tisdag, september 25, 2012

Lisas läsdagbok: Femtio nyanser av honom

Detta har jag läst: Femtio nyanser av honom, av E L James.

Och det är en: Erotisk bästsäljare. Jamen, ni vet ju? Hela världen pratar ju om den. Den unga oskuldsfulla studenten Anastasia Steele möter den stormrika Christian Grey, och åtrå uppstår. Efter det handlar det mest om rep, ridspön, smisk och multipla orgasmer. Och okej då, lite om kärlek också.

Det här gillar jag med den: Oh well. Jag gillar att jag har läst den, så att jag vet vad snacket handlar om. Och jag gillar humorn som kommer fram främst i mejlväxlingen mellan huvudpersonerna. Det är (åtminstone till en början) rätt underhållande hur de liksom käftar med varann. Och så tycker jag det är lite respektingivande att E L James lyckas skriva 30-40 sidors (förvisso helt sjukt klyschigt beskrivna) sexscener, utan att det blir direkt tråkigt. Och ja, det är rätt hett, åtminstone de första tre, fyra gångerna "Miss Steele" och hennes "Sir" ligger med varann. (Resten av gångerna också säkert, men då har jag liksom tröttnat.)

Det här gillar jag inte med den: Alltså, det finns så mycket att prata om här. (Kvinnosynen. Klyschorna. Karaktärerna. Dialogen. Förutsägbarheten.) Men det som retar upp mig mest är nog ändå språket i allmänhet och det JÄVLA TJATET om Anastasias "inre gudinna" i synnerhet. "Min inre gudinna dansar salsa vid åsynen", "Min inre gudinna gnäller missnöjt", "Min inre gudinna står upp och viftar med pompoms", alltså jag skämtar inte, på typ varje sida. KOM IGEN! Det måste väl finnas bättre sexiga böcker än så här?

Nej.

Om vi säger så här...

När del två och tre i den här serien släpps? Då kommer jag definitivt att läsa något annat istället.

23 kommentarer:

Jojjo sa...

Jag har inte ens lust att läsa boken pga allt jag läst om den, verkar inte alls särskilt intressant. men som du säger - man kanske ska göra det, bara för att ha gjort det?

Bibliotekariejenny sa...

Birgitta Stenbergs "Erotiska noveller" säger jag bara. APBRA SNUSK.

Hanna Lans sa...

Bra att du läst den, så slipper jag. Misstänker att jag skulle tycka lika samma nämligen. :)

Rakel sa...

Tack för att vi tycker lika. Har känt mig lite ensam med min kritik fram tills nu!

Och inte nog med gudinnan, vad är grejen med att bita sig i läppen - på varje sida. Hennes läpp lär ju va blå och uppsvälld vid det här laget. Synd att språket/storyn/allt är så dåligt, när nu så många vill läsa en bok, för en gångs skull.

Tid att skriva sa...

Känner ungefär samma - ingen som helst lust att läsa den. Vad är det som gör att vi alla slänger oss över en bok så snart den blir en storsnackis egentligen? Rädslan att stå utanför? De gånger jag fallit dit har hag alltid ångrat mig. Din recension fick mig att besluta mig för att jag absolut inte kommer att läsa den. Tack :-)

ANn-K

http://tidattskriva.blogspot.se/2012/09/fifty-shades-of-grey.html

emster sa...

inre gudinna? milord vad obehagligt. men nu har du ändå fått mig krokad. måste läsa den. har stått emot till nu. och nu ba: hej bokus.

Lisa sa...

I KNOW, Rakel!!! Och hur sabla många gånger kan en människa rodna på cirka 500 sidors text? Jag gissar på att Anastasia är uppe i en sisådär 750 gånger. "Jag kände hur jag rodnade", jaså? Det säger du? IGEN?

Emster - du är rolig, du. Vad var det i min recension som fick dig att falla?

Ina sa...

Amen nej men.
Jag som inte läst en enda recension utan bara sett boken i förbi farten överallt (ja du vet FB, insta, bloggar) och tänkt "Äntligen lite härligt porr åt folket" och så säger du att den är crap?! Men jag tror dig. Folk brukar gilla crapböcker där de inte behöver tänka. Som "Små citroner gula" och Mossvikenfruarna (eller vad den heter) Herreminge.
Man skulle kanske skriva lite bra porr åt folket om nu ingen annan gör det!

Anna tänker högt sa...

