torsdag, september 20, 2012

Vän av ordning

Till stor del inser jag att ni eventuellt inte sitter som på nålar och väntar på att jag ska skriva om böckerna jag "läser just nu" som syns i högerspalten, och att det därför inte gör något om jag bara fimpar en bok som legat där och byter spår utan att nämna det. Men. Nu råkar jag ha en inre polizei som skriker efter ordning, så nu nämner jag i alla fall. Stå ut, bara.

Jag gjorde en klassiker och glömde boken jag tänkt läsa på landet.

Så, ja.

Nu läser jag Åsa Larsson istället.

Igen.

Hade väldigt roligt nyss åt hennes beskrivning av hur polisen Anna-Maria Mella åt som "en äkta flerbarnsmamma" (dvs ohälsosamt snabbt, som om tillfället att sleva i sig maten eventuellt aldrig skulle komma igen).

"Hon malde i sig en knäckebrödsskiva som om hon vore en flismaskin."

HA! Roligt.

Har över lag väldigt roligt åt alla skildringar av Anna-Maria Mella. I synnerhet de som rör hennes familj/barn. Man kan säga att Anna-Maria Mella säger (vrålar) rakt ut det som jag ofta tänker i tysthet. Micket, micket kul. Hoppas Åsa Larsson skriver en icke-deckare snart, med en vresig småbarnsmamma som huvudperson. Då ska jag ha den som husbibel.

1 kommentar:

Anonym sa...

Åsa Larsson medverkar ju i Happy Happy - en bok om skilsmässa. Väldigt bra text!