söndag, september 09, 2012

Lisas läsdagbok: Den andre Will Grayson

Detta har jag läst: Den andre Will Grayson, av John Green och David Levithan. (Övers. Titti Persson)

Och det är en: Ungdomsroman med två berättarperspektiv. I ena kapitlet skriver John Green om en Will Grayson, och i nästa kapitel skriver David Levithan om en annan Will Grayson (det är alltså två helt olika killar, som bara råkar heta samma sak). Den ena killen är gay, den andra är det inte, de råkar träffas så att deras världar möts, och jag tycker nog man kan säga att det handlar om kärlek till allra största delen.

Det här gillar jag med boken: Mest gillar jag att den är rolig. Jag har förstått att många hatar när man skriver "å, jag skrattade högt av den här boken!" för 1. Det låter töntigt, och 2. Roliga böcker är paria, och 3. Det är nästan aldrig sant. Men det skiter jag fullständigt i, för 1. Jag tycker inte det låter töntigt, 2. Jag gillar roliga böcker och 3. Det är visst sant, fråga Johanna som satt bredvid mig på tåget när jag läste. Jag skrattade högt när jag läste! Åt formuleringar och repliker, och det gjorde mig på gott humör. Gillar också båda Will Graysons mycket. Och romantiken, den amerikanskt överdådiga romantiken! Den gillar jag också.

Det här gillar jag inte med boken: Jag tyckte inledningen var ganska seg. Det tog säkert 85 sidor innan jag blev engagerad på allvar. Och så tyckte jag att Tiny (den enorma bögen) var liiite för mycket. Jag trodde liksom aldrig på honom, riktigt. Så även om jag skrattade högt och blev på gott humör, och gillar båda författarna väldigt mycket så tycker jag nog ändå bara... ja, jo, nja. Jag tycker både John Green (Var är Alaska och The Fault in our stars) och David Levithan (Ibland bara måste man) har skrivit bättre böcker än så här.

2 kommentarer:

Ing-Marie sa...

Joodå, visst skrattar man högt ibland! Senast jag gjorde det var när jag läste Fakta om Finland av Erlend Loe. Hihi, den killen!

Fru Björk sa...

Det spelar nog ingen roll vad Erlend Loe skriver om - man skrattar. Högt.