För att inte tala om hans tjat om att hon måste äta...

JoHo sa...

Hehe... och jag tänker inte ens läsa den här första. Nu har ju du recenserat den så fint, så då kan jag ändå hänga med i snacket ;)

emster sa...

att jag också vill vara vetande och ha läst den samt det verkar AWESOME att det är så mkt att störa sig på!

Nina sa...

Sammantaget med alla tre böckerna blir det faktiskt liiiite bättre balans mellan det löjliga (läppen, rodna, smisk) och en fictionbok. I mitt tycke en nästan helt vanlig bokserie (om än med porr) som bara har haft en aktiv PR-firma.

Åsa sa...

TACK för denna recension! Jag läste omslaget och tänkte att vaffan är det här för Harlequin-trams som alla snackar så varmt om?! Har inte läst den och kommer inte att göra det heller. Skönt att höra att min analys inte är helt felaktig då. Eller ja, den stämmer typ med din i alla fall och då måste det väl gälla som sanning?!

Åsa sa...

TACK för denna recension! Jag läste omslaget och tänkte att vaffan är det här för Harlequin-trams som alla snackar så varmt om?! Har inte läst den och kommer inte att göra det heller. Skönt att höra att min analys inte är helt felaktig då. Eller ja, den stämmer typ med din i alla fall och då måste det väl gälla som sanning?!

David sa...

Du ba: "Läser just nu: Åsa Larsson". Och sen ba: "Nej, förresten, jag läser 50 nyanser av snusk". Sidebar-polisen noterar :)

Lisa sa...

I knew it, David! Det FINNS sidebar-poliser här inne! Förlåt. Jag läser Åsa Larsson också, parallellt, om det kan vara till någon tröst.

tantaugusta sa...

Hahaha, nä, den är inget vidare. Och den inre gudinnan och Anastasias himlande ögon var synnerligen enerverande. Ärligt, hur mycket kan man himla med ögonen och bita sig läppen utan att ögonen fastnar alt man får huvudvärk plus en söndertuggad läpp? Och vad skulle den inre gudinnan säga då?

hest sa...

Jag har tro det eller ej läst alla tre böcker, och nej det blir inte bättre. Ana fortsätter himla med ögonen, bita sig i läppen och bli skändad på cirka tusen sidor till. Jag kände mig helt ärligt psykiskt våldtagen efteråt. Visst, i början var sexet hett och det var lite spännande, men sen drabbades jag av en sån fullständig apati att jag förmodligen inte hade höjt ett ögonbryn om jag sett ett gäng människor going

hest sa...

...at it på gatan utanför fönstret mitt på blanka dan (nåja, typ iallafall).
Det jag blev absolut mest trött på var det genomgående temat av "rädda skadad kille för han kan förändras och bli snäll för han är det INNERST inne". Jag ba orkar ej! Och ärligt? Varför gör ingen en intervention? Hade det varit min polare som hookade med honom så hade jag kidnappat henne illa kvickt och satt henne på mans-avgiftning i en grotta långt ute i skogen. Detta utan att veta något om hans sexvanor. Men annars var den bra! Förlåt för jättelångt inlägg! /Elin

Anonym sa...

Lisa, rekommenderar att läsa recensionen som finns på Bizzybiz blogg. Hon går igenom boken på detaljnivå (räknar hur många gånger Christian doftar duschgele, till exempel) och även kommenterar boken utifrån BDSM perspektivet.
Här satt vi hemma, läste hennes blogg och skrattade högt

http://bizzybiz.blogspot.co.uk/2012/06/50-heaves-of-puke.html

Anonym sa...

Jag har nog aldrig gråtit så mycket till en bok som denna. Christian beskrivs precis som en f.d kk till mig. Känner igen känslan, man vill ha något så innerligt att man gör vad som för att vara till lags.
För mig var läsningen en plåga, men kunde inte sluta!!!

Linda sa...

Absolut den bästa bok jag nånsin läst. och jag är INGEN läslus. jag läste ut första boken igår och det tog en vecka. har redan börjat med andra!!

Anonym sa...

Jag läser den engelska boken då jag kan tycka att den blir lite sisådär mesig att läsa på svenska...o den är hur bra som helst! Känner inte alls av dessa små irritationer. Jag kan inte slita mig från boken och känner att det är som en liten film som utspelar sig i mitt huvud :). Ett tips är då att kanske läsa den på engelska för er som inte har läst den!