måndag, augusti 6

Lisas läsdagbok: Looking for Alaska

Det här har jag läst: Looking for Alaska, av John Green. (Den finns på svenska också. Då heter den Var är Alaska?, och är översatt av Mats Fierras.)

Och det är en: Ungdomsroman i akademisk internatskolemiljö om den inte så himla coola Miles, som flyttar till skolan med rätt höga förväntningar. Hittills har hans liv varit en enda lång icke-händelse, men nu tänker han sig att det ska bli ändring på det. Och det blir det också. Till exempel träffar han Alaska Young "the hottest girl in all of human history" och blir fullständigt uppslukad av hela henne, och allt hon gör, alla hon har omkring sig. 

Det här gillar jag med den: Allt? Kanske allt! Jag gillar internatskolemiljön. Jag gillar personerna. Jag gillar att jag skrattar på asmånga ställen när jag läser. Och att jag gråter också. Och jag gillar VERKLIGEN författargreppet - att alla kapitel i första delen av boken räknar ner, och heter saker som "132 dagar före", "101 dagar före" "3 dagar före", etc. Och att alla kapitel i andra delen av boken räknar upp och heter "5 dagar efter" "22 dagar efter" etc. Före och efter vad? Säger jag inte, men greppet är smart. Man vill ju veta precis hela tiden vad det är Green räknar ner mot, och när det väl händer - ja. Då fattar man varför Miles värld är indelad i ett före och ett efter.

Det här gillar jag inte med den: Det skulle väl vara då att jag saknar personerna när jag läst klart, så att det känns som om jag förlorat riktiga kompisar. Jag läste John Greens "The fault in our stars" nyss och älskade den vanvettigt mycket. Då var det framförallt karaktärerna jag föll för. Nu faller jag ännu mer för miljön och plotten - men karaktärerna är också fantastiska. Och kanske älskar jag den här boken lika mycket som The Fault in our stars, faktiskt? Kanske håller John Green på att segla upp som min nya favoritförfattare? Både Looking for Alaska och The fault in our stars kvalar i alla fall in på min topplista över bästa läsupplevelser ever. Om jag nu hade haft någon sådan lista, that is.

6 kommentarer:

Ulrica sa...

Har du några bra tips på någon högläsningsbok som skulle passa att läsa för min klass 6 nu när de börjar skolan igen?

Förra terminen läste vi Matilda av Roald Dahl, Spökskeppet Vallona av Mats Wänblad, Lena Ollmark och Eldens hemlighet av Henning Mankell. Vi har även läst Det brinner av Laura Trenter och alla 4 har funkat bra i denna klass.

Alva sa...

Jag skriver inte det här för att få fler läsare på min blogg. Jag skriver det för att det är viktigt. Livsviktigt till och med. Varje dag i Syrien dör folk. Folk som kämpar för sina liv och för andras liv eller oskyldiga barn som bara råkar leva just där. Jag ber dig att läsa det här http://ingetlivutanbocker.blogg.se/category/tankar-asikter.html och skriva under namninsamlingen för att rädda barnen i Syrien. För "ingen kan göra allt, men alla kan göra något". Tack

MJ sa...

Jag läste "The fault in our stars" efter att ha läst om den här på din blogg. Blev fullkomligt förälskad i boken! Så nu kommer jag definitivt läsa den här också :) Tack för dina bra tips!

sprakkarringen sa...

Jag gillade verkligen The Fault in our Stars, och blev nu väldigt sugen på att läsa Looking for Alaska. Ska se om jag kan övertyga skolbibliotekarien om att köpa in den!

Ann Margret sa...

Och tack för att översättaren kom med! ;)

Siri sa...

Har ägnat dagen åt "the fault in our stars" som ljudbok. Två timmar kvar. Vill inte tänka på den där tomheten som oundvikligen kommer att infinna sig då det är över.
SÅ. BRA. BOK.

Tack, Lisa! Tack!