? Ministrar som gör skillnad på "blonda och blåögda" och andra, ambulansförare som vägrar hjälpa flyktingar, och busschaufförer som delar upp passagerarna i bussen efter hudfärg. Jag hittar mig själv med hakan i golvet, stammandes något i stil med AMEN VAD ÄR DET FRÅÅÅÅÅGAN OM?!? alldeles för ofta nu för att det ska kännas det minsta okej.

Det är otäckt, tycker jag.

Och förutom det, så tycker jag också att ni ska läsa den här texten, "Något farligt är på väg att hända i Sverige" om ni inte redan gjort det.

21 kommentarer:

Anonym sa...

Jamen exakt samma tanke for genom huvudet på mig imorse också när jag öppnade tidningen. Skrämmande. Sveriges tredje största parti har nynazistiska rötter. Tänker på min dotter som ska växa upp i det här klimatet. Det gör mig rädd.

Fråga Ugglan | Klok som en coffeetablebok sa...

Verkligen. Det är flera sådana där saker som uppmärksammats den senaste månaden där jag tänkt - om den här utvecklingen fortsätter, kommer det där att vara en sådan där sak som det står om i historieböckerna sedan, när vägen till 'hur det blev så här' ska beskrivas?

Camilla sa...

Håller helt med dig. Hur tänker folk? Eller det kanske är det de inte gör?
Vi är ju alla människor oavsett bakgrund kan man inte visa lite medmänsklighet då?

Anonym sa...

Ja fy allt är så hemskt! Alla vet ju att de SKA tycka som oss politiskt korrekta, för vi vänsterextremister är ju sååå bäst. Alla VET ju att det är BARA VITA svenska män som gruppvåldtar våra döttrar, tvingar dom att bära slöja och så. Faktiskt så finns ej några problem alls i invandrartäta områden. Bara jättedumma VITA svenskar tycker det.
ALLA infödda svenskar är jättedumma dum, dummingar. Allah är bäst och islam är jätte bra för oss feminister. LEVE ISLAMISTERNA.

Anonym sa...

Men hallå? Busschaufförens version är en helt annan. Tror ni på allvar att man infört apartheid i Sverige? Att man delar upp människor efter hudfärg på bussar? Hans version var att vissa har mer packning än andra och de var rimligtvis två chaufförer som tyckte detta var en bra indelning. Två personer reagerade negativt på detta och tolkade det som rasism. Kanske läge att vänta innan ni börjar skrika om apartheid? Chauffören har nu blivit avstängd från sitt jobb, allt för att ni ska få förfasa er över "rasismen ".

Markattan sa...

@Anonym:
Vänsterextremister? Vem talar du om och med? Är man vänsterextremist för att man tycker att det räcker nu, med alla jävla påhopp på de människor som faktiskt har fått en plats här? De där människorna befinner sig här för att de inte KAN leva i sina hemländer och de allra flesta gör det helt enligt svensk migrations- och asyllag.
Med vilken jävla rätt ska de tvingas stå ut med trångsynta busschaufförer, effektivare poliser och inskränkta politiker?

Du menar att vi skulle ha rätt att särbehandla alla som inte ser svenska, blonda och blåögda ut, för att det finns invandrare som våldtar?
Du menar att vi har rätt att bära oss illa åt för att muslimska män och kvinnor har en annan syn på klädsel än den svenska?
Du menar att invandrarna själva är ansvariga för att de befinner sig i ett segregerat Sverige?

Markattan, på krigsstigen igen!

Markattan sa...

@anonym nr 2:

Hans version? Att vissa har mer packning än andra?
Vissa? Alltså hälften med utländskt utseende och hälften blonda och blåögda hade mer packning? Annars går väl knappast den ekvationen ihop?

Två chaufförer tycker att det här var bra!
Två personer reagerar negativt!

Vilka av dessa två-grupper har mest rätt att bestämma över vad som är bra och känns bra?

Vi förfasar oss över att det blir vanligare och vanligare att läsa om just sånt här, att det här händer i VÅRAT Sverige.

Och du, vad betyder apartheid, egentligen alltså?

Markattan

Anonym sa...

Heja Markattan! /anonym och antirasist

Markattan sa...

Förlåt allra första Anonym, du förstår ju att det inte var dig jag menade.

Markattan

Lisa sa...

Okej, efter en dag utan bloggtillgång, hej.

Jag vet inte var jag ska börja. Ska jag ens börja?

När det gäller busschaufförens version så har jag läst den, men tycker inte att den är speciellt trovärdig. Speciellt inte när man läser på ännu mer, och får inte bara busschaufförens version, utan även bussbolagets. ( http://www.dn.se/nyheter/sverige/resenarer-delades-upp-pa-vag-till-viking-line )

Och det är ju precis som Markattan påpekar: Även om det "bara" är ett fåtal personer som känner sig diskriminerade, och anklagar chauffören för det här, så är chauffören också "bara" en röst. Vad är det som säger att just han skulle ha mer rätt än de som anklagar?

Nu var jag inte där, (och det var gissningsvis inte du heller, Anonym 3), men nej, jag köper det inte.

