fredag, februari 01, 2013

Universallösningar vi minns

Igår hörde jag mig själv säga "men du, prova att spela död! Det är mitt i särklass bästa föräldraknep genom tiderna" till en av mina kontorskompisar som var en smula uppgiven över sin trotsiga lilla unge som hellre ville slåss än att ligga still och somna i sängen på kvällarna. Idag kom hon tillbaka helt euforisk. "IGÅR SPELADE JAG DÖD! OCH DET FUNKADE! Jag ska ha det som ledord i hela mitt föräldraskap nu."

Hehe.

Vill gärna se det tillämpas i praktiken, faktiskt.

Unge bryter ihop i affären - föräldern kastar sig ner och spelar död.
Unge vägrar ta på sig overallen - föräldern kastar sig ner och spelar död.
Unge vill inte smaka maten - föräldern kastar sig ner och spelar död.
Unge tjatar om ett husdjur - föräldern kastar sig ner och spelar död.

- VARSÅGODA FÖR ROLIGT SKETCHMATERIAL -

Fast alltså, nu när jag skriver det. Allvarligt.

Det. Kanske. Faktiskt. Funkar?

8 kommentarer:

Spader Madame sa...

I alla fall de första gångerna. :-)

liten sa...

Undrar...gör man det för att ungen ska tro att mamma el pappa blev så less att hen dog av läggningen eller tänker man att man är död för att de tillslut ska ge upp? Jag tror jag testar den där med overallen...på dagis. ;-)

Åsa sa...

Jag skall testa det i butiken, bara ligga där och se vad som händer. Jag tror att pojken ganska snabbt skulle försvinna ur synhåll.

Anonym sa...

Eeeeh, det kanske var menat som skoj men det är väl ganska illa om man tar till den metoden...ungar är väl livrädda för att mamma el pappa ska dö!? Inte ok! Har någon i min närhet vars mamma som har borderline använde sig av det knepet och barnen trodde det var på riktigt. De mådde inte så bra av det faktiskt...

(I övrigt gillar jag verkligen din blogg)

Lisa sa...

Usch, Anonym, vad hemskt.

SÅ KLART menar jag det bara som roligt? Inte att man faktiskt ska tillämpa det helt seriöst i en massa situationer på fullaste allvar, för ja, det verkar helt vedervärdigt att försöka lura i sina barn att man faktiskt dött på riktigt.

I det här fallet var "spela död" liksom mest ett uttryck jag använde när jag snarare menade "spela helt döv för gastandet".

Kanske var osmakligt att skämta om, men menade verkligen inget illa.

tantaugusta sa...

Hahaha, underbart. Ska testas till sommaren, för smutsigt på alla affärsgolv så här års :)

Kicki sa...

Funkar med hundar också. Om nu någon undrade.

Fråga Ugglan | Klok som en coffeetablebok sa...

Ah. Är det SÅ man gör.