onsdag, juli 04, 2012

New York med småbarn

Vad jag uppenbarligen gör när jag borde sova: Skriver en aslång guideliknande grej  om hur det funkade för oss att åka till New York med små barn. Innan jag glömmer hur det var.  Kanske kan någon ha nytta av den? Hoppas det!
Vart vi åkte: Från Stockholm till New York

Så länge var vi borta: En månad (juni)

Så gamla var våra barn under resan: Rufus var 3,5 år och Svante var 1 år.

Så bodde vi under semestern: Vi hyrde en lägenhet i Brooklyn, via airbnb. Skitbra ställe att hitta boende på till semestern om man inte vill bo på hotell! Tycker också att det var rätt skönt att bo i ett lugnt område i Brooklyn istället för inne på Manhattan just med tanke på barnen.

Vad jag oroade mig för innan vi åkte: Den rätt långa flygresan med två rätt små barn.

Så här gick det med det: Flygresorna (en på dagtid när barnen var vakna större delen av de åtta timmarna och en på kvällstid när barnen sov större delen av de åtta timmarna) gick faktiskt oförskämt bra. Vi hade rätt mycket underhållning (pixiböcker, ipad, musik, klistermärkespyssel) och rätt mycket goda grejer (russin, vindruvor, kex) med oss. Samt överraskningar (paket med liten pryl) som vi plockade fram vid kris. Det funkade! De var hyfsat nöjda, hyfsat tysta, och hyfsat stilla under större delen av tiden. Och vi vuxna var trötta som as när vi kom fram för att vi varit så spexiga hela tiden, men vi överlevde. Det var faktiskt värre att genomlida alla köer på flygplatserna, än att genomlida själva flygningen.

Barnvagn i New York: Ja, det går givetvis att ha barnvagn i New York, men det är farao inte speciellt praktiskt. I alla fall inte om man tänker åka tunnelbana. Det finns varken hiss eller rulltrappor på de flesta tunnelbanestationer, så man får bära vagn upp och ner för en ziljard trappor. Vi tog med en lätt paraplyvagn, och det var nog tur. Det var tillräckligt tungt att släpa den.
Praktisk barngrej jag saknade när vi var borta: Ettåringens höga barnstol. Svante har suttit och balanserat på en kudde och knappt nått med ögonen över bordskanten i en månad och kladdat runt med maten utan att se vad han ätit. MINA NERVER! Fattar inte varför vi inte bara köpte en billig barnstol någon av de första dagarna. Nu hade vi med oss en sack n' seat att fästa på befintlig stol, och de är förvisso väldigt bra, men den funkade inte riktigt på de stolar som fanns att tillgå där vi bodde.

Den här barngrejen är svår att hitta i New York: Barnmat på burk (det finns fruktmos, men inte mat), och välling.

Däremot fanns det: Blöjor med extra allt. Till exempel hade de olika modeller (och färg/mönster) för tjejer och killar. Plus att blöjorna var parfymerade. Som doftljus, ungefär. Om det kan vi säga så här: Jag gillar svenska blöjor bättre. Men det var inga problem att få tag i blöjor när man behövde.

Den bästa barngrejen vi tog med oss: Bärselen (en Manduca) till ettåringen. Vi bar honom på ryggen flera timmar varje dag, och det fungerade fint för samtliga inblandade. Vi hade aldrig pallat att ha två vagnar att släpa upp och ner i trappor istället. Bärselen var också asbra att ha på flyget, när man behövde gå runt, runt och söva barnet. Han sov i bärselen på Gustavs mage nästan hela hemresan.

Bra barnställen vi besökte: Brooklyn Childrens Museum. Moomah. Museum of Natural History. Prospect Park Zoo. Och så gillade barnen verkligen när vi åkte till Coney Island och badade. Missa inte heller High Line Park som är en cool park byggd på gammal järnvägsräls ovan mark i Chelsea. Där kan barnen springa själva, utan att man behöver vara nervös för trafik.
Brooklyn Childrens Museum - bästa barnstället there is. Passar bebisen såväl som åttaåringen.
Så sov våra barn när vi var borta: Treåringen sov i eget rum i egen säng. Och ettåringen sov i den tältliknande resesängen som vi hade med oss, i vårt sovrum. Den resesängen var bra för att den är extremt lätt (2 kilo) och tar liten plats i packningen. Och också för att den hade myggnät, och det fanns gott om myggor som letade sig in i lägenheten så fort vi hade dörrar eller fönster öppna.