Speciellt inte efter att den här artikeln ( http://www.dn.se/nyheter/sverige/resenarer-delades-upp-pa-vag-till-viking-line ) där det framkommer att Ålandsbusschaffisen inte är ensam.

Dina citationstecken runt ordet rasism, Anonym 3, provocerar mig således något oerhört.

Och Anonym 2, really? Ditt inlägg är ju så märkligt att jag inte ens orkar. Vänsterextremister? Gruppvåldtäkter? Feminister? Slöjor? VAD HAR ALLA DE DÄR SAKERNA ENS MED DE HÄR EXEMPLEN ATT GÖRA?

Och Markattan: Tack för vrålen! Du är ett föredöme på många sätt. Bland mycket annat för att du skriver under dina inlägg med en signatur.

Lisa sa...

Fast den där första länken, till artikeln om bussbolaget, blev fel. Så här ska den vara:

http://www.dn.se/sthlm/chaufforen-har-blivit-bortplockad

Markattan sa...

Lisa
Jag tänker fortsätta vråla högt, så fort jag ser dumhet och inskränkthet.

Fortsättningsvis kommer jag att göra det med äkta namn också.

Må näthatet, rasismen, om än i smyg, och all annan kollrighet dö snabbt som satan!

Kerstin Lindhag Pontén, så det så

En annan Lisa sa...

Skönt att läsa dina reaktioner Lisa. Och ja, Markattans också. Nej, det här är inte okej. Tyvärr har jag dock väntat på att liknande saker som det här, skulle börja hända. Nu har det alltså hänt. Sånt här kan inte stoppas om vi är tysta - bara om vi alla tillsammans reagerar och säger ifrån. Tack för ditt inlägg!

Anonym sa...

Lisa. Vi har rättssäkerhet i det här landet. Det innebär att man inte kan sparka folk för att man tycker de verkar vara rasister eller inte trovärdiga. eller vart vill du komma? Vill du ha ettsådant samhälle? Där man gissar att ngn måste vara rasist och ger honom sparken utan tydliga bevis? Vi får väl se hur detta fortlöper. Fast ni inte vet tar ni ställning mot något som inte ens är bevisat eller avgjort. Det är inte det minsta ok. Ni kanske kan vänta innan ni börjar påstå att vi infört apartheid i Sverige (lol) Ni bevisar att ni vill ha det så för att få mågot att förfasa er över. Vidare börjar markattan yra om att folk som kommer hit flyr. Hela tiden den här offerbilden är ju helt felaktig. Flyktinginvandringen är endast en liten del av all invandring till Sverige. att se invandrare per definition som stackare som ska smekas medhårs hela tiden är inte ett dugg humant, utan säger mer om att du buntar ihop folk till kollektiv och har behov av att framstå som god, på deras bekostnad. Men det spelar ingen roll för er, för ni "vet" ju?

Anonym sa...

Det som gör mig beklämd är att två kan påstå en massa saker utifrån sina upplevelser och få hela Sverige med sig i detta. Vem bryr sig om ifall busschauffören blir trodd? Tänk om det vore ni som blev falskt anklagade. Betänk detta. Säger inte att han har rätt. Han kanske är rasist? Främlingsrädsla finns tyvärr i oss alla. Även i er. Men vi kan inte ha ett samhälle där man straffar folk utifrån åsikter. Det är i sin tur straffbart. Endast handlingar. Och har det funnits etnisk diskriminering så är det straffbart. Frågan är hur det ska bevisas? Bara för att det var mer svenskar med på en buss så behöver inte detta betyda att det handlade om etnisk diskriminering. Bara för att fler människor med mörk hy råkar få jämna nummer på systembolaget betyder inte detta att de är diskriminerade. Det råder en moralpanik och en hysteri i frågan som liknar alla män är pedofiler-hysterin på dagis. Försök reflektera lite istället.

Anonym sa...

Lisa. Vi har rättssäkerhet i det här landet. Det innebär att man inte kan sparka folk för att man tycker de verkar vara rasister eller inte trovärdiga. eller vart vill du komma? Vill du ha ettsådant samhälle? Där man gissar att ngn måste vara rasist och ger honom sparken utan tydliga bevis? Vi får väl se hur detta fortlöper. Fast ni inte vet tar ni ställning mot något som inte ens är bevisat eller avgjort. Det är inte det minsta ok. Ni kanske kan vänta innan ni börjar påstå att vi infört apartheid i Sverige (lol) Ni bevisar att ni vill ha det så för att få mågot att förfasa er över. Vidare börjar markattan yra om att folk som kommer hit flyr. Hela tiden den här offerbilden är ju helt felaktig. Flyktinginvandringen är endast en liten del av all invandring till Sverige. att se invandrare per definition som stackare som ska smekas medhårs hela tiden är inte ett dugg humant, utan säger mer om att du buntar ihop folk till kollektiv och har behov av att framstå som god, på deras bekostnad. Men det spelar ingen roll för er, för ni "vet" ju?

Anonym sa...

