torsdag, februari 21, 2013

Så har jag lärt mig något idag också

Den uppmärksamma bloggläsaren märkte att jag använde mig av ordet "prokrastinera" i förra inlägget. Det var premiär! Har längtat länge efter att få prova, för jag har spanat på det ett tag, och tycker att det är ett ganska roligt ord. Dessvärre insåg jag när jag väl skulle skriva det att jag 1. Inte egentligen visste vad det betydde helt säkert, och 2. Inte visste hur det stavades. Så jag fick googla.


Prokrastinering (av lat. procrastinare, av prefixet pro-, och crastinus, hörande till morgondagen, av cras, i morgon])[1] elleruppskjutarbeteende innebär inom kognitiv beteendeterapi (KBT) vanemässig och kontraproduktiv senareläggning, förhalning eller undvikande av handlingar, beslut och arbetsuppgifter. Man substituerar viktiga aktiviteter med alternativa aktiviteter som kanske också måste göras men som har lägre prioritet, eller som inte alls bidrar till att man uppnår sina mål, exempelvis dagdrömmande eller datorsurfande på arbets- eller studietid.

Känns ju spontant som ett ord jag borde ha lärt mig använda för länge sedan.

10 kommentarer:

Boktjuven Ingerun sa...

Precis samma sida tittade jag på efter att för 1 sekund sedan läst ditt förra inlägg. :) Bra ord som jag hört men inte 100% förstått. Här kommer min variant: http://www.boktjuven.com/2013/01/10-anledningar-att-inte-skriva.html

Suzan sa...

Haha, bra ordval! :)

Magica de Hex sa...

Känner igen tillståndet. Dvs prokrastinera (var det rätt stavat?).

Anna sa...

Haha konstigt att det inte är ett ord jag slänger mig med till höger och vänster.
Det handlar ju om mig tänkte jag när jag läste.

Jenny Palm sa...

Men ett sånt bra ord!

Jenny Palm sa...

Men ett sånt bra ord!

Anonym sa...

Du sköt väl helt enkelt bara upp orddebuten.

/Janet

Emma sa...

Åh, använder "procrastinate" hela hela tiden när jag pratar engelska. Både maken och jag är experter på fenomenet!

Anna sa...

oj, defintivt ordet att beskriva mej själv när jag, som du, ska få saker gjorda och istället gör diverse "mindre viktiga" saker, som tex. att diska. "Jag har ju i alla fall STÄDAT ><

Koko sa...

Världens mest användbara ord.Får jag tipsa om en väldigt rolig video om just det? Tales Of Mere Existence.

Ellen DeGeneres är också rolig, kolla här.