onsdag, februari 06, 2013

Kvinnohatet och Uppdrag granskning


Har ni sett Uppdrag Granskning ikväll? Ni borde.

(Klicka åtminstone igång det här klippet, om ni inte redan sett det.)

Så förbannat ledsamt. Och viktigt.

Jag har fått den här typen av hotbrev också. Inte på nätet, men direkt i brevlådan. Fem stycken långa brev, med detaljerade beskrivningar om vad mannen som skrivit dem tänkte göra med mig. Vilka ställningar, vilka redskap han tänkte använda. När det skulle ske. Jag minns speciellt att han skrev att han iakttagit mig i affären, stått bakom mig i kön när jag handlat, och nämnde varorna jag plockat ner i kassen. Och att jag tänkte "det här är någon jag känner. Det måste vara någon jag känner." Jag var tjugo år, och hade skrivit krönikor i lokaltidningen, men jag kopplade inte ens ihop det då. Att breven hade något med krönikorna att göra, alltså. Jag tyckte bara det var så jävla obehagligt, så illamåendeframkallande obehagligt att jag slängde breven i en byrålåda och vägrade tänka på dem.

Fast jag polisanmälde. Och han åkte fast sen, flera år senare. Då hade han skickat liknande brev till en massa andra kvinnor i samma stad som också hade synts i samma tidning.

Och jag vet inte.

Vad det är för vits med att berätta det här.

Jag blir bara så förbannad när jag tänker på att det är så här, hela tiden, varje dag, för massor av kvinnor. (Och säkert en del män.) Att det inte är något nytt. Och att det inte verkar bli det minsta bättre.

Titta på programmet, hörni? Här hittar ni det.

15 kommentarer:

Tekla sa...

Du är bra. Alla ni som berättar och uppmärksammar är så himla modig och bra.

Anna sa...

Kvinnohatet är så normaliserat. Förr brändes vi på bål, i dag får vi skaffa (svindyr) säkerhetsdörr pga vi tar ton. Mina killkompisar som tar ton/skriver saker blir beundrade och uppkastade på en piedestal. Jag får höra att jag fått för lite kuk samt är präktig. Det är en struktur som är så vidrig att jag ibland inte tror att jag orkar en dag till.

Lotta sa...

Såg programmet och har fortfarande inte hittat ord för min avsky inför detta fenomen!

Till Anna, Joooooo du orkar, en dag till och sen ännu en, därför att kvinnor inte får bli tysta, inte får ge sig för detta vidriga! Så, här får du en påse kraft att använda när krafterna tryter!

Ingerun sa...

Usch!

Josefin sa...

Väldigt bra att du och så många andra som möjligt berättar! Det är så otroligt vidrigt. Jag tror absolut att det är bra om det uppmärksammas och att de som utsätts får känna att de inte är ensamma (det känner man säkert tillräckligt mycket ändå).

Jane sa...

Det är lätt att tro att det bara drabbar väldigt "utstickande" personer. Tack för att du berättar, jag tror att det är viktigt.

Du är bra!!

Jane sa...

(Inte för att det på något sätt skulle vara okej mot "utstickande" personer alltså. Jag menade bara att det är lätt att tro att det inte är så vanligt som det är. Vill bara förtydliga det.)

Ms Octopussy - jonglerar barn jobb kaos & njut sa...

Fortsätta höras och synas är nog det viktigaste. Toppen att du gör just det!

Hanna Lans sa...

Gud vad bra att du anmälde och att han faktiskt blev fast!!

lisakristin sa...

Bra att du skriver om det ändå. Man kan känna sig så jäkla ensam när sånt där händer. Heja dig!

Anna sa...

Lotta: <3 right back

Olga sa...

Jag citerat Jocke Berg: "Jag vill inte va rädd, varför måste jag vara rädd?"

motvalls sa...

Samma här, var också krönikör. Fick veta att "såna som jag förtjänar att utsättas för en multikulturell gruppvåldtäkt" å att det förvisso märktes att jag inte hade barn men att om jag fick några borde de utsättas för en pedofil (eftersom jag skrev att jag inte sympatiserade med offentlig uthängning av dömda som avtjänat sina straff).

Har alltid funderat på vad det är som gör att folk orkar lägga energi å bemödar sig att skriva för att upplysa andra om sånt här.

Camilla sa...

Finns bara en sak att säga, fy farao!
Bra att du (och alla andra) uppmärksammar och skriver om detta. Jag trodde inte att det var så vanligt.

Johanna sa...

Ja fy fan alltså. Saknar ord, det är så jävla sjukt.