måndag, augusti 13, 2012

Lisas läsdagbok: Till dess din vrede upphör

Det här har jag läst: Till dess din vrede upphör, av Åsa Larsson.

Och det är: Den fjärde deckaren om kammaråklagaren Rebecka Martinsson. Den här gången är det två ungdomar (Vilma & Simon) som blir mördade när de är ute och dyker efter ett gammalt flygplan i Vittangijärvi. Of course blir Rebecka indragen. Bland annat för att hon får besök av den döda Vilma i drömmen.

Det här gillar jag med boken: För att variera mig lite, och inte upprepa samma gamla grejer som jag brukar tjata om när det gäller den här serien (Karaktärerna! Språket! Miljön!), så säger jag: Den brännskadade hundpolisen Krister! Honom gillar jag VER-KLI-GEN. Och så gillar jag alla hundporträtt, eller egentligen: Alla hundmänniskoporträtt. Eller djurmänniskoporträtt? Människorna i Åsa Larssons böcker älskar hur som helst verkligen sina djur. Det är väldigt fint.

Det här gillar jag inte med boken: Kanske att jag får panikkänslor av att läsa om folk som fastnar under tjock is, och drunknar. Det räcker inte bara med att de två ungdomarna blir mördade i början (mördaren lägger en sabla dörr över deras vak, och de krafsar på undersidan av den i panik för att komma upp, men drunknar, UH-HU!) utan det återkommer fler vakar/isar/drunkningstillfällen. Fruktansvärt otäckt. Annars gillar jag cirka allt med den här boken, och det är lätt den bästa av de fyra i serien jag läst hittills. Och då är alla de andra också väldigt, väldigt bra.

5 kommentarer:

Rannevid sa...

Håller med! Har precis i sommar upptäckt Åsa Larsson och är så glad att jag har några böcker kvar (har sträckläst fyra...). Det är så mycket mer än "bara" en kriminalroman.

Alva sa...

Hej Lisa, det här hör egentligen inte hit.. men jag läste ut Allt jag säger är sant för andra gången idag och den är SÅ UNDERBAR ! Jag älskar att karaktärerna och känslorna känns så verkliga. Det är onekligen så att jag tror jag är förälskad i din bok. Tack för mig! ~

Lisa sa...

Hej Alva! Jag gillar dig väldigt mycket just nu. Tack snälla du!

RockPaperScissorLizardSpock sa...

Hej Lisa, jag gillar verkligen verkligen dina bok recensioner i vanliga fall men snälla varna för spoilers i titeln nästa gång är du snäll, jag ville verkligen inte veta alla de där detaljerna eftersom jag sett fram så mycket emot att läsa boken själv :/

Lisa sa...

Hej RockPaperScissorLizzardSpock (herregud vilket långt namn!). Det förstår jag, men de där detaljerna kommer ungefär på sidan tre, så jag tyckte inte det spelade någon roll. Du får i stort sett veta dem om du läser baksidan på boken. Men okej! Jag ska varna!