Manhattan med kids: Jamen, det funkar! Visst, det är trångt som farao att gå genom vissa kvarter med barnvagn bland alla människor. Och nä, jag tror inte barnen tycker att det är så roligt i längden att sitta i en vagn/bärsele och trängas bland folk och "insupa atmosfär" dag ut och dag in. Men jag tycker det finns tillräckligt många andningshål för att det ska funka. Just när man känner att "Nej, nu MÅSTE vi låta barnen krypa omkring/springa lite" så kommer man till en lekplats med vattenlek och festliga klätterställningar. Eller en park med en barnbokshylla utställd. Eller en karusell. Eller hela Central Park, där man kan springa HUR långt som helst utan en enda bil i sikte. Och man måste kanske inte vara i de folktätaste delarna av Manhattan varje sekund av sin semester? Det är rätt fint att hänga i olika parker och äta glass också, jag svär.
Det är inte alla lekplatser som har fräcka kikare. Men en del! Och det finns lekplatser lite här och var.

New York-bornas inställning till barn: De verkar gilla dem! Alla är väldigt snälla och vänliga och gulliga mot barnen, och småpratar med dem hela tiden. Men om man tänker gå på restaurang på kvällen och vill ta med sig två barnvagnar så kan det vara idé att fråga om det är okej/finns plats först. Det är inte alla ställen som vill ta emot ett helt cirkussällskap med barn och vagnar och fan och hans moster, faktiskt.

Om värmen: Det är varmt i sommaren på New York. Jag är rätt säker på att vi hade tur, och råkade vistas där en juni som var ovanligt sval. Ändå tyckte vi att det var på gränsen till outhärdligt varmt en del dagar. Skulle vi åka dit med barnen igen skulle jag nog satsa på att åka i april/maj. Och definitivt undvika juli/augusti.

Om jetlag: Vad kan jag säga? Det tog en vecka för våra barn att helt ställa om när vi kom fram, och jag tror det kommer ta lika lång tid att ställa tillbaka oss nu när vi kommit hem. Det är ju lite krångligt förstås. Men det får det väl vara värt?

Så mycket kostar det: Flyget kostar ungefär 4000-5000 kronor per person, tur och retur. Barn under 2 år flyger (nästan) gratis. Barn över 2 år betalar fullt pris. Jag tror vi betalade 15000 kronor för hela familjens flygbiljetter. Boendet kostar så klart helt sjukt olika beroende på hur och var man bor. Det går att sortera på pris på airbnb. Vi betalade 21000 kronor för vår lägenhet, för hela månaden. Och levnadskostanden, well. Man sparar ju in en del om man bor i lägenhet och har tillgång till kök, så man slipper äta all mat på restaurang. Mat (från matbutik) kostar ungefär lika mycket som i Sverige. Mat på restaurang är lite billigare än i Sverige. Tunnelbanan kostar 2 dollar/resa, barn åker gratis. Och alla tjänster (lämna in din tvätt, få dina naglar manikyrerade etc, etc, etc) är jättebilliga. Men det finns tusen saker att göra, och tusen saker att köpa, så ja. Det går åt en hel del pengar.

Övrigt tipz: Ha alltid badkläder och handduk med på stan. Plötsligt, när man minst anar det, kommer man till en fontän som barnen kan bada i, eller en lekplats där det finns vattenspridare. Och det blir lätt så dålig stämning om man måste säga nej för att man glömt ta med ombyte. 
Det finns flera stränder som går att nå rätt enkelt med tunnelbanan. Det är ju en bra grej om det är varmt ute.



Har jag glömt något ni vill veta? Fråga gärna i kommentarerna, så fyller jag på. Och lägg gärna till egna tips om ni har fler!

14 kommentarer:

päron sa...

Kostnad!
Dels kostnad för er familj gällande flyg och boende men även matkostnad och så.
Reskassa är väl omöjligt art säga då all spenderar olika men i övrigt.
Priserna där osv.

