måndag, september 24, 2012

Önskerubrik: Turkisk peppar och Gröna grodor

Ibland tror jag att turkisk peppar är ett sådant där godis som jag kan köpa och äta en av. Det är fel. Jag äter en, och sedan en till, och sedan en till, och sedan SWOSH! är påsen slut och jag har sår på tungan.

Ibland tror jag även att gröna grodor är ett godis som är gott. Det är naturligtvis också fel. Gröna grodor smakar daller.

Men det vi egentligen borde prata om är givetvis filidutter.

Det pratas alldeles för lite om filidutter över lag i Sverige, tycker jag.

Det bästa godiset known to man förtjänar faktiskt lite mer uppmärksamhet.

Så att... bilda smågrupper och diskutera medan jag sköljer ur hårfärgen ur håret, så kan vi sammanställa er åsikter sedan?

UPPDATERING: Filidutter ser alltså ut som på bilden ovan. Hårda kulor med ungefär 1 cm i diameter. Salta på utsidan, sedan söt banansmak (som inte smakar banansmak, för det är ju ärligt talat rätt äckligt, och de här smakar gott) och inuti sura. Allt i ett, kan man säga.

20 kommentarer:

Sara sa...

Jag äter inte just lösgodis så ofta, men jag känner att för att kunna bidra bättre i gruppdiskussionen behöver jag veta vad en filidutt är..? Att det är en godistyp fattar jag ju och jag vet att du skrivit om de tidigare, men hur ser de ut och ut smakar de? Så att jag kan köpa och provsmaka.

yllet sa...

Jag undrarom fillidutter är ett vedertaget namn? Eller om det månne en dialektal skiftning Småland/Hälsingland? En bild kan vara på sin plats. Jag tror nämligen att jag har gedigen kunskap i ämnet godis..

yllet sa...

Jahaja. Filidutter ÄR den korrekta benämningen. Jag googlade. Gillar men kände inte igen namnet.

mellanbarnet sa...

Fillidutter är goda och syns alldeles för sällan i lösgodissortimentet. För femton-tjugo år sedan fanns de i skolkafeterian och jag tror man fick fyra för en krona.

Johanna i Berlin sa...

Jag älskar filidutter. Fantastiska godisar.

Johanna sa...

Jag älskar gröna grodor. Bra att lägga som plåster på tungan efter turkisk peppar men allra särskilt efter överkonsumtion av kryptoniter!

Anna sa...

Du har en eminent godissmak.

brysselkakan sa...

Filidutter säljs på Rusta (jo, märkligt men det har dem till bra pris). I övrigt är de väldigt svåra att hitta!

Rim sa...

Alltså, Lisa, om inte min polare hade tagit med sig ett kilo filidutter till mig i Japan hade jag blivit lite rastlös av att läsa det här inlägget. Men nu ska jag i stället gå och rota fram dem i skafferiet.

Bjöd för övrigt en Japan på filidutter en gång. Han spottade ut den. Vi är fortfarande kompisar, men han får inget mer godis av mig.

Rim sa...

Alltså, Lisa, om inte min polare hade tagit med sig ett kilo filidutter till mig i Japan hade jag blivit lite rastlös av att läsa det här inlägget. Men nu ska jag i stället gå och rota fram dem i skafferiet.

Bjöd för övrigt en Japan på filidutter en gång. Han spottade ut den. Vi är fortfarande kompisar, men han får inget mer godis av mig.

Anonym sa...

Åh, min favorit också. Tips: Rusta. De har dem i överflöd. Jag brukar lagra när jag är där.

Malou sa...

Detta har totalt undgått mig - jag hade inte en aning om att det fanns filidutter. Nu måste jag ju gå till Rusta såsnart som möjligt!

Fia Filur sa...

Levde på filidutter när jag gick på högstadiet. Bästa godiset!

Viveca sa...

Älska fillidutter!!!!

Bjarbapappa sa...

Du eller din syster bjöd mig(ev. tiggde jag)på en Filidutt en gång.
Den tandläkarräkningen vill jag inte ha igen!
Föreslår ett namnbyte till "Filisutt" så att man fattar vad man ska ha den till.

Lena sa...

Alltså, filidutter och schmilidutter, har du smakat sursalta skruvar? så sjuuukt goda!

http://www.godispanatet.se/products/sursalt-skruv

Siri sa...

Men lägg av. Brukar bli glad när du skriver nåt om Annika Norlin, och vill typ skrika "HALLÅHALLÅ, JAG TYCKER OCKSÅ JÄTTEMYCKET OM HENNE!", och nu bloggar du plötsligt om FILIDUTTER?! Trodde typ att jag var den enda i Sverige som fattat grejen med dem! Värda alla sår på tungan!

Thérèse sa...

Filidutter - det bästa godiset alla kategorier. Utan konkurrens.

Veronica sa...

Djeeesus! Fillidutter är kiosken utanför högstadiet... Min bästa kompis älskade dom, jag föredrog krokodiltårarna... Måste köpa och ge present när jag träffar henne nästa gång!

Annica sa...

Fillidutter är en av de bästa uppfinningarna någonsin! Kombinationen av smaskiga smaker är ljuvlig och bara namnet gör mig glad. Fillidutter äger!