lördag, juli 07, 2012

Lisas läsdagbok: Det borde finnas regler

Det här har jag läst: Det borde finnas regler, av Lina Arvidsson.

Och det är en: Ungdomsroman om bästa kompisarna Mia och Mirijam, och deras fjortonåriga värld. Det är Mia som berättar. Hennes största fokus i livet just nu är att hon vill döda den där Per, som stjäl Mirijam ifrån henne. Per är fyrtio år, har två barn, och är separerad. Och han "älskar Mirijam". Säger han i alla fall. Mia känner sig skeptisk. (Hej "Glappet" - en av världens bästa tv-serier.)

Det här gillar jag med den: Språket och tonen. För en gångs skull KÄNNS verkligen karaktärerna som fjorton år, och det är dialogen och språkets förtjänst. ”Jag hatar HM:s jeans, dom kan ju inte tänka i sin hjärna.” står det till exempel på ett ställe. Det är roligt. På många ställen är det väldigt roligt. Och jag tycker tonårstonen känns trovärdig.  

Det här gillar jag inte med den: Jag tycker den är lite seg, faktiskt. Det är för mycket utsvävningar, och för lite röd tråd. Jag älskar att vara inne i Mias huvud och följa med i hennes hoppande tankar, men jag älskar det bara i halva boken, och sedan... tröttnar jag faktiskt lite.

3 kommentarer:

Anna-Karin (pepparkaret@yahoo.com) sa...

Nu ska jag be dig om en tjänst.
Har du några tips för mig om vad jag ska läsa för bok? Jag är alltså en sån där som inte tycker om att läsa och går väl sällan (om inte aldrig) och köper en bok.
De böcker jag läst sista tja säg tio-femton åren, coh som jag verkligen gillat och plöjt på någon dag bara är:
Ondskan
Bingos bok
Blondie
Stieg Larson (första, andra och halva tredje boken)
Pojken som kallades det
Gör vad ni vill men döda henne inte

Sååå, kan du komma på någon bok som skulle passa mig?

JoL sa...

Jag tjuvtipsar: Hungerspelen av Suzanne Collins. Och ja, även om du sett filmen.

Lisa sa...

Ja, hungerspelen! Jag vet att det är en ungdomsbok, men det är en sådan där ungdomsbok som väldigt många läser och fastnar för.

Sedan kommer jag av någon anledning att tänka på "Flickan från ovan" av Alice Sebold också. Den tror jag du kanske skulle kunna gilla!

Och om du är svag för "sanna historier" så tycker jag James Freys "Tusen små bitar" är väldigt bra.