tisdag, september 18, 2012

Och så jackan! Och mössan. NEJ! Släng inte av dig sko...

I morse gick startskottet. Nu är det officiellt den tiden på året då jag får ett större eller mindre nervsammanbrott varje morgon över antalet kläder som ska på alla dessa arga/krängande barn som befolkar vår hall.

Note to self: Klä inte på dig själv först, din jubelidiot. Alls, faktiskt. Var i största möjliga mån naken tills båda barnen är påpälsade och står redo vid ytterdörren. Så kanske du åtminstone inte freakar ur för att du är för varm. Okej? Okej.

Kämpa, Lisa!

10 kommentarer:

Sue sa...

Önskar dig lycka till! Igenkänningsfaktorn är STOOOOR!!
Själv har jag en gång hoppat jämfota och vrålat, rusat till soffan och krupit under en filt. Varpå barnen ropade på mig och kom efter för att hitta mig. Förklarade då att jag faktiskt inte orkar tjata, böka etc.
Tror det funkade bättre en vecka eller så.
I år har vi bokat två veckor på Lanzarote i november för att få en paus i detta.

maddiis sa...

Väl beprövat knep vi använder i förskolan. Klä på dig själv sist. Du är med största sannolikhet 50 ggr snabbare än barnen, så de behöver inte vänta så länge. Annars finns det risk att de hinner klä av sig igen...

Hanna sa...

Jag freakar ofta ut för att jag blir för varm när jag hämtar dottern på förskolan. Idag skulle hon tex titta i sin pärm i tio minuter när jag hämtade. Det var okej. Men när hon sedan, efter att ha blivit påklädd, kom på att hon skulle kissa sa jag att hon fick vänta tills hon kom hem. (Vi bor ca 20 meter från förskolan)...

emster sa...

men VARFÖR gör man så? VARFÖR klär man på sig själv först? och varför blir det VINTER varje år?

Johanna i Berlin sa...

Precis same same hos oss. Vareviga morgon. Nervöst sammanbrott och på dagis cirka en timme efter alla andra. Fattar inte hur folk gör för att komma iväg.

HemkäraHanna sa...

Och det är alltid mammas fel att inte vantar, mössor mm ligger där de ska. Det är lite märkligt kan jag tycka. I synnerhet att trettonåringen fortfarande är fullt förvissad om att det är vad jag ägnar kvällarna åt, att flytta runt hans grejer till fel platser.

Anonym sa...

I morse när jag skulle klä på dem hittade jag bara deras regnhattar. Visade sig att pappan tvättat alla deras ytterkläder igår och nu låg de kvar i tvättmaskinen. Upprörd stämning. Som tur var hade han missat en del och det fanns ett och annat (för litet) reservplagg att ta till. Anna

Anonym sa...

Vår numera 15-åriga dotter envisades som tvååring att alltid klä på alla kläder själv. Annars massiva vredesutbrott. Himla kul när man i ett svagt ( läs: huvudlöst) ögonblick fick för sig att lyfta bara liiiite på jackan när armen fastnat på baksidan, varpå "Hin Hole" förklätt till flickebarn drog av ALLA kläderna och började om från scratch.... Enda inpå underkläderna! Jorå... Man lär sig av sina misstag minsann :-)

Gry

Elin sa...

Ett tips. Vi kör brandmannastilen när det är många plagg som ska på. Jag förbereder, med stövlar och regnbyxor ihopmonterade och jackorna framlagda, liksom vantar och mössor. Sedan får barnen ställa sig och vänta medan jag räknar ned och sedan visslar. Sedan får de gå ut i trapphuset och trycka på hissknappen medan jag klär på mig själv, som någon sa tidigare, förmodligen 50 ggr snabbare än de. Jag ska inte säga att det fungerar varje morgon (oh lord NO!), men tillräckligt ofta. Mina ungar är lite äldre än dina, men det borde nog funka hos dig också, åtminstone med den stora pojken.

Lisa sa...

Dock är då risken att innan du fått på dig dina kläder, har någon (eller i värsta fall bägge) fått av sig kläderna och hoppat upp i soffan.