torsdag, juli 26, 2012

Onekligen glass

Idag har vi gjort egna glasspinnar. De blev väldigt goda. Så nu sitter Gustav i köket och gör upp strategiska planer för hur vi ska gå tillväga för att börja tillverka glass (och läsk) i lite större mängder än vi gjorde idag och sälja på gator och torg så småningom. Som "ett kul hobbyprojekt". Oh lord. Ser mig på stan i framtiden med töntig hatt på huvudet och låda på magen hojtandes något om glass, glass, här vare glass! så vet ni, således. Det var idag startskottet gick.

Aja.

Hittills har vi gjort två smaker: Jordgubbar & grädde (på bilden) och Vattenmelon & gurka. Jordgubbar och grädde var givetvis asgod (what's not to like about jordgubbar och grädde?). Den andra har vi inte provsmakat än, för den ligger i frysen och stelnar. Det kan mycket väl hända att jag återkommer i frågan.

(Man gör ungefär så här: Koka en "sirap" av råsocker och vatten. Mixa/purea frukt. Blanda i lite av sirapen. Och kanske lite grädde dårå, om du vill ha en gräddig touch. Häll i formar. Frys. Klart!)

6 kommentarer:

Anna. Glass-Anna. sa...

Alltså Lisa, dig kan man lita på! Köpte glassformar för 19 spänn på ikea i förrgår, men har trots otaliga googlingar inte hittat nåt bra recept. Så ba vips kommer det ett här! Ska laga imorgon, kommer knappt kunna sova av all lyriskhet (jadå, det är ett ord).

Colombialiv sa...

Vad enkelt det är att göra glass! Jag är hemskt nyfiken på hur vattenmelon- och gurkglassen kan tänkas smaka.

mor Lena sa...

Jag skrattade stort när jag kom på att jag missuppfattat ditt glasspinnetillverkande. Jag har nämligen undrat varför i hela friden du sitter och kretar pinnar för att sen göra glass. Ganska kul.

Lisa sa...

Hahaha, mamma! DET hade ju varit ett ambitiöst hobbyprojekt om något. Kanske ska föreslå att vi utökar verksamheten till att även kreta fram själva pinnarna.

Kerstin sa...

Trodde samma som mor din, tänkte att det var något ekologiskt tänk med närodlade pinnar...

Ida sa...

Jag såg också framför mig hur du satt och täljde glasspinnar. Dina pinnglassar ser supersmakskiga ut, skall genast ut oh samla pinnar för att prova.