onsdag, juli 25

Livet på landet

Hej. Idag har jag byggt ett myggfönster till vårt sovrum här. Det blev perfekt. Eller okej, det blev bara nästan perfekt, men tillfredsställelsen efter att ha byggt något väger upp alla eventuella skavanker, så alltså: perfekt. Jag har också monterat en cykelkärra, doppat huvudet i sjön och påbörjat en karriär som glasspinnemakare. Plus varit varm, plockat lite svamp, ätit en våffla och fått ett bett av en envis hästfluga. HATAR HÄSTFLUGOR! Eller vad de nu heter, de där som biter sig fast och lämnar jättestora bett som ser ut som myggbett fast fem gånger större. Speciellt hatar jag dem när de biter 1. Mina barn (så de gråter jättehögt!) och 2. Mig. Inte för att jag struntar i om de biter någon annan jag känner heller, men ja. Ni fattar. Nyss var jag ute och cyklade lite i solnedgången. Det var fint. Jag stinker av myggstift. Hej då!

6 kommentarer:

sara evelina sa...

vi kallar dom broms. o de biter verkligen ordentligt. fy!

S. sa...

Broms. Kan också kallas hästbroms. Bräms tror jag de säger på sina håll också. Otäckingar i alla fall!

Linda sa...

Jag har påbörjat samma karriär som du...försöker få sambon att inse att vi, utöver för sommaren inhandlade pinnglassformar, även behöver ha en glassmaskin! Det går sådär... :o)

Nina sa...

Kan även kallas blindingar.

Fru Björk sa...

Hästbromsar är uppåt två cm. Biter sällan människor.
Det finns en rad mindre bitarvarianter som biter även oss. Namnen ät ofta dialektala tex gråmunk (smala, gråa, sätter sig fast och tuggar en god stund), blinning (påminner om en broms men är knappt hälften så stor), fläckfluga (de är - surprise - fläckiga och de där som surrar runt huvudet på en så att man håller på att bli galen). Med flera.
/lantis

mor Lena sa...

Vad sägs om blindknaggar?? Så kallar vi dom.