måndag, januari 7

Lisas läsdagbok: Yatzy

Detta har jag läst: Yatzy, av Harald Rosenløw Eeg.

Och det är en: Norsk ungdomsroman om Daggi (Dag Vidar), som väl är typ arton år, och kommer till en ny fosterfamilj i början av boken. Man förstår inte vad det är han har varit med om, förutom att det är något väldigt hemskt. Men man förstår att han har svårt att känna tillit och öppna sig för nya människor. Och så får man följa honom i några månaders tid, i nya klassen, i nya familjen, i nya livet.

Typiskt citat: "Och jag får bara sån lust att hålla om honom. Men börjar du hålla om folk, då har du tamejfan förlorat."

Det här gillar jag med boken: Alltså, å. Å! Jag gillar så himla många saker med den här berättelsen. Den är så väldigt bra. Spännande (för att man hela tiden vill veta vad det är som hänt Daggi, vad det är han varit med om). Oroande (för att man hela tiden sitter på helspänn och väntar på att allt ska gå åt helvete). Rörande. (Man vill ju bara springa in i boken och adoptera folk till höger och vänster och ha dem hemma och krama på dem för att man gillar dem så himla mycket.) Allra, allra mest gillar jag Daggis nya lillebror Gustav. Alltså, denna karaktär! Kommer att tänka på honom för evigt. Kommer över lag att tänka på boken för evigt, känner jag.

Det här gillar jag inte med boken: Skulle väl vara omslaget. Jag har fått tips om den här boken sedan 2005, och aldrig kommit mig för att läsa den för att jag tycker att den är... vet inte. Ful? Har också alltid trott att den handlar om en tjej som kallas Yatzy (och det gör den alltså inte). Skitsaker, ju, och det är också det enda, annars gillar jag den rakt igenom. Den kräver en del jämfört med många andra ungdomsböcker, (alltså förmodligen inget för en ovan tonårsläsare), men förutom den lilla brasklappen: Årets boktips hittills. För vuxna också då, alltså.

3 kommentarer:

Janina Kastevik sa...

Har inte hört talas om denna, men nu blev jag supersugen. Trots omslaget.

a.broms sa...

Tycker du ska läsa annat av samma författare =) Han var på besök hos oss igår, och var riktigt trevlig! Jag läste "Avig", och tyckte väldigt mycket om den, mina kurskamrater som hade valt andra böcker vittnade om att även de hade varit bra =)

Ylva sa...

Jag håller med om att boken är jättebra och omslaget vilseledande. Det är tillräckligt svårt som det är att låna ut böcker till tonårskillar utan att omslagen ska behöva se tjejiga ut.