tisdag, oktober 16

Ingen ny bok? IDAG HELLER?

"Hej, mamma, vad roligt att du är hemma igen! Gick det bra för dig på ön?"

Detta när min äldsta son försöker vuxenkonversera med mig, det är det festligaste jag vet just nu. Varje dag när jag kommer in på dagisgården, till exempel.

"Hur har det gått för dig på jobbet idag, mamma?"
"Jo, tack. Det har varit roligt."
"Har du skrivit någon ny bok som du har med dig i väskan?"

Han har förvisso en rätt skev uppfattning om bokbranschen och författaryrket, den lilla människan, men GOSH! vad jag ändå smälter till en liten pöl av gull varje gång han frågar.

11 kommentarer:

Maja sa...

Min mamma är förskollärare och berättade en gång hur det går till när barnen "leker jobb". Ett barn - chefen - och står och dirigerar med ena handen och skriker "ARBETE, ARBETE, ARBETE" och de andra - ska föreställa anställda då - marscherar runt till takten av detta.

Så går det till då man ARBETAR.

Ingerun sa...

Supercharmigt.

Spader Madame sa...

Vad man gillar det! Hur är det, har du skrivit någon bok idag?

Colombialiv sa...

Men! Jag dör sötdöden litegrann nu.

LisaM sa...

Alltså känner igen det där med vuxenkonversationen något alldeles otroligt mycket. Vår 4,5 åring har precis börjat trampa på dessa stigar och det är så sjukt charmigt!
Mitt råd: njut och skriv upp varenda bokstav du få tillfälle till. Tyvärr passerar även denna fantastiska tid förbi och blir ett minne blott (som man förhoppningsvis kommer ihåg några av detaljerna från).

Anna sa...

Så himla kul att höra vad barnen tror vi vuxna gör på jobbet. Min 3,5-åring lekte jobb, och började dagen med att anlända till jobbet och utbrista "ÅNEJ! Jag har glömt mitt passerkort!". Problemet löstes dock smidigt genom ett samtal till passerkortskillarna och passerkortstjejerna och passerkortstanterna. Undrar var hon har snappat upp det...

Johanna sa...

Hahahaha! Fantastiskt.

Hosanna sa...

Härligt! Min nioåring använder 'mina' ord och uttryck på ett fantastiskt sätt nu när han konverserar. Det är så charmigt.

Ann Margret sa...

Bedårande! Fast jag tycker inte han "försöker"- han lyckas perfekt. Som sagt, skriv upp.

appelpaj sa...

men så söt! blir ännu mer peppad på barn nu. liten människa som är så stor..

Vitnos sa...

Så sött!! Barn har en ganska skev uppfattning om det där med jobb. Min mamma som är dagmamma har under åren flera gånger fått frågan från barnen vad hon jobbar med? Hon tar ju varken bilen eller bussen till jobbet? Många barn tycker dock att det verkar vara ett ganska bra jobb att få vara hemma och "leka" med barn =9