tisdag, augusti 21, 2012

Öppen lasagne

Har ni lyssnat på Lotta Lundgrens sommarprat? Det har jag, och det var bra. Jag vet egentligen inte så mycket om Lotta Lundgren, (har till exempel inte sett Landet Brunsås) men jag bestämde under pratets gång att jag gillar henne jättemycket. Annan sak jag bestämde under pratet att jag gillar jättemycket: Öppen lasagne med babyspenat, svamp, ricotta och mandelpesto.

Har aldrig smakat, men ärligt? Låter ju ungefär som det godaste jag hört talas om.

Förutom att jag aldrig ens hört uttrycket "öppen lasagne" innan och känner mig lite ängslig inför just det så ska jag definitivt provlaga, precis som hon sa att jag skulle.

*lajvar aslydig lyssnare*

Måste bara komma ihåg receptet? Sprang samtidigt som jag lyssnade och var mitt uppe i en tankegång kring att jag ville dö för att det var så jobbigt, så hade inte full fokus. Men jag tror jag har det på ett ungefär i huvudet. Det var något med babyspenat, svamp, ricotta och mandelpesto i alla fall? Och sen något om att man skulle micra tallrikarna, för att det var det enda man kunde använda sin micro till.

Blir nog bra.

13 kommentarer:

Becky Bechamel sa...

Och detta åt jag förrgår! Svinigt gott är/var det, både förrgår och när jag fick det som bjudemat hos vänner. Receptet hittar man om man googlar på Lotta Lundgren öppen lasagne, eller om man bara besöker hennes gamla blogg "Om jag var din hemmafru" ELLER om man köper hennes kokbok som är något i hästväg snygg.

Ps. Ta rejält med citron i mandelpeston.

Lisa sa...

Ah! Google! Bra tips!
/skamset pucko

Becky Bechamel sa...

Google, så lätt att glömma ändå...

Jenny sa...

Den är fantastisk. Jag säger bara det. Mandelpeston är så sjukt god att jag vill ha den som lördagsgodis!

Maria sa...

VAA?! Har du INTE SETT LANDET BRUNSÅS??

Gör om, gör rätt. Genast.

/Folkbildande humorprogram på tv-fantast

Karolina sa...

Här har du länken: http://hemmafru.taffel.se/2010/08/20/oppen-lasagne-med-spenat-och-mandel/

Jag ÄLSKAR den bloggen och sörjer fortfarande att den är nedlagd. Och jag ÄLSKAR Lotta Lundgren. Och jag är OÄNDLIGT stolt över att vara en av dem hon nämner vid namn när hon tackar för sig i ett av de sista inläggen.

P.S. Öppen lasagne var hetaste hett för ett par år sedan, då serverades det på alla restauranger som ville visa att de Hänger Med. Men det gör ju inte rätten ett dugg sämre.

Ing-Marie sa...

Receptet finns även på Sveriges radio. Jag har lagat den och yeeeees, gottgottigottgott. Och ja Maria, "Landet brunsås" var väldigt bra.

tina sa...

Såg att du redan fått länken. Mitt tips är att bläddra i Lottas gamla Om-jag-var-din-hemmafru-bloggar. Fantastisk läsning, fantastiska recept!

Frida sa...

Alltså, jag älskar Lotta Lundgren och alla hennes recept, men tycker ändå att Fredrik Backmans sågning av öppen lasagne är sjukt rolig:

http://fredrik.cafe.se/saker-som-jag-har-svart-att-slappa-just-nu/

Lisa sa...

Hahaha, Frida! Det tyckte jag med.

Lisa sa...

Och tack för länken, Karolina!

Emma sa...

Lotta är fantastisk! Om du inte lyssnat på Värvets intervju med henne måste du göra det Mycket underhållande och intressant. Blev lite kär i henne efter det och hennes sommarprat.

Peppe sa...

Jag gjorde den också! Magnus blev så överraskad att han nästan small av och jag blev sanslöst mätt.

Kommer för övrigt att vara i Sthlm må-ons. Hör av dig om du hinner med en fika.