Om chauffören får sitt liv förstört på lösa grunder håller jag dig och andra som hurrar och hatar personligen ansvariga för hans lidande. Det är då ert fel. Ni fattar inte att ni själva har fördomar och beter er fascistiskt att hela jävla Sverige med samtliga mäktiga mediekoncerner hetsar mot ensam chaufför. Vem är det egentliga offret här liksom. FAN TA ER!!!

Marcus sa...

http://www.expressen.se/nyheter/fick-aka-bussen-for-utlanningar/

Kan ju vara bra för att nyansera bilden. Låter faktiskt hyfsat trovärdigt att man delar upp folk som skall storhandla tax-free och folk som skall rekreationsresa.

Och om det är något pursvenskar är bra på (om jag nu får vara rasist :)) så är det ju att försöka smuggla alkohol och snus. Därav att vissa hamnade i den ena bussen.

Det faktum med att han dessutom är så säker på sin sak att han vågar gå ut i tidningen med sitt eget namn och bild, samt t.o.m. funderar på att förtalsanmäla säger ju en del.

Lisa sa...

"Försök reflektera lite istället" - funny, jag trodde det var exakt det jag gjorde.

Jag skrev ett inlägg om att ett flertal nyhetsartiklar den senaste tiden tillsammans hade fått mig att tänka efter. Och att jag sedan hade läst en text skriven av en person som kände ungefär samma sak: Alla dessa händelser tillsammans - vad betyder det? Och så tipsade jag om den texten, för jag tyckte den var intressant.

Ingenstans "skriker jag om apartheid" , påstår att jag "vet" saker eller ser på invandrare "per definition som offer som ska strykas medhårs". Det enda jag gör är att länka till en text som jag tyckte var bra.

Och jag är heller inte ute efter att diskutera just händelsen med busschauffören specifikt - den händelsen var ju bara en av alla de som jag reagerat över på sistone.

MEN, med det sagt. Jag håller med om att det är fel att döma ut chauffören helt, utan att något är bevisat och utan att själv ha varit där och hört/sett. Jag har aldrig påstått att jag vill "ha ettsådant samhälle? Där man gissar att ngn måste vara rasist och ger honom sparken utan tydliga bevis?" Jag har inte ens uttalat mig om vad jag tycker om att chauffören är bortplockad från sin tjänst.

Det var dumt av mig att skriva "nope, jag köper det inte" när det gäller hans argument, för det låter bergsäkert, och bergsäker kan jag naturligtvis inte vara.

Det jag kan göra, och det ni kan göra (som inte heller var där och har hört eller sett) är att läsa chaufförens version, människorna på bussens version, bussbolagets version, och sedan reflektera, precis som ni (du?) ber mig att göra.

Och det är precis det jag tycker att jag gjort. Att jag gör.

Och du som skriver "Det som gör mig beklämd är att två kan påstå en massa saker utifrån sina upplevelser och få hela Sverige med sig i detta. Vem bryr sig om ifall busschauffören blir trodd?" - ja, du? Uppenbarligen finns det rätt så många som bryr sig om ifall busschauffören blir trodd. Det tog, vadå? Någon timme från det att jag skrev inlägget tills någon hade tagit busschauffören i försvar här? Utan att jag ens anklagat honom, alltså. Eftersom jag ju, återigen, bara tipsade om en artikel och tog nyhetsrapporteringen om busschauffören som ett exempel bland flera.

Och också: skriv gärna under era inlägg med åtminstone en signatur när ni kommenterar.

Lisa sa...

Och tack för länken, Marcus! Jag tycker också det är intressant att nyansera bilden, och få chaufförens version av det hela.

Och jag tycker inte heller det låter otroligt att hans syfte med uppdelningen har varit att skilja på stökiga "snusgubbar", som var ute efter att handla skitmycket taxfree, och andra som ville ha lugn och ro och rekreation.

Men det är ju fortfarande anmärkningsvärt om (märk väl: om) alla med utländskt utseende "av en slump" klumpades ihop med det störiga snusgubbegänget, och fick åka i den bussen? Det kan inte jag tolka på något annat sätt än att chauffören (medvetet eller omedvetet) tänkt att personer med utländskt utseende = också potentiellt stökiga. Och det tycker jag inte är okej på något sätt.

Men återigen: Eftersom ingen av oss (gissar jag) var där, så kan vi ju inte veta exakt vad som hände. Klumpade han ihop människor med utländskt utssende med "snusgubbarna"? Det vet ju inte vi. Det enda vi kan göra är ju att lyssna på BÅDE chauffören, och de som upplever sig ha blivit diskriminerade. Och utifrån det bilda oss en uppfattning.

Ord står ju mot ord än så länge.

Ja, chaufförens trovärdighet ökar när han går ut i pressen med namn och bild och ger sin version.

Men å andra sidan - betyder det att de som kände sig diskriminerade från början bara skulle ha hittat på? Kände de sig diskriminerade, så kände de väl sig diskriminerade. Vilka är vi att ens ha en åsikt om det?

Lisa sa...

Och med det släpper jag nyheten med ålandsbussarna.

*släpper nyheten med ålandsbussarna*

Och ber er vara sansade i mitt kommentarsfält.