onsdag, augusti 08, 2012

Dagens driftigaste

Idag ringde mitt kusinbarn Tilda, 9 år, till mig. Det har aldrig hänt förut, men jag antar att det var akut. Hon var hemma hos en kompis och ville veta "hur man skrev en bok på datorn nu igen". Jag förklarade att jag brukade använda ett program som hette Word, och att hon skulle leta efter en fyrkant med ett W på någonstans på datorskärmen. (Alternativt fråga en vuxen i närheten.) Och sedan, när hon hittat programmet, skulle hon hitta på en berättelse och skriva ner den. Okej?

"Okej" sa Tilda. "Hejdå."

Nyss fick jag rapport från min kusin att Tilda och hennes kompis hade tillbringat hela eftermiddagen med att sälja sina nyskrivna böcker i kvarteret. De hade tjänat 75 kronor var.

JAMEN, HUR HÄFTIGT? Jag hade aldrig i livet vågat ringa till min mammas kusin när jag var nio år. Jag hade inte ens vågat ringa min egen kusin när jag var nio år. Och inte hade jag vågat kränga egengjorda böcker till mina grannar heller.

Tilda, om du läser det här, HEJ! Du är rolig och cool. HEJ DÅ!

10 kommentarer:

Lisa sa...

Coolt!

Miss Bildad sa...

En ny författare, som är sitt eget bokförlag och sin egen återförsäljare, är född! :)

lillmesen sa...

Världens festligaste tjej, alltså! Fick du veta vad boken handlade om?

Lena sa...

Jag visste det, Tilda. Du är bättre än du vet!

Bara Sara sa...

Verkligen driftig - hur svårt kan det va liksom!

Alva sa...

Åh, vad kul! Låter ju som om vi har en väldigt ung bokdebutant! ;)

(varför gjorde inte jag så när jag var 9 år?)

Bjarbapappa sa...

Denna driftiga lilla tjej har även spelat in en egen musikvideo(finns i min mobil,ännu ej publik)

Johanna sa...

Å sicken briljant tjej!

Nina sa...

Re-spekt!

Colombialiv sa...

Heja Tilda!