Samt toaletter!! Tillgängligheten av dem. Både för barns och vuxnas del.

Emma sa...

Måste bara säga att det verkligen har varit skoj att följa er New York-resa! Man blir sugen på att åka dit - med barn (bara varit där innan barnen)!

Så tack för toppen-rapportering under själva resan och en fin summering!

Lovika sa...

Blir också väldigt sugen på New York. Tyvärr är maken väldigt "anti-storstad"...
Håller så med om Manducan -never leave home without it så länge man har barn under typ 3.
Om vi någonsin kommer till New Yosk hela familjen vill jag också bo i lägenhet. De gånger jag varit där har frukosten varit det krångligaste. Att ha ett eget kylskåp är ju perfekt när man har småttingar med sig.
Vad kostar tunnelbana för barnen? Hade ni något månadskort eller betalade ni per resa?

Alexandra M-O sa...

Svinbra tips! Vi åker ju över till Amerikatt med jämna mellanrum pga att vi har familj där. Här bloggade jag om att resa långt med barn för nått år sedan.

Teresa sa...

Vet du om det är långt mellan Williamsburg och Manhattan? Är det gångavstånd?

Anonym sa...

Jättekul att följa er genom resan, Tack för att jag fått göra det.
Fina foto du lagt ut med. Och måste säga att du är en hejare på att skriva och berätta, måste varit ett ett riktigt äventyr ni gjort.

Lisa sa...

Päron: Ja, så klart! Kostnad. Jag glömde väl för att jag inte orkar tänka på det. Men la till ett stycke om det nu!

Toaletter fanns det i de flesta lekparker. Och på caféer och så där, så klart, men då var det bara för gäster. Våra barn har båda fortfarande blöja större delen av dagen, och det var rätt skönt.

AMO: Jag minns det inlägget! Himla bra.

Teresa: Det beror väl på hur du definierar "gångavstånd". Och varifrån i Williamsburg du går och vart på Manhattan du ska. Google maps säger att det skulle ta 36 minuter att gå över Williamsburg bridge. Då hamnar du i Lower East. Men tunnelbanan går annars väldigt fort!

Anonym sa...

Råttbeståndet (de kanske käkar upp ens telingar)! Jag hatar de, euhm, små gnagarna och vill helst slippa stå på stolar och skrika/kasta mig upp i mannens famn och därigenom skrämma barnen (om de inte redan är uppätna). Läste om en 2-metersråtta i något inlägg, men det var väl bara en mardröm..? *burr!*

Lisa sa...

Råttbeståndet, ja. Jag är SJUKT rädd för råttor, och kollar efter dem HELA tiden, helt livrädd att få syn på någon. Eller få syn på spår efter någon. (Har till exempel problem med tanken på att åka till cirka hela asien, för att jag hört så många "vaknade med en råtta på bröstet"-historier" från asien. Och ja, jag drar hela asien över en kam här. Det får man ibland.)

Jag såg 2 st råttor under hela månaden. De var i tunnelbanan (PÅ PERRONGEN) båda två. Och så såg jag att många hade råttgift utanför sina hus också. Men det var allt.

Ingen av råttorna jag såg visade några tendenser till att vilja äta upp mina barn.

annis sa...

Åhtack!!! Suveränt, även för mig utan barn, Åh får man åka nu på en gång? :)

annis sa...

Åhtack!!! Suveränt, även för mig utan barn, Åh får man åka nu på en gång? :)

Anonym sa...

hur va shoppingen?

Lena sa...

Men grrrr.... Nu har jag suttit och lusläst alla dina NewYork-inlägg och jag blir galen.
Jag tog ju med mannen och våra fyra ungar och åkte dit åtta dagar i maj och det var ju helt fantastiskt.

Men nu inser jag ju vad mycket kul och spännande jag har missat! Det bara en och en halv månad sedan vi kom tillbaka och jag blir tokig. Jag vill åka dit igen NU!

Och hjälp vilka fina bilder du tar också.

Cattis sa...

Jättefint och inspirerande inlägg, jag vill gärna åka direkt, tack :)